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The Analysis of "Made in Japan" Incentives in Overseas Markets: Focusing on U.S. Consumers

Research Project

Project/Area Number 20K01991
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2022)
Osaka City University (2020-2021)

Principal Investigator

Emmaru Tetsuma  大阪公立大学, 大学院経営学研究科, 准教授 (00636996)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords原産国情報 / カントリーバイアス / 心理的距離 / 典型性 / エスニシティ / ナショナル・アイデンティティ / エスニック・アイデンティティ / ブランド知覚 / 帰属欲求 / (日本に対する)同一視 / カントリーイメージ / リテールブランド / 購買行動 / 自己概念 / 準拠集団 / フォーカスグループインタビュー / 企業インタビュー / 自民族中心主義 / コミュニティ意識 / エンゲージメント / 親和性 / ブランド / 非耐久財
Outline of Research at the Start

本研究の独自性は,「客観的評価が難しい,主観的な価値意識(感覚的・情緒的)によって評価されがちな半耐久財・非耐久財の購買において,耐久財よりも自己意識が介在することによる影響を,エスニシティの有無や対象となる国家のイメージの良し悪しから検討すること」である。
この試みは,既存研究において,統合的・包括的視座から議論されてこなかった自民族(自国民)中心主義的消費(CET)・国家イメージ(CI)研究を架橋するものとしても独創的である。
そして本研究の成果は,世界市場における「日本産」製品・サービスおよびブランドの優位性やまだ顕在化していない課題を把握するものでもある。

Outline of Final Research Achievements

This study sought to "understand the consumer appeal of 'Made in Japan' semi-durable and non-durable goods" based on focus group interviews with U.S. consumers living in Japan. The results of the survey confirmed that consumers appreciate Japanese brands and products for their cleanliness, sophistication, wide selection, and simple design.
In addition, the results of an Internet questionnaire survey of U.S. consumers living in the U.S. revealed that consumers with high NTB (need to belong) tend to have higher ethnicity to own country / ethnic group (in terms of nationality or ethnicity). In addition, the degree of "identification" with Japan as perceived by these consumers was positively correlated with their liking of Japan (country), Japanese entertainment, and Japanese people.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の研究成果のひとつは,既存研究ではほとんど検討されていない,半耐久財・非耐久財の日本産の製品やブランドに対する,外国人(本研究では米国人消費者)の評価属性を明確化したことである。
加えて質問紙調査から,日本への“同一視”の程度により,日本に対する国家イメージの評価属性が異なることを定量的に示した点である。
本研究で提示した結果は,まだまだ探索的な意味合いが強いものであるが,“同一視”の高低により日本に対する評価属性が異なるという結果は,わが国のインバウンド政策や,日本企業による米国への出店などに貢献しうるものであると考える。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 米国消費者の「日本発リテール・ブランド」 の評価属性とは? ― FGIからの検討 ―2021

    • Author(s)
      圓丸 哲麻
    • Journal Title

      日本マーケティング学会 オーラルセッション ― フルペーパー

      Volume: 10 Pages: 60-66

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 海外消費者にとっての日本ブランドの誘因とは? -米国消費者の SPA ブランド消費に焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      圓丸 哲麻
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国消費者の「日本発リテール・ブランド」 の評価属性とは? ― FGIからの検討 ―2021

    • Author(s)
      圓丸 哲麻
    • Organizer
      日本マーケティング学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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