Empirical Research on Internet Based Marketing Communication of SMEs and Consumers
Project/Area Number |
20K01990
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | University of the Ryukyus |
Principal Investigator |
Wang Yi Jen 琉球大学, 国際地域創造学部, 教授 (20290538)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
金丸 輝康 大阪学院大学, 商学部, 教授 (90278549)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 中小製造企業 / デジタル・マーケティング / 情報発信 / ネット口コミ / デジタルメディア / 中小製造企業に対する消費者のネット口コミ / 中小製造企業の情報発信 / 中小製造企業のネット情報発信 / 消費者によるネットクチコミ / ネットクチコミ行動 / 実証研究 |
Outline of Research at the Start |
ネットメディアの台頭により、マスメディアに対する消費者の接触頻度の低下し、広告物に対する無視や不信が高まったため、多くの企業は自社のマーケティング活動において、ネットメディアとネットクチコミの活用方法を模索している。「消費者はなぜ企業の代わりにコミュニケーション活動を行うのか?」という問題について、既存の枠組では「消費者満足」という概念で説明している。しかし、果たして消費者が製品や企業に対して満足すれば誰も積極的にクチコミをするのか。特にブランド力の弱い中小製造企業に対するこの論理が成り立つのか?この「消費者満足」と「消費者のネットクチコミ行動」の因果関係が本研究の究明したい課題である。
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Outline of Final Research Achievements |
This study verified the applicability of Kotler's (2017) BAR model to the marketing practices of SMEs by using empirical data. The survey was divided into two parts: the state of information dissemination through digital media by SME manufacturers, and the state of e-WOM by consumers (customers). As a result, only 48.5% (967 companies) of the 1,995 responding SMEs are using digital media to disseminate information. And only about 9% of the 2058 responding consumers who regularly use digital media, were found to offer e-WOM. These results show that there is room for improvement in digital marketing by SME manufacturers and e-WOM communication among consumers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大手企業に関するデジタル・マーケティング研究の成果を中小製造企業にも応用できるかどうかは本研究の関心所在である。本研究は,その代表的なKolterのBARモデル(2017)の中小製造企業への応用可能性について検証した。モデルの応用範囲についての検証は,本研究の学術的意義である。そして,ブランド力と知名度が低い中小製造企業に対する消費者(顧客)のネット口コミを起こさせるために,好感や親近感をわかせる情報発信とコンテンツ作りが必要であるという発見は,本研究の実践的な意味であり,中小企業が高い割合を占めている日本社会にとっての社会的意義である。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)