• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and empirical study on Bildung concept in the "bildungstheoretisch orientierte Biographical research"

Research Project

Project/Area Number 20K02427
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

NOBIRA Shinji  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (50243530)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords人間形成論 / ビオグラフィ研究 / ドイツ / ハビトゥス / 規範性 / ドイツ教育哲学
Outline of Research at the Start

本研究では、ドイツ教育哲学における「人間形成論的に方向づけられたビオグラフィ研究」の重要な論争点である①人間形成論における主体の概念、②人間形成概念の規範性、という2点を取り上げ、人間形成論的に方向づけられたビオグラフィ研究の前提となる人間形成概念の理論的検討を行う。また、その理論的検討を踏まえて実際のビオグラフィ・インタビューを分析することで、人間形成概念と経験的な現実との接続の可能性について解明する。本研究を通して、教育哲学における質的、経験的な研究方法の発展と、「知識習得」や「能力形成」に限定されない、批判的意義を備えた人間形成概念の提示に寄与することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this research, (1) the normativity of the concept of “Bildung” and (2) its consistency with empirical reality, which is the premise of the “bildungstheoretisch orientierte Biographical research”in contemporary German educational philosophy, were examined in light of the analysis of narrative interviews as well as theoretical considerations. Regarding (1), this research found that "critical reflexivity" is one of the important conditions of the normativity of the concept of “Bildung”. With regard to point (2), this research found that by clarifying the social and discursive conditions of interview narratives, it is possible to bridge the gap between the theory of and the empirical reality of “Bildung”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義として、人間形成概念の規範性の条件のひとつを明らかにできたことが挙げられる。また、人間形成の社会的、言説的条件の解明に社会学的概念を援用する場合の留意点と課題を明らかにできたことが挙げられる。本研究の社会的意義として、自己や世界に対して批判的、反省的に関わりつつ自己を形成していく過程として人間形成を捉える視点を提示できたこと、また同時に、いわゆる汎用的能力の獲得の際にも批判性や反省性という契機が不可欠であることを明示できたことが挙げられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 経験的な語りと人間形成論をつなぐ:ビオグラフィ・インタビューの意味形象の再構成を通した反省的-規範的人間形成論の探究2021

    • Author(s)
      野平慎二
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告 教育科学編

      Volume: 70 Pages: 59-67

    • NAID

      120007008296

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語と人間形成:人間形成論的に方向づけられたビオグラフィ研究の視角から2020

    • Author(s)
      野平慎二
    • Journal Title

      ディルタイ研究

      Volume: 31 Pages: 21-38

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 人間形成論的に方向づけられたビオグラフィ研究(BOB)と批判的ディスコース分析(CDA)にみる主体形成2022

    • Author(s)
      野平慎二
    • Organizer
      教育哲学会第65回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 経験的な語りと人間形成論をつなぐ:ビオグラフィ・インタビューの意味形象の再構成と反省的・規範的な人間形成論2020

    • Author(s)
      野平慎二
    • Organizer
      教育哲学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Aufbrueche, Umbrueche, Abbrueche: Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung2022

    • Author(s)
      Thorsten Fuchs, Christine Demmer, Christine Wiezorek (Hrsg.)
    • Total Pages
      364
    • Publisher
      Verlag Barbara Budrich
    • ISBN
      9783847425540
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi