• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Secular Changes in the Content of High School "Japanese" lessons during the Curriculum Revision Period

Research Project

Project/Area Number 20K02450
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Shimada Yasuyuki  筑波大学, 人文社会系, 教授 (90206178)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords国語教育 / 学習指導要領 / 書くこと / 論じること / 高校国語 / 授業改善 / 高大接続 / 教育課程
Outline of Research at the Start

本研究は、高校国語教育の課題が、今回の学習指導要領の改訂によって解決に向かうのか否か、高校国語科の授業がどのように変わるのか/変わらないのかを明らかにすることを目的とする。
具体的には、入学直後の大学初年次生と、高校の国語教員の双方に対する調査を広範囲に、継続的に実施し、教育課程改訂の前後の期間における授業内容の変化の状況を捉えることで、授業改善のための具体的な示唆を得ようとするものである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to capture how the revision of the Courses of Study will be reflected in the way of teaching by continuously observing the actual state of high school Japanese classes before and after the implementation of the new Courses of Study, and to clarify the penetration of its objectives over time. As a result of continuous surveys of several hundred new students at several national universities, we found characteristics such as the existence of items for which it was difficult to find changes in the content of classes and some items for which changes could be noted, and attempted to make suggestions for the area of "writing", which has not made progress in improvement.
In addition, interviews and on-site surveys of high school teachers revealed that many teachers are confused about the implementation of the new Courses of Study and are repeating the process of trial and error.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習指導要領の改訂は学校教育-特に高校教育における授業の内容に影響を及ぼしにくいといわれてきた。本研究が、改定期における指導の変化の実態について、その一面を明らかにし得たことには学術的な意義があると認められる。
また、特に変化・改善の進みにくい内容について、本研究では「書くこと」の領域に焦点を絞り、「論じること」の学習指導に関するいくつかの提案を示し得たことは、一つの社会的意義といえる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2021

All Journal Article (3 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高校「国語」で学ぶ〈「事実」と「意見」の区別〉2024

    • Author(s)
      島田康行
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校における観点別学習状況の評価をめぐる課題2023

    • Author(s)
      島田康行
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 615 Pages: 28-32

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「論理国語」ー育成を目指す資質・能力と授業の構想-2023

    • Author(s)
      島田康行
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 42-1 Pages: 26-43

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導要領改訂の背景と実践の課題-「書くこと」を中心に2021

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      日本国語教育学会高等学校部会研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新しい高校「国語」の学習内容をふまえたライティング教育2021

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      大正大学シンポジウム「ライティングの高大接続について考える-新時代の教育に向けて」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] あらためて、ライティングの高大接続2021

    • Author(s)
      島田康行
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410826
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi