• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum development to promote the formation of an orientation toward reflection based on self-inquiry

Research Project

Project/Area Number 20K02430
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

Wakaki Tsuneka  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (90454579)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮本 浩治  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (30583207)
矢野 博之  大妻女子大学, 家政学部, 教授 (40365052)
藤原 顕  福山市立大学, 教育学部, 教授 (60261369)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords教師教育 / 自己探究 / リフレクション / カリキュラム / ツール開発 / 実習の事後指導 / 教師教育者の専門的力量形成 / 対話的自己 / 対話シート / 葛藤のメカニズム / 実習場面の工夫 / 「対話的自己」 / 「他者」 / 志向性形成 / 学び続ける教師
Outline of Research at the Start

リフレクションとは自己の内面と対話しながら自己の見えや解釈を検討し,葛藤や気づきを経ながら自己の意識の変容に向かうことである。リフレクションは,教師の資質・能力の育成に不可欠であるが,教師の自己探究を支えるリフレクションへの志向性形成をどのように育てればよいのかについての研究は十分ではない。
そこで本研究では,教師個々が自己探究に基づくリフレクションの意義を認識し,リフレクションの習慣化のための教師養成機関での学習内容,実習内容や実習指導のあり方を追究する。本研究は,我が国の教師教育の課題である教師の自己探究の力量形成を高めること,学び続ける教師の育成につながると考える。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we pursued 1) curriculum perspectives, 2) tool development, 3) professional development of teacher educators, and 4) post-practicum instruction.
In 1), we developed a plan to make learning about reflection based on self-inquiry independent from the core curriculum of the teaching curriculum. In the 2), we focused on the "dialogue sheet" and created and tested a four-step "dialogue sheet"; in 3), based on an observation of teacher education in the Netherlands, we found the need to support students in finding their own view of education; and in 4), with the intention of deepening reflection, we targeted the results of the initial reflection recorded in the practicum journal and re-interpreted them. The results of the initial reflection in the training journal were used as the target of the re-interpretation.Based on this study, we will work on the specifics of professional development of teacher educators in the next fiscal year.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は次の2点である。現代の日本の教育教師教育に不足する「自己探究に基づくリフレクションの志向性形成」という課題に対し,学部から教職大学院につながるリフレクションについての学びを独立させるカリキュラムを考案したこと,教職大学院でのリフレクションの学習の中に「人間の行動を導いている内的存在」 (Korthagen 2010:51)と向き合うツールとして,「対話シート」の活用を提案したことである。
本研究は,教員としての到達を示す行為志向の「教員育成指標」等とは別の視座から教師の成長を捉え育てることに対する研究他律から自律への生き方の転換につながるものとして,社会的意義が見出せる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 6 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教職大学院の「学校における実習」に対する教師教育者の関わり2024

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 73 Pages: 289-300

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自己探究に基づくリフレクションをサポートするツールの開発 ─ 「対話シート」を活用した教職大学院の実践事例─2023

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 72 Pages: 193-208

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校教育実習事後指導における学生のリフレクションの深化(1):指導プランの構想2023

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 11 Pages: 71-82

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校を基盤としたカリキュラム開発を担う教師の役割と力量形成についての実践的研究 ―実践的リーダーとなる教師の主体から―2023

    • Author(s)
      橋本多加志 宮本浩治
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 13 Pages: 115-128

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 若手教師の成長に関する研究動向の検討-実践知の形成に焦点化して-2022

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 10 Pages: 85-97

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師養成機関における実習に関する研究-自己探究に基づくリフレクションを位置付けた実習内容の提案-2022

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 71-4 Pages: 285-295

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 自己探究に基づく教師のリフレクションの在り方2021

    • Author(s)
      藤原顕
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 9 Pages: 31-45

    • NAID

      120007018923

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師養成機関における実習に関する研究-学生の体験に着目して-2021

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学研究紀要

      Volume: 70 Pages: 231-245

    • NAID

      120007002357

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「学校ベースの教師教育者」の育成2024

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] リフレクションを促すことができる教師教育者とは?2023

    • Author(s)
      若木常佳・宮本浩治・藤原顕・矢野博之・村上忠幸
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 初任期教師の実践知の形成:本学卒業生を対象とした事例研究2022

    • Author(s)
      藤原顕
    • Organizer
      福山市立大学児童教育学シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] リフレクションの継続的実施の課題と手がかり2022

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 自己探究に向かう教師のリフレクション -「対話的自己」を観点としたカリキュラム開発の試み-2021

    • Author(s)
      若木常佳 藤原顕 宮本浩治 矢野博之
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ユネスコ・教育を再考する : グローバル時代の参照軸2022

    • Author(s)
      日本教師教育学会 第10期国際研究交流部 百合田真樹人, 矢野博之編訳
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762031968
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi