The theoretical advancement of the relationship between consumers' privacy paradox and self-disclosure
Project/Area Number |
20K01975
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | パーソナルデータ / 自己開示 / プライバシー / 個人情報開示 / プライバシー懸念 / 個人情報収集 / 情報管理 / 個人情報 / ソーシャルメディア / プライバシーパラドックス / パーソナルデータ開示 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、消費者の企業へのパーソナルデータの開示傾向とその先行要因をプライバシー・パラドックスの視点から調査する。コミュニケーション境界マネージメント(Communication Boundary Management:CBM)の理論に基づき、ソーシャルメディアマーケティングの視点から、消費者のパーソナルデータ開示傾向と企業への信頼度、個人の性格傾向や文化的要因等との相互作用、及びデータ自己開示方法の傾向などに焦点を当てる。
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Outline of Final Research Achievements |
This research examined Japanese consumers’ personal information disclosure to businesses and its antecedents. The study investigated the interaction effects between Japanese consumers’ likelihood and perceptions of personal information disclosure, their trust in businesses, personality traits and cultural background from a social media perspective. Consumers who collect product information on social media were not very concerned about privacy and regarded personalized information from companies as valuable for purchase-related decision making. Also, information control by consumers moderated the relationship between privacy concerns and likelihood of personal information disclosure. These results have been presented at an international conference and also published in an international refereed journal. Several manuscripts are currently under review for international journals.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
消費者の個人情報開示傾向の研究は、消費者は企業への自己開示に消極的であるという前提に基づいていた。しかし、消費者が個人情報(パーソナルデータ)保護に必ずしも熱心でない場合もあるため、従来の理論的アプローチが最適であるとは限らない。消費者の企業に対する自己開示傾向を深く理解するためには、企業との関係を検討する必要がある。 パーソナルデータ開示とプライバシーの関係では、個人の背景や性格等が影響すると考えられる。自己開示は開示の対象との交流の一環であり、コミュニケーションは文化的背景に影響を受けやすい。文化的視点からの日本の消費者のパーソナルデータ開示の研究報告はまだ少数であり、その知見価値は高い。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)