Project/Area Number |
20K01971
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Hosei University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | インスタ映え投稿 / 投稿動機 / 閲覧者の心理 / 国際比較 / 自己 / 賞賛 / 羨望 / 妬み / インスタ映え / 賞賛獲得欲求 / 行動変容促進 / 自己奉仕バイアス / 原因帰属 / 他者の消費経験 / 期待の形成 / SNS / 口コミ / 文脈 / 期待 / 評価 / SNS / 文脈効果 |
Outline of Research at the Start |
近年,消費者の購買前探索にSNSが多用されるようになった.これにより,消費者はSNSから他の消費者が経験した具体的かつ確実性の高い情報,高画質な画像や動画などの商品やサービスに関する情報を簡単に繰り返し取得し,事前に消費経験をシミュレートできるようになった.こうした背景が「インスタ映え消費」「シミュレーション消費」のような特有の購買意思決定に繋がると予想される.本研究では,消費者間にやり取りされる情報の表現と,その情報の使われ方に着目することで, 他者の消費経験を文脈とした購買前に形成される期待と購買後に行われる評価の形成メカニズムのモデル化と実証調査によるモデルの検証を行う.
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Outline of Final Research Achievements |
Based on previous research, we have constructed a hypothesis model that systematically explains the psychology of viewers of Instagrammable posts. Additionally, the results of psychological experiments on viewers provided partial validation of the model. Psychological experiments on Instagrammable post creators revealed that consumer characteristics, such as the desire for self-enhancement, popularity, and admiration, influence their intention to post. Furthermore, psychological experiments on Thai and Japanese consumers viewing Instagrammable posts suggest that the types of information sought on social media and the kinds of posts appreciated can vary significantly based on cultural background.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
口コミ閲覧者が口コミの内容から発信者の努力の程度と製品のダイエット効果を判断して製品の効果や印象を評価していることが示された点は,他者の消費経験が購買の期待に与える影響を説明する上で有用な知見が得られた. また,研究結果から,インスタ映え投稿は閲覧者の消費経験に対する憧れや購買意図を高めることが示され,共感性の高いインスタ映え投稿を活用したバイラル・マーケティングが有用であるという実務的示唆が得られた.
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