• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yoshibei Nomura's New Educational Thought and an Empirical Study on Life Education-Based School Curriculum Construction

Research Project

Project/Area Number 20K02467
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionYokohama University of Art & Design

Principal Investigator

TOMIZAWA MICHIKO  横浜美術大学, 美術学部, 教授 (90810680)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords野村芳兵衛 / 生活教育 / 日本型教育 / カリキュラム開発 / 岐阜市立長良小学校 / 大正新教育 / 仲間作りの教育 / 初等教育 / 教育思想史研究 / 学校カリキュラム構想 / 初等教育研究 / 新教育思想 / カリキュラム構成
Outline of Research at the Start

本研究は、大正自由教育および戦後新教育を代表する教育実践家・野村芳兵衛の新教育思想と彼の学校カリキュラム構想を継承し現代的に発展させている岐阜市立長良小学校の教育実践に注目し、日本の学校教育が歴史的に創り上げてきた独自な人間性教育のカリキュラムについて、その本質的な特徴づけを進めるとともに、そうしたカリキュラム構成の原理と方法論を具体的に明らかにしようとするものである。

Outline of Final Research Achievements

This research is based on the work of Yoshihei Nomura (1896-1986), who served as an teacher at the Ikebukurojidounomura Elementary School (1924-1936), which represents Taisho free education, and was the principal of Gifu City's Nagara Elementary School during the postwar period of new education. In addition to clarifying the school curriculum concept based on new educational ideas, fieldwork will be used to empirically research and analyze how it will be passed on to the creation of a new community school in the new school building of Gifu City Nagara Elementary School. , compared with domestic and overseas schools, grasped the characteristics of Japanese-style education, and proposed new prospects and policies for the future Japanese curriculum.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本型教育の特徴としての「生活教育」は、今でも日本の学校教育の基盤として息づいていることを確認し、その良さを生かしながらカリキュラムを再編していくにはどうしたらよいのか、このたびの研究で考察できた。特にその特徴的な教育課程における時間として、「総合的な学習の時間」は考えられる。しかし現代のその時間は、有効に使われているとは考えにくい。これは子どもたちに移譲する時間でなければ、子どもたちの主体的な時間にはならず、教師の間で型を継承するのではなく、思想を継承することが必要である。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 日本の学校教育改革の再考-カリフォルニア州立・私立の学校訪問を参考に-2023

    • Author(s)
      冨澤美千子
    • Journal Title

      横浜美術大学教育・研究紀要

      Volume: 13 Pages: 31-45

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「日本の小学校における教科外教育の役割についての再考察-カリキュラム編成の歴史的・思想的変遷を参考にして-」2022

    • Author(s)
      冨澤 美千子
    • Journal Title

      『横浜美術大学 教育・研究紀要』

      Volume: 12 Pages: 41-58

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「日本の小学校における教科外教育の役割についての再考察 -カリキュラム編成の歴史的・思想的変遷を参考にして-」2022

    • Author(s)
      冨澤美千子
    • Journal Title

      『横浜美術大学 教職課程年報』

      Volume: 4 Pages: 1-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「小学校教育課程における特別活動の位置と児童会活動の意義―岐阜市立長良小学校の『みずのわ』活動を通して―」2021

    • Author(s)
      冨澤 美千子
    • Journal Title

      『横浜美術大学 教育・研究紀要』

      Volume: 11 Pages: 65-82

    • NAID

      40022611113

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] “How Integrated Study Became Expansive Learning in Japanese Elementary Schools: The Three Dimensions of Expansion”2020

    • Author(s)
      Michiko TOMIZAWA
    • Journal Title

      Actio 4/ The Japanese Association for Research on Activity Theory

      Volume: 4 Pages: 1-16

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 野村芳兵衛の教育思想-往相・還相としての「生命信順」と「仲間作り」-2023

    • Author(s)
      冨澤美千子
    • Organizer
      神戸大学人間発達環境学研究科2022年度学術講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校教育課程における子どもの継続的・体験的活動-上越市立大町小学校で行われていた「学年の活動」を対象にして-2022

    • Author(s)
      冨澤美千子
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会(至:山口大学)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 野村芳兵衛の教育思想―その可能性と現実性―2021

    • Author(s)
      冨澤美千子
    • Organizer
      活動理論学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 拡張的な学習と教育イノベーション 活動理論との対話2023

    • Author(s)
      山住勝広編著
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      ミネルヴァ
    • ISBN
      9784623093632
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 子どもたちの創造力を育む総合的な学習の時間2021

    • Author(s)
      冨澤美千子
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866921471
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 野村芳兵衛の教育思想ー往相・還相としての「生命信順」2021

    • Author(s)
      冨澤美千子
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107504
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 世界新教育学会WEF国際教育フォーラム20222022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi