• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A clinical pedagogical study on the theory of "Inochi education" and its practice

Research Project

Project/Area Number 20K02454
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Inagaki Masaaki  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90306407)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瀬平劉 アントン  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (50754438)
大久保 明子  新潟県立看護大学, 看護学部, 教授 (70279850)
坂井 祐円  仁愛大学, 人間学部, 准教授 (70351244)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsいのち教育 / 死生学 / 死生観教育 / スピリチュアルケア / グリーフケア / 生命の尊厳 / 宗教情操教育 / 自死予防 / 宗教的情操 / 生きる意味 / 生命尊重 / 道徳教育 / 宗教的情操教育 / ナラティブアプローチ / 臨床教育学 / 宗教教育 / ナラティブ教育学 / 死生学研究 / 道徳
Outline of Research at the Start

日本の文化的宗教的な思想背景をもつ「いのち教育」について、その理論と実践方法を構築し、これを臨床教育学の観点から包括的に考察していく。「いのち教育」を日本の精神文化や宗教感覚に基づいた全人的ケアとしての教育実践として捉え、これを学校教育に限らず様々な臨床教育場面で応用・実現していくための実践方法を構想していく。
主には次の4つの研究活動を基軸とする。① 関連する国内外の文献資料の集積・解析 ② 理論と実践方法の構築(教育思想研究・事例調査研究) ③ 大学講座の開講(リレー講義) ④ 実践フォーラムの開催(教育・医療・福祉・心理・宗教等の諸領域の交流)

Outline of Final Research Achievements

This study clarified the theoretical structure and practical directions of life and death education from the perspective of clinical pedagogy. The greatest achievement is the definition of the concept of “life and death education". Based on the assumption that 【life and death = education】, “life and death (jap. Inochi)” is a function that cannot be objectified and contains a transcendence that does not fit into anthropocentric modern knowledge, it can be defined as education to foster an intrinsic awareness of the dignity of life, learning from inochi and experiencing inochi itself.
This enables the construction of a philosophy for educational programs and establishes a foundation for education that addresses issues of life and death, such as suicide, illness, disability, life manipulations, the right to decide death, violence, suffering, the dead, life after death, the meaning of birth, Contradictions related to food, nihilism, and so on.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、教育実践における「いのち」の捉え方として、その中核に超越性を位置づけた点が挙げられる。このことから、いのち教育は死生観教育、宗教情操教育、生きがい教育、スピリチュアル教育、ホリスティック教育、マインドフル教育などとの接合が可能となる。また、スピリチュアルケアやグリーフケアの教育的転回となることも位置づけられた。
本研究の社会的意義は、公教育の場におけるいのち教育の対象者を明らかにした点が挙げられる。それはまず学校現場での児童・生徒を想定できるが、さらに援助職の従事者ならびに志願者、ファシリテータとしての教師に広がる必要があること、そして一般市民の生涯教育につながっている。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (25 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 15 results,  Open Access: 12 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 家庭教育支援の充実による学校・家庭・地域の連携強化2024

    • Author(s)
      稲垣応顕
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団研究紀要

      Volume: 53

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子育てにおける乳幼児への電子メディア使用に対する親の認識に関する文献レビュー2024

    • Author(s)
      大久保 明子, 伊藤 ひかる
    • Journal Title

      新潟県立看護大学紀要

      Volume: 13巻 Pages: 16-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「夢の世界は現実であり実在している」ことを認める多元的実在論の考察 : 「生と死の境界」の夢の事例をめぐって2023

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Journal Title

      研究所報

      Volume: 33 Pages: 24-41

    • DOI

      10.15119/0002000505

    • URL

      https://nanzan-u.repo.nii.ac.jp/records/2000505

    • Year and Date
      2023-10-15
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Narrative and Care over Memories of Birth : Where Did We Come From?2023

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Journal Title

      仁愛大学研究紀要. 人間学部篇

      Volume: 21 Issue: 21 Pages: 35-46

    • DOI

      10.57426/00001378

    • ISSN
      21853355
    • URL

      https://jin-ai.repo.nii.ac.jp/records/1387

    • Year and Date
      2023-02-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 今改めて『信頼される学校づくり』を展望する2023

    • Author(s)
      稲垣応顕
    • Journal Title

      白鴎大学教職支援センター年報

      Volume: 創刊号 Pages: 13-18

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Involvement of nurses in the process of providing information to the siblings of pediatric patients with cancer2023

    • Author(s)
      塚原 美穂,大久保 明子
    • Journal Title

      Journal of Japanese Society of Child Health Nursing

      Volume: 32 Issue: 0 Pages: 159-167

    • DOI

      10.20625/jschn.32_159

    • ISSN
      1344-9923, 2423-8457
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The theoretical basis of a functional-descriptive approach to qualitative research in CBS: With a focus on narrative analysis and practice2023

    • Author(s)
      Sevilla-Liu, Anton
    • Journal Title

      Journal of Contextual Behavioral Science

      Volume: 30 Pages: 210-216

    • DOI

      10.1016/j.jcbs.2023.11.001

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] いのち教育を考えるために2023

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 128 Pages: 153-166

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 誕生の記憶をめぐる物語とケア―われわれはどこから来たのか?2023

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Journal Title

      『仁愛大学研究紀要人間学部篇』

      Volume: 第21号 Pages: 35-46

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 死生学の始まりと広がり―人間性心理学と死生学の接点2023

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Journal Title

      『人間性心理学研究』

      Volume: 40巻第2号 Pages: 119-126

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校生活における子どもの健康状態に関する保護者の気がかりと健康管理支援のニーズ2023

    • Author(s)
      大久保明子,伊藤ひかる,永吉雅人,境原三津夫
    • Journal Title

      新潟県立看護大学紀要

      Volume: 12

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童・生徒の健康状態と学校生活における健康支援管理支援ニーズ2023

    • Author(s)
      永吉雅人,大久保明子,伊藤ひかる,境原三津夫
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院研究紀要

      Volume: 10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 恩田彰先生の業績と思索をめぐって2022

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Journal Title

      『人間性心理学研究』

      Volume: 40巻第1号 Pages: 11-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「信頼される学校づくり」のために2022

    • Author(s)
      稲垣応顕
    • Journal Title

      白鴎大学教職支援センター年報

      Volume: 創刊号 Pages: 13-18

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 小児がん患児のきょうだい支援の内容と課題に関する国内文献の検討2022

    • Author(s)
      塚原美穂,大久保明子
    • Journal Title

      日本小児看護学会誌

      Volume: 31

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自殺予防教育は綺麗ごとなのか2022

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Journal Title

      仏教教育学研究

      Volume: 30 Pages: 235-252

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『教育学のパトス論的転回』を読む(1) さまざまな臨床から  日本教育学会・近畿地区理事会企画シンポジウム「『教育学のパトス論的転回』を読む」第一部の報告論文2022

    • Author(s)
      岡部美香 坂井祐円 他4名
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 27 Pages: 41-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学童・思春期にある医療的ケアを必要とする児を養育する母親の体験2022

    • Author(s)
      大久保明子 野口祐子
    • Journal Title

      新潟県立看護大学紀要

      Volume: 11 Pages: 8-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特集 仏教と人間性心理学 序文2021

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Journal Title

      人間性心理学研究

      Volume: 38-2 Pages: 139-149

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害児と共に生きる親への支援-仏教の教えと仏教看護の視点から-2021

    • Author(s)
      大久保明子
    • Journal Title

      仏教看護・ビハーラ

      Volume: 15 Pages: 2-14

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Experiences of Mindful Education: Phenomenological Analysis of MBCT Exercises in a Graduate Class Context2021

    • Author(s)
      Sevilla-Liu Anton, Honda Teruhiko, Mizokami Atsuko, Nakayama Hiroaki.
    • Journal Title

      The Journal of Contemplative Inquiry

      Volume: 7 Pages: 195-221

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Mori Akira’s Education for Self-Awareness: Lessons from the Kyoto School for Mindful Education2021

    • Author(s)
      Sevilla-Liu, Anton
    • Journal Title

      Journal of Philosophy of Education

      Volume: 55 Pages: 243-262

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] From Mori Akira to Narrative Education: Weaving the Tapestry of Narrative Philosophy, Analysis, Therapy, Pedagogy, and Research2021

    • Author(s)
      Sevilla-Liu, Anton
    • Journal Title

      Human Arenas

      Volume: 未定

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 生まれ変わりをどのように考えるか2020

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Journal Title

      仁愛大学研究紀要 人間学部篇

      Volume: 19 Pages: 1-14

    • NAID

      120007034411

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 不登校 (登校拒否) 問題再考-問題の本質・支援の本質を求めて2020

    • Author(s)
      稲垣応顕、松井理納
    • Journal Title

      ジャーナル 教育と時間

      Volume: 24 Pages: 66-75

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「むなしさ」から「自分らしく生きること」へ2023

    • Author(s)
      伊藤百絵、坂井祐円
    • Organizer
      日本人間性心理学会第42回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「高齢者福祉と老年的超越」(シンポジウム「仏教はいかに高齢者福祉に貢献できるか」)2023

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Organizer
      日本仏教福祉学会第57回学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「いのちの価値について―生きづらさを感じつつ生きること」 (シンポジウム「複数の当事者と当事者の多元性―スピリチュアルケアのまなざしはどこに向けられるのか?)2023

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Organizer
      日本スピリチュアルケア学会第16回学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「死者からのケア」の事例とその考察2023

    • Author(s)
      坂井祐円(代表)、筧智子、飯田千尋
    • Organizer
      日本グリーフ&ビリーブメント学会(第5回学術大会)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 入院中の子どもの観察技術習得に向けたシミュレーション教育導入における教育方法の検討2023

    • Author(s)
      山田恵子,小林宏至,伊藤ひかる,伊藤美由紀,大久保明子
    • Organizer
      第15回日本医療教授システム学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] カウンセリングはケアなのか?教育なのか?2022

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Organizer
      ホリスティック教育/ケア学会(第5回研究大会)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小児がん患児のきょうだいへの情報提供における看護師の経験プロセス2022

    • Author(s)
      塚原美穂,大久保明子
    • Organizer
      日本小児看護学会第32回学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 化学物質過敏症の児童・生徒に対する支援の実態および香害に関する児童・生徒とその保護者の認識2022

    • Author(s)
      永吉雅人,留目宏美,大久保明子,伊藤ひかる,境原三津夫,大庭重治
    • Organizer
      2022年度室内環境学会学術大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの自殺について考える2021

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Organizer
      日本教育学会・近畿地区理事会企画シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 自殺予防教育は綺麗ごとなのか2021

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Organizer
      日本仏教教育学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] スピリチュアルケアにおいてイメージがもたらす意味2021

    • Author(s)
      坂井祐円
    • Organizer
      日本スピリチュアルケア学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小児がん患児のきょうだい支援の内容と課題に関する国内文献の検討2020

    • Author(s)
      塚原美穂,大久保明子
    • Organizer
      日本小児看護学会第30回学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学童・思春期にある医療的ケアを必要とする児を養育する母親の支援ニーズ2020

    • Author(s)
      大久保明子,野口裕子
    • Organizer
      日本看護科学学会 第40回学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 生徒指導論・キャリア教育論2023

    • Author(s)
      稲垣応顕・山田智之(編)
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623096145
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 『仏教は心の悩みにどう答えるのか』2022

    • Author(s)
      坂井祐円(編著)、千石真理、玉置妙憂、谷山洋三、井上ウィマラ、石川勇一、池田豊應
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771036383
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 臨床死生学の意義 : 死生学年報2021

    • Author(s)
      東洋英和女学院大学死生学研究所
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      リトン
    • ISBN
      9784863760561
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ発達と教育の心理学2020

    • Author(s)
      竹尾 和子、井藤 元
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514913
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 無心のケア2020

    • Author(s)
      坂井 祐円、西平 直
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771032910
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi