• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Computational Analysis of How Others' Consumption Experiences on SNS Influence Purchase Expectations and Evaluations

Research Project

Project/Area Number 20K01971
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

Morokami Shigemitsu  法政大学, 社会学部, 教授 (60422200)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsインスタ映え投稿 / 投稿動機 / 閲覧者の心理 / 国際比較 / 自己 / 賞賛 / 羨望 / 妬み / インスタ映え / 賞賛獲得欲求 / 行動変容促進 / 自己奉仕バイアス / 原因帰属 / 他者の消費経験 / 期待の形成 / SNS / 口コミ / 文脈 / 期待 / 評価 / SNS / 文脈効果
Outline of Research at the Start

近年,消費者の購買前探索にSNSが多用されるようになった.これにより,消費者はSNSから他の消費者が経験した具体的かつ確実性の高い情報,高画質な画像や動画などの商品やサービスに関する情報を簡単に繰り返し取得し,事前に消費経験をシミュレートできるようになった.こうした背景が「インスタ映え消費」「シミュレーション消費」のような特有の購買意思決定に繋がると予想される.本研究では,消費者間にやり取りされる情報の表現と,その情報の使われ方に着目することで, 他者の消費経験を文脈とした購買前に形成される期待と購買後に行われる評価の形成メカニズムのモデル化と実証調査によるモデルの検証を行う.

Outline of Final Research Achievements

Based on previous research, we have constructed a hypothesis model that systematically explains the psychology of viewers of Instagrammable posts. Additionally, the results of psychological experiments on viewers provided partial validation of the model. Psychological experiments on Instagrammable post creators revealed that consumer characteristics, such as the desire for self-enhancement, popularity, and admiration, influence their intention to post. Furthermore, psychological experiments on Thai and Japanese consumers viewing Instagrammable posts suggest that the types of information sought on social media and the kinds of posts appreciated can vary significantly based on cultural background.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

口コミ閲覧者が口コミの内容から発信者の努力の程度と製品のダイエット効果を判断して製品の効果や印象を評価していることが示された点は,他者の消費経験が購買の期待に与える影響を説明する上で有用な知見が得られた.
また,研究結果から,インスタ映え投稿は閲覧者の消費経験に対する憧れや購買意図を高めることが示され,共感性の高いインスタ映え投稿を活用したバイラル・マーケティングが有用であるという実務的示唆が得られた.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] インスタ映え投稿に対する羨望と妬みが購買意思決定に与える影響2022

    • Author(s)
      木暮美菜 , 諸上茂光
    • Journal Title

      日本経営システム学会誌

      Volume: 39-2 Pages: 63-69

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] SNS におけるインスタ映え消費の共有動機の解明2021

    • Author(s)
      木暮美菜 , 諸上茂光
    • Journal Title

      日本経営システム学会誌

      Volume: 38 Pages: 55-64

    • NAID

      40022751860

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コンテクストによるゾーンの可変的定義モデル2021

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Journal Title

      地域デザイン学会誌

      Volume: 18 Pages: 169-186

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 口コミが行動変容促進型商品の評価に与える影響ー自己の行動変容への類推に着目してー2021

    • Author(s)
      木暮美菜 , 諸上茂光
    • Journal Title

      マーケティングレビュー

      Volume: 2 Pages: 22-29

    • NAID

      130007992197

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] インスタ映え写真の投稿動機の国際比較 ~日本とタイの消費者調査より~2023

    • Author(s)
      諸上茂光 , 木暮美菜
    • Organizer
      国際ビジネス研究学会 第 30 回年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 試合の勝敗に着目した スポーツの現地観戦を促す広告メッセージの検討2023

    • Author(s)
      室井慎太郎, 諸上茂光, 木暮美菜
    • Organizer
      第71回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] CSV活動への消費者の協力を促すメッセージの検討2023

    • Author(s)
      魵澤史, 諸上茂光, 木暮美菜
    • Organizer
      第71回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 客体のコンテクストに着目した地域マーケティング2023

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会 第1回地域マーケティングフォーラム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ZTCAモデルにおけるトポスのコンテクスト的理解2022

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会 関東東海地域部会第20回研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ソーシャルメディアによる期待の形成と満足の関係2022

    • Author(s)
      木暮美菜,諸上茂光
    • Organizer
      第69回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域空間の選択的認識が浮かび上がらせるトポスの意義2022

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会 第3回ZTCAデザインモデル研究フォーラム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 努力が影響する製品に対する 口コミ閲覧者の製品評価 -ダイエット器具とダイエットサプリの口コミを比較して-2021

    • Author(s)
      木暮美菜, 諸上茂光
    • Organizer
      第67回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 地域デザインにおけるゾーンの可変的定義の提案2021

    • Author(s)
      諸上茂光,木暮美菜
    • Organizer
      地域デザイン学会第10回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ダイエット口コミが閲覧者評価に与える影響2020

    • Author(s)
      木暮美菜 諸上茂光
    • Organizer
      IDRユーザフォーラム2020 スタートアップセッション
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オンラインフィットネスにおけるダンササイズのコンテクスト効果2020

    • Author(s)
      木暮美菜 泉重樹 諸上茂光
    • Organizer
      第65回日本経営システム学会全国研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 地域デザイン研究のイノベーション戦略 : フィードバック装置としての多様なメソドロジーの開発 102023

    • Author(s)
      一般社団法人 地域デザイン学会、原田 保、西田 小百合
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      学文社 (GAKUBUNSHA)
    • ISBN
      9784762032677
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 地域価値発現モデル ーZTCAデザインモデルの進化方向ー2022

    • Author(s)
      一般社団法人 地域デザイン学会、原田 保、石川 和男、福田 康典
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      学文社 (GAKUBUNSHA)
    • ISBN
      9784762031908
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi