• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on Internet Based Marketing Communication of SMEs and Consumers

Research Project

Project/Area Number 20K01990
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

Wang Yi Jen  琉球大学, 国際地域創造学部, 教授 (20290538)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金丸 輝康  大阪学院大学, 商学部, 教授 (90278549)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords中小製造企業 / デジタル・マーケティング / 情報発信 / ネット口コミ / デジタルメディア / 中小製造企業に対する消費者のネット口コミ / 中小製造企業の情報発信 / 中小製造企業のネット情報発信 / 消費者によるネットクチコミ / ネットクチコミ行動 / 実証研究
Outline of Research at the Start

ネットメディアの台頭により、マスメディアに対する消費者の接触頻度の低下し、広告物に対する無視や不信が高まったため、多くの企業は自社のマーケティング活動において、ネットメディアとネットクチコミの活用方法を模索している。「消費者はなぜ企業の代わりにコミュニケーション活動を行うのか?」という問題について、既存の枠組では「消費者満足」という概念で説明している。しかし、果たして消費者が製品や企業に対して満足すれば誰も積極的にクチコミをするのか。特にブランド力の弱い中小製造企業に対するこの論理が成り立つのか?この「消費者満足」と「消費者のネットクチコミ行動」の因果関係が本研究の究明したい課題である。

Outline of Final Research Achievements

This study verified the applicability of Kotler's (2017) BAR model to the marketing practices of SMEs by using empirical data. The survey was divided into two parts: the state of information dissemination through digital media by SME manufacturers, and the state of e-WOM by consumers (customers). As a result, only 48.5% (967 companies) of the 1,995 responding SMEs are using digital media to disseminate information. And only about 9% of the 2058 responding consumers who regularly use digital media, were found to offer e-WOM. These results show that there is room for improvement in digital marketing by SME manufacturers and e-WOM communication among consumers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大手企業に関するデジタル・マーケティング研究の成果を中小製造企業にも応用できるかどうかは本研究の関心所在である。本研究は,その代表的なKolterのBARモデル(2017)の中小製造企業への応用可能性について検証した。モデルの応用範囲についての検証は,本研究の学術的意義である。そして,ブランド力と知名度が低い中小製造企業に対する消費者(顧客)のネット口コミを起こさせるために,好感や親近感をわかせる情報発信とコンテンツ作りが必要であるという発見は,本研究の実践的な意味であり,中小企業が高い割合を占めている日本社会にとっての社会的意義である。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results)

  • [Journal Article] Results of a Questionnaire Survey on the Status of Information Dissemination by SME Manufacturers2023

    • Author(s)
      王 怡人、金丸 輝康
    • Journal Title

      琉球大学経営研究

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 62-77

    • DOI

      10.24564/0002019611

    • ISSN
      2436-1380
    • URL

      https://u-ryukyu.repo.nii.ac.jp/records/2019611

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Results of a Questionnaire Survey on the Status of Consumer E-WOM for SME Manufacturers2023

    • Author(s)
      王 怡人、金丸 輝康
    • Journal Title

      琉球大学経営研究

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 78-102

    • DOI

      10.24564/0002019612

    • ISSN
      2436-1380
    • URL

      https://u-ryukyu.repo.nii.ac.jp/records/2019612

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中小製造企業の情報発信と消費者のネット口コミに関する実証研究 -中小製造企業に対するBARモデルの応用可能性に関する検証-2023

    • Author(s)
      金丸 輝康、王 怡人
    • Journal Title

      大阪学院大学商・経営学論集48卷2号

      Volume: 48 Pages: 133-167

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中小製造企業のネット情報発信と消費者のネット口コミ動機に関する調査項目の構築2022

    • Author(s)
      王 怡人
    • Journal Title

      琉球大学経営研究

      Volume: 2号 Pages: 81-102

    • NAID

      120007186833

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デジタル社会における製造企業のマーケティング活動の課題 : インターネットにおける「情報の流通」という観点からの検討2021

    • Author(s)
      王 怡人
    • Journal Title

      琉球大学経営研究

      Volume: 1 Pages: 1-25

    • NAID

      120006953556

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi