• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How does narrative exchange improve conversational competence?: Empirical research findings from collaborative online international education.

Research Project

Project/Area Number 20K02460
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionReitaku University

Principal Investigator

Yamashita Miki  麗澤大学, 国際学部, 教授 (10771420)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsオンライン国際連携学習 / サービス・ラーニング / ナラティブ交換 / 共感力 / 互恵性 / 関係性構築 / 教授法 / COIL / 共感(エンパシー) / パートナーシップ / オンライン国際連携学習教育(COIL) / 文化的人工物 / エンパシー / 共有 / チームビルディング / ユニバーサルデザイン / バルネラビリティ / オンライン国際連携学習教育 / コラボレーション / 対話 / ナラティブ / オンライン遠隔交流学習 / 異文化間能力
Outline of Research at the Start

近年、国を超え同じ課題に取り組み共修するCOILが注目を浴びている。その喫緊の課題に、参加者の英語での対話能力の向上が挙げられている。語学力以前に対話力の向上には、自他を知ることが重要であるが、ナラティブには、情緒的繋がりや、自己・他者理解、異文化理解を促す効果がある。
本研究では、ナラティブ交換の潜在的可能性に注目し、「能動的に他者と関わり相互尊重を働きかける人ほど質の高い対話ができている」という作業仮説を基盤に、COILにナラティブ交換を導入することで、参加学生間の相互尊重の構築と対話能力の向上に、どのような影響が与えられるかを考察する。更にそのナラティブ効果の概念化を目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we focused on the impact of introducing narrative exchange on building mutual respect among participating students and improving their ability to interact with each other. In the final year, I co-authored "Leaderful Classroom Pedagogy Through an Interdisciplinary Lens: Merging Theory with Practice" with a research collaborator from Portland State University. The book, with 11 chapters, was published by Springer Nature on November 28, 2023. Im 2023, I also presented conference reports at international and national conferences in Switzerland, India, the U.S., and Japan. Currently, I am conducting a COIL collaboration with SUNY, USA.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では海外オンライン連携学習において、能動的に他者と関わり相互尊重を働きかける人ほど質の高い対話ができていること、そして、参画者個々の課題が全体に影響するため共同者間の互恵的パートナーシップの形成が重要であることが明らかになった。そこでナラティブ交換はその中核を担うという結論に至った。また、本研究で依拠したグローバル・エージェンシー育成のための教育学的・認識論的モデル(Cress, C. M. & Van Cleave, T. J., 2020)がCOIL実践と社会変革に有効的であることが実証された。そこに学術的意義と社会的意義が認められる。参画者間の共同力の向上は互恵性の向上に繋がる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ポートランド州立大学(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Portland State University(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] COIL(オンライン国際連携学習)サービス・ラーニング における実践と成果の振り返り2023

    • Author(s)
      山下美樹
    • Journal Title

      麗澤大学紀要

      Volume: 107 Pages: 88-95

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンライン国際連携学習(COIL)における試み: ナラティブ交換とエンパシー概念の共有の有効性について2022

    • Author(s)
      山下美樹
    • Journal Title

      麗澤大学紀要

      Volume: 105 Pages: 73-83

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンライン国際連携学修(COIL)の実践と考察:海外パートナー校の大学院生による学習支援2021

    • Author(s)
      山下美樹
    • Journal Title

      麗澤大学紀要

      Volume: 101 Pages: 105-111

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Reciprocity Collaborative Online Service Learning: A Case Study Based on Relational Culture Theory.2023

    • Author(s)
      Miki Yamashita
    • Organizer
      IAIR Biennial Conference 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Role of Narrative Exchange and Empathy in Service-learning: Pedagogy and Student Engagement in a Collaborative Online International Learning Environment2023

    • Author(s)
      Miki Yamashita
    • Organizer
      The 9th Asia-Pacific Regional Conference on Service-Learning 場所:バンガロール インド Christ University
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンライン海外大学連携型(COIL) サービス・ラーニング(S-L) 協働学習における互恵性:関係性文化理論からの考察2023

    • Author(s)
      山下美樹
    • Organizer
      異文化間教育学会 第44回大会 東京都立大学南大沢キャンパス
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] COIL/バーチャルエクスチェンジコースにおける公正性と互恵性のための方策2022

    • Author(s)
      山下美樹
    • Organizer
      異文化コミュニケーション学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Strategies for Equity & Reciprocity in On-Line COIL/Virtual Exchange Courses2022

    • Author(s)
      Cress, C &Yamashita, M.
    • Organizer
      POD conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Narrative Exchange and Empathy in Collaborative Online International Learning (COIL).2022

    • Author(s)
      Yamashita, M.
    • Organizer
      IAIR Biennial Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンライン国際連携学習(COIL)の教授法: バルネラビリティの共有がパートナーシップの形成に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      山下美樹
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Presentation] 足元の課題をテーマとしたCOIL型社会貢献活動 ユニバーサルデザイン2022

    • Author(s)
      山下美樹
    • Organizer
      日本サービス・ラーニングネットワーク(JSLN)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 足元の課題をテーマとしたCOIL型社会貢献活動2022

    • Author(s)
      山下美樹
    • Organizer
      サービス・ラーニング全国フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Narrative Exchange and Empathy in Collaborative Online International Learning (COIL)2022

    • Author(s)
      Miki Yamashita
    • Organizer
      IAIR Biennial Conference 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] COIL の実践報告 ―双方が対等な立場で学修を可能にするための方策―2021

    • Author(s)
      山下美樹
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン国際連携学習教育実践報告2020

    • Author(s)
      山下美樹
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Leaderful Classroom Pedagogy Through an Interdisciplinary Lens: Merging Theory with Practice Miki Yamashita, Christine Cress (担当:共著, 範囲:Chapter 11 Leadership and Global Agency Development in Collaborative Online International Learning: Faculty Leaderful Strategies for Pedagogical Preparation, and Progression in Supporting Students’ Learning Outcomes)2023

    • Author(s)
      Yamashita, M., Cress, C.
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      Springer Nature
    • ISBN
      981996654X
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi