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The Influence of Smart Phone Design and Usage on Brand Loyalty

Research Project

Project/Area Number 20K01977
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

Takahashi Hiroyuki  同志社大学, 商学部, 教授 (00580325)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 祥司  摂南大学, 経営学部, 准教授 (70704922)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords消費者行動 / ブランド / エンゲージメント / アプリ / ロイヤルティ / スマートフォン / ロイヤルティ・プログラム / 購買行動 / マーケティング
Outline of Research at the Start

本研究は,デジタル時代においてスマート・フォンを中心としたタッチ・ポイントの併用度の違いやスマート・フォンの活用の程度の違いによって,ブランド・ロイヤルティの形成がどのように異なるのかを明らかにするものである。

具体的には,スマート・フォンと他のデバイスやリアル店舗の併用の違い,スマート・フォンのデザイン知覚や活用の程度,消費者の価値観やパーソナリティの違いによって,実際の購買行動(購買率,購買額,購買頻度など)への影響と,ブランド・ロイヤルティの関係について調査で明らかにしていくものである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of the study is to determine the degree of functionality equipped in smartphone applications and their utilization. The purpose of this research is to investigate how the functions provided by smartphone apps and the degree to which they are used affect brand loyalty. In particular, while measuring engagement, which has been attracting attention in recent years as a concept that leads to the formation of loyalty, through a scale. The major contribution of this study is the use of structural equation models to clarify the impact of brand reputation and app usage on engagement, satisfaction, loyalty, and purchase history data. Other studies have also deepened the structure of brand loyalty program, QR code payment penetration factor, relationship between consumers and brands through apps (platforms) as sharing services and subscriptions become more prevalent.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の研究や実務では,満足度やロイヤルティに注目されてきたが,デジタル時代においてはスマートフォン特にアプリを通じた接点の構築が重要になる。そのアプリが保有する機能と活用の程度によって,ゆるやかな関係性(エンゲージメント)が形成されること,それが満足度やロイヤルティを経て購買行動(実際の購買点数や購買金額)にも影響することが明らかにした。この点は,現代のブランド・マーケティングにおいての構造を明らかにするヒントであり,研究面でも実務面でも大きな貢献である。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 Other

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Validation of acceptable loyalty programs in the digital age : through comparative analysis of engagement, loyalty, satisfaction, and purchase behavior data2022

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      同志社商学

      Volume: 74 Issue: 3 Pages: 743-756

    • DOI

      10.14988/00029331

    • ISSN
      03872858
    • URL

      https://doshisha.repo.nii.ac.jp/records/29332

    • Year and Date
      2022-11-15
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A study of loyalty programs for consumer purchase behavior in the digital era : structuring and identification of proposed measures through systematic reviews2022

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      同志社商学

      Volume: 74 Issue: 2 Pages: 447-466

    • DOI

      10.14988/00029306

    • ISSN
      03872858
    • URL

      https://doshisha.repo.nii.ac.jp/records/29307

    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Consideration of customer-oriented service levels : through the analysis using the "Kano model"2022

    • Author(s)
      髙橋 広行
    • Journal Title

      同志社商学

      Volume: 73 Issue: 6 Pages: 1459-1476

    • DOI

      10.14988/00028816

    • ISSN
      03872858
    • URL

      https://doshisha.repo.nii.ac.jp/records/28824

    • Year and Date
      2022-03-14
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Comprehensive Customer Brand Engagement Model Including Purchase History Data:2022

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      Japan Marketing Review

      Volume: 3 Issue: 1 Pages: 53-61

    • DOI

      10.7222/marketingreview.2022.007

    • NAID

      130008165149

    • ISSN
      2435-0443
    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A study on the measurement and positioning of customer brand engagement2022

    • Author(s)
      髙橋 広行
    • Journal Title

      同志社商学

      Volume: 73 Issue: 5 Pages: 1157-1176

    • DOI

      10.14988/00028760

    • ISSN
      03872858
    • URL

      https://doshisha.repo.nii.ac.jp/records/28768

    • Year and Date
      2022-02-14
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The impact that the environmental factors including COVID-19 give to the usage behavior of the QR-code payment applications : analysis through the multi-level perspective framework2021

    • Author(s)
      髙橋 広行、佐藤 研一、長沼 健
    • Journal Title

      同志社商学

      Volume: 73 Issue: 2 Pages: 747-776

    • DOI

      10.14988/00028552

    • NAID

      120007162852

    • ISSN
      03872858
    • URL

      https://doshisha.repo.nii.ac.jp/records/28560

    • Year and Date
      2021-09-17
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「研究支援調査データの活用事例と利点:『Covid-19を含めた環境要因が消費者のQR決済 サービス利用行動に与える影響:マルチ・レベル・パースペクティブ理論を背景に』(髙橋ほか2021)の研究事例を通じて」2021

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Journal Title

      『アドスタディーズ』

      Volume: 78 Pages: 44-51

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 『持たない時代のマーケティング』から考える「新しい消費」2022

    • Author(s)
      髙橋広行・財津 涼子
    • Organizer
      日本マーケティング学会 第12回ブランド&コミュニケーション研究報告会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 購買履歴データを含めたカスタマー・ブランド・エンゲージメントの包括モデル:服飾雑貨SPAブランドの顧客データを用いた実証研究2021

    • Author(s)
      髙橋広行
    • Organizer
      日本マーケティング学会(於:オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ライフスタイルを彩る”非所有消費”の研究:サブスクがもたらす消費者の態度変容についての考察2021

    • Author(s)
      大山 翔平・髙橋 広行・財津 涼子
    • Organizer
      日本マーケティング学会(於:オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Covid-19を含めた環境要因が消費者のQR決済サービス利用行動に与える影響:マルチレベル・ パースペクティブ理論をベースに2021

    • Author(s)
      髙橋広行・佐藤研一
    • Organizer
      2021年度 日本商業学会 第71回 全国研究大会(於:オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「持たない時代」のマーケティング2022

    • Author(s)
      髙橋広行、CCCマーケティング総合研究所、財津涼子、大山翔平
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      同文舘出版
    • ISBN
      9784495650155
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「持たない時代」のマーケティング2022

    • Author(s)
      髙橋広行、CCCマーケティング総合研究所、財津涼子、大山翔平
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      同文舘出版(株)
    • ISBN
      4495650157
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 同志社大学髙橋広行研究室ホームページ

    • URL

      https://takahashi-lab.sub.jp

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 同志社大学商学部髙橋広行研究室

    • URL

      https://takahashi-lab.sub.jp

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 同志社大学商学部 高橋広行 研究室

    • URL

      http://takahashi.sweet.coocan.jp/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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