Project/Area Number |
20K02337
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
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Research Institution | The Ohara Memorial Institute for Science of Labour |
Principal Investigator |
MATSUDA Fumiko 公益財団法人大原記念労働科学研究所, 研究部, 特別研究員 (40399340)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
池上 徹 公益財団法人大原記念労働科学研究所, 研究部, 特別研究員 (60726123)
山村 昌代 公益財団法人大原記念労働科学研究所, 研究部, 協力研究員 (80726109)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 大学生 / 安全健康教育 / 教育ツール / 安全衛生 / 若年者 / 危険予知 / 参加型教育 / 作問課題 / 危険感受性 / オンライン / シナリオ作成 / 安全 / 健康 / 衛生 / 労働災害防止計画 / 教育支援 / 第13次防 / カリキュラム / 教育手法 / 生活場面 |
Outline of Research at the Start |
若年者の労働災害が頻発傾向にある。厚生労働省の第13次労働災害防止計画の重点項目の1つに、従来「高校、大学等と連携した安全衛生教育の実施」が打ち出された。就業後に、労働災害に遭わないためには、学生時代までの「生活場面」で培う安全衛生の知識や経験の幅が重要であるとの認識に基づく行政方針であろう。本研究では、「企業」「学校教育現場」「安全衛生関係の有識者」の三者の想いが良好に連携する枠組みを構築し、企業にとっても有益な学生向けの安全衛生教育の手法を確立し、教育現場においても運用可能なプログラムについて、実践的に検証する。加えて、その教育効果の検証方法の在り方についても開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
This research project was started with the main purpose of creating and proposing an educational curriculum for unemployed students in order to improve the awareness of safety and hygiene (health) among young workers. Ultimately, in light of the temporary spread of remote work and study as a social experiment, we shifted to developing a tool that would allow anyone to approach things individually and take emergent action, rather than giving a curriculum from a high-level perspective. The tool was a support tool as question creation task on self-questioning style that involved setting sub-elements for each of several categories in daily life, randomly presenting and combining these to create a "condition setting," and then creating a dangerous "scenario" that could be thought of by oneself, including all of the conditions, and thinking about countermeasures.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の起案は、近年の事業所の安全衛生担当者らが感じ取っていた若年就労者の世代意識変化に伴う危機予知感覚の脆弱さを嘆く声に始まったものである。少子社会・大学全入時代を迎え、少なくとも自身を守る、そして同僚・隣人を守るための鋭敏な危険予知能力を高めるためにはどうすればよいのか、そうした問題意識の下に、本研究では、未就業の学生らに向けて、危険予知能力の向上を図るための教育ツールを開発した。教育ツールは、生活場面から就業場面への円滑な移行を意識するとともに、Microsoft Office(Excel)上で動かせる簡易なプログラムであり、汎用性をもたせ、企業の新人教育等にも活用できる仕様にした。
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