• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluation of a Support Proglam for CODA and Deaf Parents

Research Project

Project/Area Number 20K02261
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Nakatsu Mami  東京大学, バリアフリー推進オフィス, 特任助教 (90759995)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
KeywordsCODA / コーダ / 聴覚障害者 / 親子関係 / ヤングケアラー / 情報保障 / 障害者支援 / 家族支援 / 聴覚障害 / 役割逆転 / 障害者福祉 / 子ども支援 / 障害者家族
Outline of Research at the Start

聴覚障害の親をもつ健聴の子ども(Children of deaf adults;以下、CODA)は,幼少期より親の通訳を担い,子どもでありながら親を支援・擁護することから,健聴の親子の発達経緯とは異なる,親子の役割逆転の関係性が指摘される(中津・廣田,2012)。従ってCODAと親に対する支援の必要性が指摘され,本研究ではCODAと親に向けた支援プログラム開発を試みる。
まず,支援プログラム開発の基盤となる親子の課題と支援ニーズを,親子関係の個別性と発達段階に応じて分類し,次いで支援プログラム(CODA版/親版)を開発する。講師には当事者を置き,プログラムを実施・効果測定して内容を精緻化する。

Outline of Final Research Achievements

CODA is responsible for interpreting for their parents from an early age. This suggests that they have unique parent-child relationship issues. In this study, we identified two domains in parent-child issues (psychological aspects of CODA/parent-child relationship) and three domains in support needs structure (self-understanding of CODA/parent understanding of CODA/support system).
Subsequently, a group-based support program (CODA version/parent version) was developed. The CODA version proved to be effective as an opportunity to re-evaluate the parent-child relationship based on self-awareness and understanding. The parent version was effective in helping parents to understand the psychological situation of CODA and to reflect on their own parenting. Various contents such as guidebooks were also produced.It is anticipated that future support tailored to CODA will be possible.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ヤングケアラーに関しては、わが国においても多面的な組織的支援が実施されはじめている。CODAに対しても、科学的根拠をもった支援プログラムを開発することができ、固有の課題とニーズに即した支援の第一歩が可能になる。
今後、我が国におけるヤングケアラーの支援方策は、ケアごと等により細分化され検討がなされていくことが推察され、本研究はその第一事例となってヤングケアラー支援の可能性を広げる一助となることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 3 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Subjective assessments of the hearing and psychosocial conditions in individuals with mild-to-moderate hearing loss and those with cochlear implants : A study in students at institutions of higher education2022

    • Author(s)
      中津真美, 廣田栄子
    • Journal Title

      AUDIOLOGY JAPAN

      Volume: 65 Issue: 2 Pages: 113-121

    • DOI

      10.4295/audiology.65.113

    • ISSN
      0303-8106, 1883-7301
    • Year and Date
      2022-04-28
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害の親をもつ聞こえる子どもの自助グループにおける取り組み2020

    • Author(s)
      中津真美
    • Journal Title

      社会福祉研究

      Volume: 138 Pages: 77-85

    • NAID

      40022334494

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育機関における障害学生支援 合理的配慮とはなにか2023

    • Author(s)
      中津真美
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会 第24回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 聴覚障害者のレジリエンス獲得要因: 当事者同士の関わりの構築に着目して2023

    • Author(s)
      會田 純平, 三浦 貴大, 藪 謙一郎, 中津 真美
    • Organizer
      日本リハビリテーション連携科学学会 第24回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教育、福祉、医療等の現場の実践を見据えた実践研究の在り方-多様な個をみつめる質的研究の展開と深化に向けて-2022

    • Author(s)
      中津真美
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コーダの手話継承2022

    • Author(s)
      安東明珠花,中井好男,中島武史,中津真美
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第8回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] バイリンガルの世界ーコーダへの誘いー2021

    • Author(s)
      中津真美
    • Organizer
      第1言語としてのバイリンガリズム研究会第22回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 聞こえない親をもつ聞こえる子ども―コーダが考えるアイデンティティ―2021

    • Author(s)
      中津真美
    • Organizer
      第3回コーダ自主研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] コーダ 私たちの多様な語り2024

    • Author(s)
      澁谷智子,會田純平,安東明珠花,井戸上勝一,田中 誠,中津真美
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      生活書院
    • ISBN
      9784865001662
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] コーダ : きこえない親の通訳を担う子どもたち2023

    • Author(s)
      中津真美
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760824529
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] しゃべるヒト ことばの不思議を科学する2023

    • Author(s)
      菊澤律子、吉岡乾
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      9784892599248
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] ヤングケアラーの中のコーダ: きこえない親をもつきこえる子どもの通訳の役割2022

    • Author(s)
      中津真美
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      青土社
    • ISBN
      9784791714384
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 障害学生支援入門2022

    • Author(s)
      桑原斉、中津真美、垣内千尋、熊谷晋一郎
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760826841
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] CODAコーダのページ きこえない親をもつきこえる子ども

    • URL

      https://marblemammy.wixsite.com/coda-and-parent

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi