• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Positioning of Teaching Practice and Experiential Learning in Teacher Training: From the Perspective of Comparative History of Education in Japan and South Korea

Research Project

Project/Area Number 20K02461
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionSeitoku University

Principal Investigator

YAMAZAKI Nanae  聖徳大学, 教職研究科, 教授 (90598103)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 貞美  聖徳大学, 教育学部, 教授 (10337850)
岡田 了祐  お茶の水女子大学, 教学IR・教育開発・学修支援センター, 講師 (80757287)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords教員養成史 / 教師教育 / 日韓比較教育史 / 教育実習 / 日韓比較教育 / 戦後改革 / 初等教員養成 / 義務教育教員養成 / 社会科教育 / 教員養成 / 戦後日本教育史 / 日本教育史 / 比較教育
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、戦後日本の教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけや意義・課題を、日韓比較教育史の視点から明らかにすることである。より具体的にいえば、戦前の何を乗り越え(ようとし)、新たにどのような課題に直面したのかを、教員養成制度が戦後日本と大きく異なる一方で教育実習・教職体験的学習のみの現代の改革の方向性は日本と非常に似ている韓国との比較から、歴史的に明らかにすることである。本研究は3年計画で、日韓の史資料及び聞き取り調査を行い、教員養成を担う大学と採用等を担う行政の論理を整理し、あくまでも「大学における教員養成」の一環である教育実習・教職体験的学習の意義や課題を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the position of educational training and experiential learning in teacher training in Japan after World War II from the perspective of comparative educational history between Japan and Korea.
With these objectives in mind, we conducted a survey of historical materials on educational training and experiential learning in Japan in the early postwar period, organized the historical development of evaluation research on educational training in postwar Japan, surveyed materials on the transition of teacher training curriculum and educational training in postwar Korea, surveyed materials on educational training at colleges of education in modern Korea, and examined materials on teaching practice in Korea. Interviews with teachers in charge of educational training and preschool/school management in modern Japan, and interviews with teachers in charge of educational training in modern Korea were conducted.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

戦後日本では、「観察・参加・実習」という考え方や学びの方法が導入された。戦後初期、この「観察・参加・実習」をめぐって、教育実習に研究的側面を取り入れること、自己評価も含んだ評価方法の改善や教育実習を中心とした養成教育全体の構造化が重要であることが強調されていたが、こうした点は現代に至るまで、養成現場においても教員養成史研究においても、十分に追究されてきたとはいえない。
本研究は、こうした研究状況を進展させる学術的意義を持つだけでなく、韓国との比較の視点を取り入れたことで、現代日本の教育実習・教職体験的学習や教員養成のあり方を再考する視点を提供する社会的意義を持つものである。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] 韓国光州教育大学校/光州教育大学校附設初等学校(韓国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現職教員の教育実習経験及び実習指導経験に対する振り返り―公立小学校教諭へのインタビュー調査から―2023

    • Author(s)
      山崎奈々絵
    • Journal Title

      「教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―」(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461)最終報告書

      Volume: 1 Pages: 35-44

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 韓国の初等教員養成における教育実習の実施状況と課題―教育大学校の事例を中心に―2023

    • Author(s)
      森貞美
    • Journal Title

      「教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―」(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461)最終報告書

      Volume: 1 Pages: 4-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後日本における教育実習の評価研究の展開(2)-2000年代( 2001~2010年)の特徴に着目して-2023

    • Author(s)
      岡田了祐
    • Journal Title

      「教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―」(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461)最終報告書

      Volume: 1 Pages: 19-34

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「戦後初期の義務教育教員養成における教育実習改革―「観察・参加・実習」に着目して―」2022

    • Author(s)
      山崎奈々絵
    • Journal Title

      聖徳大学大学院教職研究科『教職実践研究』

      Volume: 12 Pages: 19-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「戦後初期の義務教育教員養成における教育実習改革―「観察・参加・実習」に着目して―」(再録)2022

    • Author(s)
      山崎奈々絵
    • Journal Title

      『「教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―」(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461)2021年度報告書』

      Volume: - Pages: 42-53

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「戦後日本の教育実習関係資料(2)」2022

    • Author(s)
      山崎奈々絵
    • Journal Title

      『「教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―」(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461)2021年度報告書』

      Volume: - Pages: 172-178

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「韓国の教育大学校における教育実習の特徴」2022

    • Author(s)
      森貞美
    • Journal Title

      『「教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―」(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461)2021年度報告書』

      Volume: - Pages: 27-41

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「戦後日本における教育実習の評価研究の展開―1970-1990年代を中心に―」2022

    • Author(s)
      岡田了祐
    • Journal Title

      『「教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―」(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461)2021年度報告書』

      Volume: - Pages: 3-26

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「4名の先生方へのインタビューを振り返って」2022

    • Author(s)
      山崎奈々絵・森貞美・岡田了祐
    • Journal Title

      『「教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―」(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461)2021年度報告書』

      Volume: - Pages: 143-171

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後初期の日本における教育実習改革―「観察・参加・実習」に着目して―2021

    • Author(s)
      山崎奈々絵
    • Journal Title

      教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461) 2020年度報告書

      Volume: 1 Pages: 30-42

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国における初等教員養成の変遷と現状―教員養成カリキュラムと教育実習を中心に―2021

    • Author(s)
      森貞美
    • Journal Title

      教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461) 2020年度報告書

      Volume: 1 Pages: 3-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ピーク制にみる小学校教員養成カリキュラムの多様性と教育実習の位置づけ2021

    • Author(s)
      岡田了祐
    • Journal Title

      教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461) 2020年度報告書

      Volume: 1 Pages: 19-29

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後日本の教育実習関係資料2021

    • Author(s)
      山崎奈々絵
    • Journal Title

      教員養成における教育実習・教職体験的学習の位置づけ―日韓比較教育史の視点から―(科学研究費助成事業 基盤研究(C)課題番号;20K02461) 2020年度報告書

      Volume: 1 Pages: 43-57

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「生々しい問題」を教える際の教師のゲートキーピング2022

    • Author(s)
      金鍾成 岡田了祐 村田一朗 川口広美
    • Organizer
      広島大学教育ヴィジョン研究センター(EVRI)第104回定例セミナー「政治的中立性をめぐる日本の教師(2)現職教員の調査から」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 平成以降における小学校社会科空間認識研究の動向と展望―文献レビューから―2022

    • Author(s)
      阪上弘彬 大阪遊 岡田了祐 渡邉巧
    • Organizer
      地理科学学会第80回例会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員へのインタビューからみえた地域学習の実態―A県を事例に―2022

    • Author(s)
      渡邉巧 岡田了祐 阪上弘彬
    • Organizer
      地理科学学会第80回例会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後初期の義務教育教員養成における教育実習2021

    • Author(s)
      山崎奈々絵
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国の初等教員養成における教育実習の現状―教育大学校の事例を中心に―2021

    • Author(s)
      森貞美
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教師は社会の生々しい問題を教える際に、何をどのように考慮するか―同性婚を授業で取り上げた二人の社会科教師のゲートキーピング―2021

    • Author(s)
      川口広美 金鍾成 岡田了祐 村田一朗
    • Organizer
      日本社会科教育学会第71回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後初期の教育実習改革―教員養成系大学・学部の事例から―2020

    • Author(s)
      山崎奈々絵
    • Organizer
      日本教師教育学会(第30回研究大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 社会科重要用語辞典2022

    • Author(s)
      棚橋健治 木村博一 ほか43名
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183464309
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第11巻 初等社会科教育2021

    • Author(s)
      唐木清志 永田忠道 ほか28名
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003525
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第15巻 初等生活科教育,初等音楽科教育,初等図画工作科教育,初等家庭科教育,初等体育科教育,初等総合的な学習の時間2021

    • Author(s)
      石﨑和宏 中村和世 ほか43名
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003563
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi