• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Methodology of Reflection for Educators Guided by the Concept of Energy in the Philosophy of Improvisational Theater

Research Project

Project/Area Number 20K02470
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionMukogawa Women's University

Principal Investigator

ITANI Nobuhiko  武庫川女子大学, 教育学部, 准教授 (10508427)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywordsエネルギー / 教育思想 / 演劇教育 / デューイ / フロイト / シュタイナー / バタイユ / 精神分析 / スポーリン / 即興 / インプロゲーム / シアターゲーム / ヴァイオラ・スポーリン / ジョン・デューイ / オープンダイアローグ / 教育 / リフレクション / 演劇
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、教育者の即興の技量(tact:機知・機転)の育成のために取り組まれる省察(reflection:体験の振り返り)の手法の開発の一環として、即興という現象の特質にかなった、省察を深めるために有効な指針を開発することにある。特に、即興演劇の理論・実演において重視される「エネルギー」(energy)という概念が、教育者の省察を深めるための指針として果たす役割を明らかにしようとする点に、本研究の独自性がある。教育者の即興の技量を主題とするワークショップ(体験型研修)の受講者による省察を分析することで、エネルギー概念を指針とする省察の有効性と限界を検証することが本研究の課題である。

Outline of Final Research Achievements

This study has investigated the essence of the concept of energy in education. It has examined the concept of energy in (1) contemporary educational discourses, (2) Dewey's philosophy of education, Steiner's educational thoughts, Freud's theory of psychoanalysis, and Bataille's philosophy of economy, and (3) Spolin's theory of theatrical education. The results of this study clarify (1) the meaning and significance of the concept of energy in the context of everyday educational discourses, (2) the relationship between the concept of energy in natural sciences and ones in philosophy, psychology, economics, and education, and (3) the meaning and significance of the concept of energy in the context of theatrical education through improvisation. They thus provide the conceptual foundation for developing the method of reflection guided by the concept of energy. Unfortunately, however, workshops for developing the method of reflection could not be held due to the impact of Covid-19 pandemic.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の学術的意義は次の3つに大別される。①日常の教育言説におけるこの概念の意味と射程を明らかにしたこと。②自然科学と哲学、心理学、教育学のあいだのエネルギー概念の結節点を明らかにしたこと。③演劇教育の実践/理論におけるこの概念の意味と射程を明らかにしたこと。またこれらの成果の社会的意義は、自然科学や、哲学・教育思想、演劇教育理論などに見られるエネルギーという言葉の語義と用例を検証することによって、現在日常の教育言説のなかでもちいられているエネルギー概念の意味と射程を問い改めることで、この概念を指針とする省察の手法をデザインするための礎石を築いた点にある。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Theater Games and Stanislavski’s System: A Study on the Origins of Viola Spolin’s Theatrical Education2023

    • Author(s)
      Nobuhiko Itani
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 17

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] エネルギーの教育思想史序説:フロイト、シュタイナー、バタイユを事例として2023

    • Author(s)
      井谷信彦、森亘、後藤悠帆、広瀬綾子、今井康雄
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 32

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ゼロ年代日本の教育言説にみるエネルギー概念の用法と意味2022

    • Author(s)
      井谷信彦
    • Journal Title

      学校教育センター紀要

      Volume: 7 Pages: 1-16

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Concept of Energy in Viola Spolin's Philosophy of Theatre Education2021

    • Author(s)
      井谷信彦
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 88 Issue: 2 Pages: 184-196

    • DOI

      10.11555/kyoiku.88.2_184

    • NAID

      130008112884

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 『民主主義と教育』にみるエネルギー概念 : 経験の媒体2021

    • Author(s)
      井谷信彦
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 108-111

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Viola Spolin の演劇教育思想にみるエネルギー概念の特徴2020

    • Author(s)
      井谷信彦
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Conference of Japanese Educational Research Association

      Volume: 79 Issue: 0 Pages: 3-4

    • DOI

      10.11555/taikaip.79.0_3

    • NAID

      130007944648

    • ISSN
      2433-071X
    • Year and Date
      2020-08-24
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] エネルギーの教育思想史序説:フロイト、シュタイナー、バタイユを事例として2022

    • Author(s)
      井谷信彦、森亘、後藤悠帆、広瀬綾子、今井康雄
    • Organizer
      教育思想史学会第32回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Viola Spolin の演劇教育思想にみるエネルギー概念の特徴2020

    • Author(s)
      井谷信彦
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi