• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on FQOL using a collaborative approach between families of children with disabilities and teachers

Research Project

Project/Area Number 20K02316
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionNiimi College (2022-2023)
Kawasaki University of Medical Welfare (2020-2021)

Principal Investigator

OKAMOTO Kunihiro  新見公立大学, 健康科学部, 教授 (20632722)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords協働的アプローチ / FQOL / 障害 / 行動問題 / 家族との協働 / パートナーシップ / 障害児
Outline of Research at the Start

応用行動分析の専門家と家族の協働的アプローチによるFQOL評価を行った研究がある。応用行動分析の非専門家による協働的アプローチが実施できるように、それを解説したマニュアルが開発されている。本研究の学術的価値は、教育現場等における応用行動分析の非専門家による協働的アプローチが未実施なことやFQOLの維持の研究が稀少なことにある。本研究では、教師にマニュアル活用を依頼し、応用行動分析の専門家が助言を行う協働的アプローチ実施によるFQOL検討を第一の目的とする。さらに、経年によるFQOLが維持されるか検討することを第二の目的とする。本研究成果が今後の学校と家庭の具体を示唆する可能性が考えられる。

Outline of Final Research Achievements

This study examined whether a collaborative approach between teachers and families of disabled children could be a predictor of FQOL. A collaborative approach was implemented that utilized consultation tools with families of disabled children led by university faculty. As a result, the target behavior of the target children and the FQOL of their families improved. However, in cases where a collaborative approach was implemented in cooperation with other schools and families of disabled children, no sufficient changes in the target behavior or FQOL were seen during the study period. Therefore, we analyzed the support that teachers proactively provide to families of disabled children on a daily basis, as well as the support that families of disabled children actually receive from teachers. The results showed that it included elements necessary for carrying out the procedures of a collaborative approach.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

以下の2点が挙げられた。①協働的アプローチとFQOLの関係を検討した先行研究は、いずれも国外のものであった。本邦は国外と社会制度等が異なることから本邦でも協働的アプローチを実施した結果、障害児をもつ家族のFQOLの改善が示せたこと。②大学教員が主体になり、障害児をもつ家族と教師の協働的アプローチを実施し、家庭文脈に適合した標的行動、支援手続きが選定された時、障害児の標的行動の改善のみならず、障害児を含めた家族としての生活の質が向上したこと。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 7 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 特別支援学級に在籍する子供の家族のFQOLに寄与する担任による支援内容2024

    • Author(s)
      岡本 邦広・諏訪 英広
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 44 Pages: 153-161

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 強度行動障害に関する支援ガイドライン2024

    • Author(s)
      強度行動障害に関する支援ガイドライン作成委員会委員長 井上雅彦・委員 大久保賢一・岡村章司・岡本邦広・倉光晃子・下山真衣・田熊立・村本浄司
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 38(2)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保護者が捉えた特別支援学級担任の支援の現状と課題 : 小・中学校比較2023

    • Author(s)
      岡本 邦広, 諏訪 英広
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 21(1) Pages: 45-55

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 肢体不自由児の教育に関する研究動向2023

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 44 Pages: 141-151

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学級担任対象の自立活動の指導目標設定に至る判断の根拠を身に付けさせる研修の効果2023

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 20(2) Pages: 23-32

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知的障害を伴う自閉症幼児の家族と大学教員の主に郵送での協議ツールを活用した協働的アプローチ : Family Quality of Lifeの分析2022

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 44(3) Pages: 303-320

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 障害や教育的ニーズを有する子供の保護者と教師の連携・協働の現状を踏まえた研究内容の検討:目標設定及び支援実施内容段階に焦点を当てて2022

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 43 Pages: 195-202

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 専門家と家族によるパートナーシップとFQOLの関連を分析した研究動向2022

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43(4) Pages: 440-456

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Jiritsu Katsudo for Special Support Classes: Goal-setting Analysis2021

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Journal Title

      Kawasaki Journal of Medical Welfare

      Volume: 27(1) Pages: 1-11

    • NAID

      120007163948

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉症児に対する『はい』と言って渡す行動の獲得:目標カードの活用2021

    • Author(s)
      岡本邦広, 篠原道代, 澤本和代, 石川純子, 中山 東
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 18(2) Pages: 15-23

    • NAID

      130008165061

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 行動問題解決支援のための指導目標設定能力向上を目的とした教員養成指導プログラムの効果2021

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 42(4) Pages: 364-377

    • NAID

      40022514517

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Examination of Improvement Points for“Guidance Program for Independence Activities”with the Purpose of Setting Educational Goals for University Students: Analysis of Results for Special Needs School Teachers2020

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Journal Title

      川崎医療福祉学会誌

      Volume: 30 Issue: 1-2 Pages: 363-375

    • DOI

      10.15112/00014734

    • NAID

      120006940215

    • URL

      https://kwmw.repo.nii.ac.jp/records/14799

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 自閉症青年の母親との主に郵送での協議ツールを活用した協働的アプローチの効果(ポスター番号P2C-29)2023

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第61回大会 2023年8月26日
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] NiU新見公立大学発達支援センターなごみにおける取組の意義の検討:学習支援ならびに研修講座に着目して2023

    • Author(s)
      岡本邦広, 高橋 彩, 芝﨑美和
    • Organizer
      日本発達障害学会第58回大会 2023年11月4日
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害や特別な教育的ニーズを有する子供の保護者と教師の連携・協働の現状を踏まえた研修内容の検討-支援実施段階に焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第31回大会京都
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症幼児の家族と大学教員の郵送での協議ツールを活用した協働的アプローチによるFQOLの分析2022

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Organizer
      日本発達障害学会第57回大会(WEB開催)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者が特別支援学級担任から受ける支援の現状と課題2021

    • Author(s)
      岡本邦広, 諏訪英広
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第30回大会(神奈川)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学級に在籍する子供の家族のFQOLに寄与する担任による支援内容2021

    • Author(s)
      岡本邦広, 諏訪英広
    • Organizer
      日本発達障害学会第56回研究大会(web開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 障害児の学校教育に対する保護者の役割に関する現状と課題2021

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会(web開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 強度行動障害への支援2021

    • Author(s)
      市川宏伸(司会), 岡本邦広, 吉川 徹, 信原和典, 加藤 潔, 今井 忠(以上, 話題提供者), 近藤裕彦(指定討論者)
    • Organizer
      日本自閉症スペクトラム学会第19回研究大会 大会企画シンポジウム(2)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 専門家と家族によるパートナーシップとFQOLの関連を分析した研究動向2020

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生対象の指導目標設定を目的とする「自立活動の指導プログラム」に向けた改善点の検討 ―特別支援学校教員を対象にした結果を分析して-2020

    • Author(s)
      岡本邦広
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育と医学2022

    • Author(s)
      岡本 邦広
    • Publisher
      慶応義塾大学出版社
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 強度行動障害に関する支援ガイドライン

    • URL

      https://drive.google.com/file/d/1j8tqkKGj8Wt1oeoRX4Hyb66dOaET1LAH/view?usp=share_link

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://w.kawasaki-m.ac.jp/data/5592/teacherDtl/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi