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Conceptualization of culture competence branding and basic research for global expansion

Research Project

Project/Area Number 20K01969
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

Miura Toshihiko  中央大学, 商学部, 教授 (60190592)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 江戸 克栄  県立広島大学, 経営管理研究科, 教授 (80318592)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords文化 / 消費文化 / カルチャー・コンピタンス / COO(原産国)効果 / ブランド戦略 / グローバル・マーケティング
Outline of Research at the Start

基礎研究フェーズの2020年度は、a.中核概念のCCB(カルチャー・コンピタンス・ブランディング)の概念整理と体系化を行い、b.国内外企業を訪問調査して、CCBの現実適用性および戦略的価値を分析する。
a.については、社会学・文化人類学などの先行研究における「文化」概念の検討・分析と、経営戦略などの先行研究における「コンピタンス」概念の検討・分析に基づいて行う。b.については、企業の文化資源を競争力とした事例を調査・分析する。

Outline of Final Research Achievements

In order to clarify the research topic (Conceptualization of culture competence branding and basic research for global expansion), in the first three years, due to the COVID-19 pandemic, the focus was on literature research, analyzing Japan's COO (country of origin) image, which is an important component of customer competence (a company's cultural competitiveness), and the signification of culture when deploying a global marketing strategy. In the fourth and final year, after the COVID-19 pandemic had subsided, group interviews with university students were conducted in Bangkok and Hanoi, and a hypothesis was constructed based on the findings from these interviews. An online consumer survey was then conducted regarding the "high quality" image, which is considered to be a strength of Japan's COO image, and the results were presented at an academic conference in the United States.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル・マーケティングの展開において当該企業のもつ文化競争力(カルチャー・コンピタンス)が重要な役割を果たすことは従来から言われてきたが、その文化競争力を「カルチャー・コンピタンス」という概念の下に体系的に整理した点は、学術的な意義が大きい。さらにその枠組みに基づき、日本企業のカルチャー・コンピタンスの重要な一つの構成要素であるCOO(原産国)イメージの「高品質」という強みについて、その強みがどのように形成されているのかをインターネット消費者調査によって統計的に検証した点は、学術的および戦略的に大きな意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 情緒的価値(非機能的価値)創造のブランド戦略 -理論と事例-2023

    • Author(s)
      三浦俊彦
    • Journal Title

      商学論纂

      Volume: 第64巻 Pages: 157-193

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] JPC(ジャパニーズ・ポップカルチャー)の文化マーケティング戦略 -戦略の特徴とマーケティング研究における革新性-2022

    • Author(s)
      三浦俊彦
    • Journal Title

      商学論纂

      Volume: 第63巻 Pages: 61-81

    • NAID

      120007187288

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      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本的消費者行動・日本的企業行動の特徴と歴史的源流 -個人の強さと組織の弱さ-2021

    • Author(s)
      三浦俊彦
    • Journal Title

      企業研究

      Volume: 第38号 Pages: 3-24

    • NAID

      120007192805

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 避難行動促進のための恐怖感情喚起-防災・減災分野への消費者情報処理モデルの適用-2021

    • Author(s)
      落原大治・綿貫真也・江戸克栄
    • Journal Title

      日本感性工学会論文誌

      Volume: 第20巻第1号 Pages: 59-68

    • NAID

      130007992138

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  • [Journal Article] マンガ・アニメの消費者行動 -コンサマトリーで、優劣の客観的判断基準がない製品の消費者行動分析-2020

    • Author(s)
      三浦俊彦
    • Journal Title

      三田商学研究

      Volume: 63巻第4号 Pages: 165-181

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  • [Presentation] Conceptualization of the COO images as a Key Component of Cultural Values: An Empirical Study of Product incidental services effects on High-Quality Images2024

    • Author(s)
      Katsue Edo, Shinya Watanuki, Toshihiko Miura
    • Organizer
      2024 AMA Winter Academic Conference at Tampa
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

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