• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Wittgensteinian Imagination of Educational Practice Description: Towards Anthropology of Educational Multi-layered-game Situations

Research Project

Project/Area Number 20K02486
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Hirata Yoshitsugu  岡山大学, 教育学域, 准教授 (50582227)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉田 浩崇  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10633935)
山岸 賢一郎  福岡大学, 人文学部, 准教授 (20632623)
丸山 恭司  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30253040)
鶴田 真紀  創価大学, 教育学部, 准教授 (60554269)
渡邊 福太郎  慶應義塾大学, 文学部(三田), 准教授 (80634047)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsウィトゲンシュタイン / 複ゲーム状況 / エスノグラフィ / 言語ゲーム / 人類学 / 教室 / 教育哲学 / 複ゲーム
Outline of Research at the Start

本研究は後期ウィトゲンシュタインを人類学の視点から読み解くこと足がかりにして、学校教育(教科教育、道徳教育)、幼児教育、特別支援教育といった様々なフィールドを観察することで、教育的コミュニケーションが、矛盾を含みながらも多層的・重層的に展開されていることを明らかにするものである。

Outline of Final Research Achievements

By depicting educational practices in terms of a multi-game situation, this study reveals the multiplicity and multi-layered nature of language games in schools/classrooms, which have tended to be depicted as monolithic. The multiplicity and multi-layered nature of the language games are created by teachers and adults who dare to contribute to children's learning, and they serve to lead children to a new single game through the turmoil and disturbance in the game. However, since the process of convergence into a single game also involves political power effects, it was reaffirmed that ethics of respect for the otherness of learners is also required in education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国内外において、ウィトゲンシュタイン哲学に基づくフィールド調査はほとんどなく、また、ウィトゲンシュタインと教育を検討してきた日本の先行研究のほとんどが、教育学における教育観・教育理論の批判的検討を中心として行ってきたなか、本研究は、ウィトゲンシュタイン哲学における人類学的な視点に着目し、その成果として教育実践の複ゲーム状況を解明したことにその意義がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「考え、議論する道徳」によって「答えが一つではない道徳的な課題」に上手く向き合えるようになるのか-二重過程理論に基づくジョシュア・グリーンの道徳哲学を検討しながら-2022

    • Author(s)
      山岸賢一郎
    • Journal Title

      九州教育学会研究紀要

      Volume: 49 Pages: 57-64

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育哲学研究は「礼儀」の道徳授業にどう貢献できるか―ゴッフマンの「儀礼的無関心」に関する議論を援用しながら―2022

    • Author(s)
      山岸賢一郎
    • Journal Title

      教育基礎学研究

      Volume: 19号 Pages: 35-51

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小児病院のきょうだい預かりにおける支援者役割:保育者ではなく支援者へ2022

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      神奈川大学 心理・教育研究論集

      Volume: 51 Pages: 95-108

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イギリス教育哲学研究の動向――ブランダムからウィトゲンシュタインへ2021

    • Author(s)
      渡邊福太郎
    • Journal Title

      三田教育学研究

      Volume: 第29号 Pages: 13-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ウィトゲンシュタインと子ども―言語ゲームの習得/刷新モデルを超えて、その機微へ2021

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 49(16) Pages: 251-258

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「自閉症児の親」の構成:療育の准専門家になることをめぐって2021

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 108 Pages: 227-247

    • NAID

      40022662609

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Re-envisioning personhood from the perspective of Japanese philosophy: Watsuji Tetsuro's Aidagara-based ethics2021

    • Author(s)
      Sugita Hirotaka
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: - Issue: 9 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1080/00131857.2021.1897571

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 【書評】Naoko Saito, American Philosophy in translation2021

    • Author(s)
      渡邊福太郎
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 122 Pages: 91-96

    • NAID

      40022426478

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 病院内教育の理念と経験としての実践 -教師の語りに着目して-2021

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Journal Title

      神奈川大学心理・教育研究論集

      Volume: 49 Pages: 131-144

    • NAID

      120006998663

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] やさしく学べる道徳教育×哲学, 「ねばならない」の誘惑に抗う―ウィトゲンシュタインの哲学から考える道徳への臨み方2020

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 60(12)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ウィトゲンシュタイン哲学に基づいた教育実践記述・分析の可能性2022

    • Author(s)
      丸山恭司、平田仁胤、杉田浩崇、山岸賢一郎
    • Organizer
      教育哲学会第65回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育における談話分析:ウィトゲンシュタイン『確実性の問題』を手がかりとして2022

    • Author(s)
      平田仁胤
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ウィトゲンシュタイン哲学に基づく教育実践記述の可能性2022

    • Author(s)
      丸山恭司、杉田浩崇、鶴田真紀、山岸賢一郎、渡邊福太郎、平田仁胤
    • Organizer
      応用哲学会第14回年次研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「考え、議論する道徳」という困難をめぐる一考察 ―小学校教師の語りから示唆を得て―2022

    • Author(s)
      山岸賢一郎
    • Organizer
      九州教育学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Pedagogical Tractatus, Pedagogical Wittgenstein2022

    • Author(s)
      Maruyama, Yasushi
    • Organizer
      Forum for Philosophy
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「考え、議論する道徳」によって「答えが一つではない道徳的な課題」に上手く向き合えるようになるのか―二重過程理論に基づくジョシュア・グリーンの道徳哲学を検討しながら―2021

    • Author(s)
      山岸賢一郎
    • Organizer
      九州教育学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 生政治における重度障害児の代理表象をめぐる一考察―三人称あるいは非人称の哲学を手がかりに―2020

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      教育哲学会第63回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ロンドン大学への留学を終えて2020

    • Author(s)
      渡邊福太郎
    • Organizer
      三田教育学会講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 言語ゲームの変容と人間形成論2020

    • Author(s)
      平田仁胤
    • Organizer
      教育哲学会第63回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「自閉症の子ども」をめぐる療育記録の分析2020

    • Author(s)
      鶴田真紀
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習第2巻 教育史2022

    • Author(s)
      尾上雅信・三時眞貴子 編
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003655
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習第7巻 道徳教育2021

    • Author(s)
      田中マリア・杉田浩崇 編
    • Total Pages
      247
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003488
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習第1巻 教育原理・教職原論2021

    • Author(s)
      平井悠介・曽余田浩史 編
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003648
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典2021

    • Author(s)
      中坪史典・山下文一・松井剛太・伊藤嘉余子・立花直樹編
    • Total Pages
      640
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090846
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi