• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study of Policy Intentions and Institutional Conditions for Mandatory Preschool Education in Four French-speaking European Countries

Research Project

Project/Area Number 20K02480
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

FUJII Hodaka  筑波大学, 人間系, 教授 (50238531)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords幼児教育 / 義務化 / フランス / ベルギー / ルクセンブルク / 幼児教育義務化 / 義務教育 / 幼児教育の義務化 / フランス語圏
Outline of Research at the Start

本研究は、ヨーロッパのフランス語圏4カ国(フランス、スイス、ベルギー、ルクセンブ
ルク)における近年の幼児教育義務化の政策意図と制度的条件の比較研究を課題とする。具体的課題は、①義務化という改革に取り組んだ諸国の背景(社会的政治的背景と改革当時の教育課題等)、②義務化の条件(幼児教育の普及率、無償制、公立の割合等)、③義務化の政策意図(なぜ義務化されなければならないのか)、④改革の理論的根拠(義務化の根拠としてどのような理論が援用されているのか)、⑤義務教育の制度(教育義務制と就学義務制、出席の義務の有無、義務履行違反に対する罰則等)を検討することにある。

Outline of Final Research Achievements

This study was tasked with answering the academic question of why early childhood education was made compulsory in French-speaking countries in Europe. In Luxembourg, the earliest country to make early childhood education compulsory, the background was the special situation of being a major immigrant country and having education in three languages.In France, where compulsory education from the age of three was realized, it was in recognition of the importance of early childhood education in the educational system and to strengthen the decisive role of early childhood education in reducing inequalities, especially in terms of language On the other hand, in Belgium, where compulsory education is only compulsory from the age of five, the "principle of balance" in the Constitution was activated by the need for coordination between Wallonia, which was proactive in making education compulsory, and Flanderen, which was proactive in encouraging it.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

わが国では教育基本法において「幼児期の教育」が「生涯にわたる人格形成の基礎を培う重要なものである」と明記されている(11条)。幼児教育がその基礎を培う普遍的な役割を担うものであるならば、一人ひとりの幼児にその機会を実質的に保障すべく制度的な措置が講じられるはずであり、義務化はその究極の形態である。実際、ヨーロッパの38か国のうち、初等教育の前の段階で少なくとも1年間の幼児教育(又は保育)を義務化している国は16カ国に及んでいる。ヨーロッパのフランス語圏4か国ではなぜ幼児教育は義務化されたのか、という問いに応えることは、幼児教育研究にとっても義務教育研究にとっても十分な学術的意義を有する。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教育理論から教育システムを構想する 問題提起ー教育制度のウチとソトをつなぐー2023

    • Author(s)
      藤井穂高
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 30 Pages: 148-151

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランス教育学研究における到達点と課題-その2 教育制度・教育行政研究の立場から2023

    • Author(s)
      藤井穂高
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 35 Pages: 19-28

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ベルギーにおける幼児教育の義務化―2019年法の立法者意思の検討―2023

    • Author(s)
      藤井穂高
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 47(2) Pages: 29-43

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園・保育所の危機管理を考える(課題別セッションⅠ)総括2022

    • Author(s)
      藤井穂高
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 29 Pages: 182-183

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ルクセンブルクにおける幼児教育の義務化2022

    • Author(s)
      藤井穂高
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 46(2) Pages: 17-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランスの幼児教育-学校教育の臨界-2021

    • Author(s)
      藤井穂高
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 63 Pages: 18-32

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フランス教育学研究における到達点と課題-その2 教育制度・教育行政研究の立場から2022

    • Author(s)
      藤井穂高
    • Organizer
      フランス教育学会第40回大会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育理論から教育システムを構想する 問題提起―教育制度のウチとソトをつなぐ―2022

    • Author(s)
      藤井穂高
    • Organizer
      日本教育制度学会第29回大会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 幼児教育・保育制度改革の展望―教育制度研究の立場から―2020

    • Author(s)
      秋川陽一・藤井穂高・坂田仰編著
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi