• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical model for entrusted temporary custody combining child-rights guarantees with assessment and care functions

Research Project

Project/Area Number 20K02235
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Ozawa Eiji  九州大学, 人間環境学研究院, 准教授 (60631273)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords一時保護 / 児童養護施設 / 児童相談所 / 社会的養護 / 児童虐待 / 心理アセスメント / ショートステイ
Outline of Research at the Start

現在行われている子どもの一時保護制度には,子どもの権利保障等において多くの課題があり,従来の児童相談所に付設された閉鎖空間である一時保護所から,開放空間である児童養護施設等での委託一時保護を主体にする改革が進められている。本研究では,この新たな取り組みである委託一時保護において,子どもの権利保障と一時保護に求められる機能を両立するために必要とされるアセスメントとケアの実践のあり方をを明らかにすることを目的とする。a) 委託一時保護実施施設の実態把握と対応困難場面の抽出,b) 協力施設におけるアセスメントとケアの介入実践研究,c) 社会的養護への移行に関する経時的検討の3点から研究を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to clarify the current situation and issues in the temporary custody of children entrusted to children’s homes. Additionally, this study examined the training of staff involved in assessment and rights protection during temporary custody. Some advantages of temporary custody are presented such as guaranteeing the connection with the child before the child is taken into care and the ease of using child advocates. However, new difficulties have arisen, such as starting involvement with the child with little information about the child, a sense of limited support in a short time, and relationship problems with the child in care. Thus, opportunities for information sharing and the establishment of a system between the child guidance center and the children’s homes to which the child is entrusted are important for solving these problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在児童の権利擁護のため,一時保護所の環境改善事業等が進められているが,委託一時保護の実践において特有の課題があることが示された。事前情報が少なく,限られた期間の中での児童の生活支援の実践や,委託児童と保護児童間の関係性の調整等は,従来の児童相談所内における一時保護実践の知見を得つつ,児童養護施設内での実践手法として新たに検討し,職員研修等に盛り込む必要性があることが示唆された。また,職員研修にあたっては経験年数によって変化するニーズと恒常的に存在するニーズがあることが示唆され,研修テーマの設定において考慮する必要性が示された。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 「ひみつ道具」考案セッションが感情と自己評価に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      小田梨加・小澤永治
    • Journal Title

      九州大学総合臨床心理研究

      Volume: 15 Pages: 63-69

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Characteristics of students who require elementary school counselors’ support owing to developmental disorders2023

    • Author(s)
      Hirata Yutaro, Ozawa Eiji
    • Journal Title

      Heliyon

      Volume: 9 Issue: 3 Pages: e13791-e13791

    • DOI

      10.1016/j.heliyon.2023.e13791

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学生の不注意および多動性・衝動性と援助要請の関連2022

    • Author(s)
      松村恭平・小澤永治
    • Journal Title

      九州大学総合臨床心理研究

      Volume: 14 Pages: 9-15

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学生の運動に対する意識と自己効力感の変遷過程の関連2022

    • Author(s)
      岡田彩美・小澤永治
    • Journal Title

      九州大学総合臨床心理研究

      Volume: 14 Pages: 17-23

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 青年期を通した心理的自立の変遷過程の検討2022

    • Author(s)
      安冨碧人・小澤永治
    • Journal Title

      九州大学総合臨床心理研究

      Volume: 14 Pages: 47-53

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ペルーの児童養護施設に関する研究動向と自立支援の関連2022

    • Author(s)
      岩瀬さくら・小澤永治
    • Journal Title

      九州大学総合臨床心理研究

      Volume: 14 Pages: 85-91

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Training Needs for Psychological Knowledge among Child Welfare Professionals in Japan2024

    • Author(s)
      Eiji Ozawa
    • Organizer
      33rd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 頻尿と不登校に悩む高校生男子に対する臨床動作法の適用2023

    • Author(s)
      指方賢太・小澤永治
    • Organizer
      2023年度日本リハビリテイション心理学会学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 開眼イメージ法における体験過程の理解に関する研究2023

    • Author(s)
      松村恭平・小澤永治
    • Organizer
      2023年度日本リハビリテイション心理学会学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Understandings of attachment theory among staff of children’s homes in Japan2022

    • Author(s)
      Eiji Ozawa
    • Organizer
      17th European Congress of Psychology
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童養護施設における児童相談所と協働した性問題の予防と関係性支援のための グループワークの取り組み:グループワークの効果と課題について2022

    • Author(s)
      小澤永治・桑鶴真行・玉城あゆみ・武田典子
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会 第28回ふくおか大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 里親によるショートステイの市町村・児童家庭支援センター調査2021

    • Author(s)
      永井里美・田邉瑛美・小澤永治・松﨑佳子
    • Organizer
      日本子ども家庭福祉学会第22回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi