Project/Area Number |
20K02452
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
kodama shigeo 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (40296760)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田中 智輝 山口大学, 教育学部, 講師 (60780046)
村松 灯 帝京大学, 理工学部, 講師 (70803279)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | シティズンシップ / 教育政治学 / エージェンシー / 政治的リテラシー / 公共性 / シティズンシップ教育 / 高大接続改革 / 政治的主体性 / ハンナ・アレント / 教育哲学 |
Outline of Research at the Start |
本研究の概要は、高大接続改革の理論と実践を主権者教育の視点から検討することを通じて、近年の改革においてどのような思想的文脈のもとで知の体制のいかなる変容が生じているのかを教育思想研究,教育政治学研究の視点から明らかにすることで、高大接続の構造転換に向けた理論的視座を示すことである。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to examine the theory and practice of high school-university articulation reform from the perspective of sovereign education, and to find out in what ideological context and what kind of transformations in the knowledge system have occurred in recent reforms, from the perspective of educational thought research, and provide a theoretical approach to structural change in high school and university articulation. As a result of this research, we find out that the issue of high school-university articulation reform should not be viewed simply as a problem of how to enable a smooth transition between types of schools, but as an opportunity to change the structure of knowledge and power.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究によって明らかにされた知見は、高大接続改革のなかで論じられてきた、「社会に開かれた教育課程」や「主体的・対話的で深い学び」の意義を、学習者のエージェンシーを重視し、これまでの教師・生徒の関係を組み換える契機として捉え直そうとする視点からとらえ直すことを提起した点にある。また、こうした議論は、教える者と教えられる者の間の知的平等を前提とするという意味で、アカデミズムを頂点とした知の生産―伝達構造の変革にもつながりうるものといえる。
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