• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on measuring the effectiveness of out-of-school education and modeling the public education system based on the capability approach

Research Project

Project/Area Number 20K02451
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Kenji Fukushima  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (90582164)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学校外教育(ノンフォーマル教育) / 教育機会 / 学習効果 / ケイパビリティ / 不登校 / 外国ルーツ / 学齢超過者 / 自由 / 学校外教育 / ケイパビティ / 風土 / 学習システム / 教師の専門性 / ひとの育ち・変容 / 公教育システム / 教育(学習)機会 / 異文化理解 / 効果測定 / 教育方法 / 学校外教育((ノンフォーマル教育) / エビデンス
Outline of Research at the Start

「学校外教育(ノンフォーマル教育)」は、既存の公教育システムから零れ落ちた人を対象にした学びの空間であり、その空間には既存の公教育システムとは異なる、学習システムがある。この学習システムは、誰もが零れ落ちることがない公教育システムを構築するうえで欠かせないヒントとなる。とはいえ、現在の研究では学校外教育の学習効果を測定する研究に加え、学習方法と学習効果を結合させて測定する方法がない。これをするために本研究では、ケイパビリティ・アプローチを応用し、「学校外教育」において蓄積されてきた学習システムの効果を測定し、抽出された効果的な教育・学習方法に基づいて新たな公教育システムを考案する。

Outline of Final Research Achievements

This study revealed that legally recognized schools alone cannot guarantee educational opportunities.For example, these include children who do not attend school, children with foreign roots, and people beyond their age range.Those who study there are guaranteed ``full'' educational opportunities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の調査結果は、公教育システムの制度的再編を進めるうえでの貴重な知見となる。またそれは単なる学校という入れ物の制度改変でなく、学びの場としての学校において「生きた学び(真正な学び)」とはどういうものであるのか、という観点からの制度改変に寄与するものとなるだろう。とりわけ不登校児童生徒や学齢超過者への教育機会の保障を明文化した「教育機会確保法」のいっそうの見直しや、それに伴う制度改変を進めるうえの有用な思料となり得る。外国人労働者の受け入れに伴い、外国ルーツの子どもがいっそう増えてくることが予想されるが、そうした子どもと親への初期対応を含めた教育機会の保障においても、貴重な知見を提供する。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 教育機会確保法における不登校支援-〈生ける法〉のために2024

    • Author(s)
      福島 賢二
    • Journal Title

      季刊 教育法

      Volume: 221 Pages: 1-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「個別最適な学び」を通した教育機会の再考と教育行政の課題-アマルティア・センのケイパビティ・アプローチを手がかりに2023

    • Author(s)
      福島 賢二
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 49 Pages: 64-84

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多様性に根ざした「公正」としての「教育」活動の検討(第一部)-地球っ子グループ「てんきりん」の2021年度の活動に着目して2022

    • Author(s)
      福島賢二・芳賀洋子
    • Journal Title

      埼玉大学紀要 教育学部

      Volume: 71 Pages: 19-46

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi