• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Lives of Zainichi Koreans-Focusing graduates of Choson School in Japana

Research Project

Project/Area Number 20K02088
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08010:Sociology-related
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

YAMAMOTO KAORI  愛知県立大学, 教育福祉学部, 教授 (30295571)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords在日朝鮮人 / 祖国 / エスニシティ / 国家 / 民族 / 朝鮮学校 / 生活史 / ナショナリズム
Outline of Research at the Start

朝鮮学校卒業生たちのネットワークのありかた、生活世界、日本社会との接触により、維持、変容、強化される民族意識のあり方、アイデンティティのあり方、さらに、祖国観などを可能な限り、多角的に把握し、エスノグラフィーとして描写していきたい。

Outline of Final Research Achievements

This research focused on lives of Choson school graduates(Zainicih Koreans). Choson school has been facing difficulties in senses of political and financial. One reason for this is that quite a few graduates do not send their children to Choson School, but doee it mean those graduates cut their ties with Choson School community? This was the first question for this research. Through interviewing graduates of Choson School, I found they still keep strong relationship within their community and have somehow support network.
Also they are somehow keep their identity as Korean and trying to have a tie with their homeland, that is the divided states, Korean Peninsula.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

在日朝鮮人たちの日本定住がアプリオリに考えられる状況において,「国家」「祖国の分断」などという政治的な状況が在日朝鮮人をめぐる研究の中では無視されがちである。ナショナリズムが批判的に語られる学問的・社会運動的空間の中で,在日朝鮮人たちが「国家」にいかに向き合うかという問題を考えることが,ある意味で,避けられるようになってきた。在日朝鮮人を「ディアスポラ」として語る研究が中心的な位置を占めてきたのが事実である。
しかしながら,本研究では,在日朝鮮人が国家,特に朝鮮民主主義人民共和国とむきあうのかを正面からとりあげ,そのことの意味を考えてことに学術的・社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「北朝鮮言説」と朝鮮学校ー朝鮮高校無償化裁判支援を通じて2022

    • Author(s)
      山本かほり
    • Journal Title

      東海社会学会年報

      Volume: 14 Pages: 1526-1526

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「北朝鮮言説」と朝鮮学校2022

    • Author(s)
      山本かほり
    • Journal Title

      西日本社会学会年報

      Volume: 19・20 Pages: 38-59

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 朝鮮学校支援の葛藤ー地域社会に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      山本かほり
    • Organizer
      関西社会学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 在日朝鮮人の民族教育――朝鮮学校をめぐる問題を中心に2021

    • Author(s)
      山本かほり
    • Organizer
      西日本社会学会 第79回大会 シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 排外主義と在日朝鮮人─朝鮮学校をめぐる問題を中心に2021

    • Author(s)
      山本かほり
    • Organizer
      東海社会学会 大会シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 在日朝鮮人を生きるー<祖国><民族>そして日本社会の眼差しの中で2022

    • Author(s)
      山本かほり
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      三一書房
    • ISBN
      9784380220012
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 社会再構築の挑戦2020

    • Author(s)
      山本かほり
    • Total Pages
      440
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi