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Consumer Behavior Modeling for Super Smart Marketing

Research Project

Project/Area Number 20K01983
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Ishigaki Tsukasa  東北大学, 経済学研究科, 准教授 (20469597)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords消費者行動モデル / ビッグデータ / 推薦システム / ベイズモデル / マーケティング / 統計的モデリング / 機械学習 / 消費者行動モデリング / 消費者異質性モデル / 購買履歴データ / ベイズモデリング / スマート社会 / 超スマート社会
Outline of Research at the Start

購買ビッグデータを用いた個別化マーケティングの高度化は学術界・産業界で課題となっている。特に、大量の消費者、多種多様な商品、消費者状態の時間変化などに同時に対応できる超スマートなマーケティングは現代的な課題の一つである。本研究では「必要としている消費者×必要な商品×有効なマーケティング施策×必要な時」の情報を抽出することができる超スマートマーケティングモデルを開発を目指す。それにより、個別化マーケティングの高度化、動的な商品の在庫・発注量の最適化、超スマートな顧客関係管理等の実現などが期待できる。

Outline of Final Research Achievements

The leverage of big data for marketing is required in modern business environments. The purpose of this study is to develop a statistical model to analyze consumer behavior for a wide variety of product using big data. The study addressed three main topics and we obtained results on them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

購買ビッグデータを用いた個別化マーケティングの高度化は学術界・産業界で課題となっている。購買データベースに基づいて個別の消費者の特性に合わせて展開される個別化マーケティングと親和性が高い。特に、購買ビッグデータを用いた大量の消費者、多種多様な商品、消費者状態の時間変化などに対応できる超スマートなマーケティングの実現は現代的な課題の一つである。本研究成果は、大量の消費者と多種多少な商品群に対して消費者の異質性と状態変化を考慮した個別化マーケティングのための高度な知見の抽出することに貢献できる可能性がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 実サービスでの利用可能性を考慮した個人の特性としての解釈レベルと価格反応に関する知見抽出2022

    • Author(s)
      米山 小百合、石垣 司
    • Journal Title

      Japanese Journal of Serviceology

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 10-17

    • DOI

      10.24464/jjs.6.1_10

    • ISSN
      2435-5763
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] X-2ch: Quad-Channel Collaborative Graph Network over Knowledge-Embedded Edges2021

    • Author(s)
      Kachun Lo, Tsukasa Ishigaki
    • Journal Title

      Proceedings of the 44th International ACM SIGIR Conference on Research and Development in Information Retrieval

      Volume: 無し Pages: 2076-2080

    • DOI

      10.1145/3404835.3463003

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] HANABI: Graph Embedding for Recommendation via Conditional Proximity2021

    • Author(s)
      Lo Kachun、Ishigaki Tsukasa
    • Journal Title

      KDD'21 Workshop on Deep Learning on Graphs: Methods and Applications (DLG-KDD'21)

      Volume: 2021 Pages: 1-5

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PPNW: personalized pairwise novelty loss weighting for novel recommendation2021

    • Author(s)
      Lo Kachun、Ishigaki Tsukasa
    • Journal Title

      Knowledge and Information Systems

      Volume: 63-5 Issue: 5 Pages: 1117-1148

    • DOI

      10.1007/s10115-021-01546-8

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 心理的距離による割引因子を含んだブランド選択モデル~本質的属性・副次的属性の観点から説明・予測する消費行動~2022

    • Author(s)
      納家享佑, 石垣司
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第112回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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