Project/Area Number |
20K02473
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Minami Kyusyu University |
Principal Investigator |
SAKAI Kihachiro 南九州大学, 人間発達学部子ども教育学科, 准教授 (20760937)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
久野 弘幸 中京大学, 教養教育研究院, 教授 (30325302)
田中 伸 岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | ゲートキーピング / 米国 / C3フレームワーク / 小学校実力教師 / シティズンシップ教育 / 豪州 / NSW州 / 歴史授業 / 社会科授業 / シティズンシップ / オーストラリア / アメリカ / 小学校 / プロトコル分析 / 討論学習 / 半構造化インタビュー / 語りの質的分析 / 支援 / SDGs / 米・豪・蘭・西 |
Outline of Research at the Start |
2013年の奨励研究(シンガポールの社会科研究)以来、21世紀型学力を目指す国々の教育(シンガポール、豪州、フィンランド、英国)等の社会系の授業の動向と特質を、カリキュラムや教科書、授業から少しずつ明らかにしてきた。本研究は、これまでの海外の市民性を育成する社会科教育研究の成果をもとに、米、豪、蘭、西の4か国の主体的で対話的な話し合いの社会科授業を、さらに動的なプロトコル(逐語授業記録)のデータ分析とインタビューからそれぞれの国々の社会科教師のゲートキーピング(カリキュラム調整力)と支援の方略を明らかにする。本研究は、わが国の主体的・対話的で深い学びを目指す社会科授業を考える上で意義がある。
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Outline of Final Research Achievements |
In 202I, covid-19 made me not abroad, In 2022, I presented Analyze Gatekeeping of social studies teacher by use of “Transcript-based Lesson Analysis (TBLA)” method in WALS(World Association of Lesson Studies), UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA. I analyzed in 2018, the social studies lesson :soda tax is for or against? at Chicago Laboratory schools. In 2023, I printed the thesis, How can elementary school teachers teach social studies lessons that foster citizenship in Australia? -Focusing on gatekeeping history lessons and teachers’ resources-.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は①米国カリフォルニア州の小学校実力教師のゲートキーピングを、C3フレームワークのテンプレートを分析し、州スタンダードの検討、市民性を育成する「選挙」をテーマとした社会科授業実践と教師の半構造化インタビューにより、その原理を明らかにし、本質的な問いを促す重要性を示すことができたこと②豪州NSW州の小学校教師の歴史授業を分析し、植民地の人々の視点から「連邦化に賛成か?反対か?」の立場討論を通して市民性を育成するオーストラリアの授業づくりのゲートキーピングを明らかにすることができたことである。①、②から、わが国の市民性を育成する社会科教師のゲートキーピングについて考えることができた。
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