• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

J. Itten and who learned German reformative pedagogy in the 1920-30s and his contribution to the reformation of German art school

Research Project

Project/Area Number 20K02499
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKobe University (2022-2023)
Kansai University of Social Welfare (2020-2021)

Principal Investigator

SUZUKI Mikio  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 名誉教授 (70163003)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 明  関西福祉大学, 教育学部, 教授 (30258256)
大関 達也  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (80379867)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsJ・イッテン / 発想法教育学 / 芸術アカデミー改革 / ワイマール期 / 実験学校 / ドイツ敗戦期 / 教育(学)的遺産 / ゲッティンゲン大学 / トイツ敗戦期 / 実験学校教育学遺産 / ベルン師範学校出身教授 / 実験学校教育学受容 / グループ活動教育学 / 自己探求的芸術教育学 / 現代の児童芸術教育学 / 師範学校出身教授 / 実験学校教育学受容ベルン / ヘルツェル学派 / ヨハネス・イッテン / 発想法教育学の成立 / 実験学校教育学 / ワーマール期
Outline of Research at the Start

我々の先の共同研究では、「20世紀初頭ドイツにおけるヘルツェル学派の造形表現研究とイッテンの発想法教育学の発見」をテーマに、バウハウス教育学が20世紀の約100年間にわたる豊かさをいかに獲得したか、この輪郭を同教育学の成立事情を踏まえて明らかにした。
そこで本共同研究では、本申請研究課題テーマを、<師範学校出身教授教師達の改革的初等教育学>という「教育界」と<芸術アカデミーとその教育の改革>という「造形芸術界」、これら二つの「界」の相互影響関係として解き明かしたい。そしてもってわが国のバウハウス研究を追随を許さない、国際的な水準の峰として創り上げる。

Outline of Final Research Achievements

German art school, Bauhaus played world wide influences upon the reformation of international art schools and art universities. Concerning roots of it, we knew the reformative spirits of Hoelzel School in Academy of Stuttgart, but also we found out the German reformative pedagogy in the 1920-30s.
Itten managed to realize self-researching pedagogy supported by the pedagogy of German experimental schools at that time.
Under the Nazi Regime, this kind of pedagogy was depressed. But after the Second World War, some doctor students reevaluated the pedagogy. And they researched into it, for example, in the University of Goettingen. Nowadays, we are able to find the meaning of it. In our research this time, we could meet wth the flexible ideas concerning the pedagogy for art education by J. Itten in the time of 1920-30s, and reevaluate it as an important academic matter for our research this time.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

改革芸術学校バウハウスの研究は、同教育の自己探求的基礎付けという、同校教育根幹の成立事情研究を積み残してきた。
本来イッテンの芸術教育学は、シュトゥットガルト、ヘルツェル学派の改革的精神の中で育まれ、その後1920-30年代の実験学校教育学遺産に刺激を受けたものであった。一度はナチズムに否定されるが、1950年代、師範学校・新制移行期教育大学出身の教師達が研究者養成大学の大学院に進学し、彼らは、1920-30年代の教師達によって取り組まれた実験学校教育学を発掘した。本研究では、敗戦期ドイツにおけるゲッティン大学ドクトラントの研究成果を解明することにより、本科研課題テーマ根幹部が解明可能となった。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 5 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 敗戦期ゲッティンゲン大学学位取得者にみる現代教育学・教育方法学の形成動態について(Ⅳ)―J・ゲープハルト、G・スロッタ、W・クラフキ達の1950年代研究業績とそこに浮かび上がる戦後教育再建への同時代の情熱2024

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Journal Title

      関西福祉大学研究紀要

      Volume: 27 Pages: 1-10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツ敗戦期にみる現代教育学・教育方法学の発生動態について(Ⅲ)―ゲッティンゲン大学博士学位取得者G・スロッタにみる教育学研究コンセプト「教育学的事実研究」―2023

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Journal Title

      ドイツ敗戦期にみる現代教育学・教育方法学の発生動態について(Ⅲ)―ゲッティンゲン大学博士学位取得者G・スロッタにみる教育学研究コンセプト「教育学的事実研究」―

      Volume: 25 Pages: 1-13

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新しい時代に必要となる『資質・能力』を育成するための教育方法のあり方教育方法のあり方2023

    • Author(s)
      加藤 明
    • Journal Title

      教育実践方法学研究

      Volume: 8 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 柏崎栄助『沖縄日記』に関する考察―研ぎ澄まされた感性の人2023

    • Author(s)
      阿部 守
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 55 Pages: 9-16

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドイツ敗戦期にみる現代教育学・教育方法学の発生動態について(Ⅱ)―ゲッティンゲン大学学位取得者G・スロッタの「グループ授業(教授)」と教育学の「現実主義的転換」―2022

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Journal Title

      関西福祉大学紀要

      Volume: 25 Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 他者の立場から理解することを学ぶ教養教育 ―哲学的解釈学の観点から―2022

    • Author(s)
      大関達也
    • Journal Title

      兵庫教育大学紀要

      Volume: 60 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] [報告]戦後西ドイツにおける「範例的原理」と教育学研究再興について2021

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Journal Title

      関西福祉大学紀要

      Volume: 24 Pages: 79-88

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] [情報]アメリカ教育学者C・W・トッパルにみる現代ヨーロッパ幼児教育学受容についての一考察2021

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Journal Title

      関西福祉大学紀要

      Volume: 24 Pages: 111-119

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] [巻頭言]情報を引き出し、整理、統合しての仮説的推論(アブダクション)による問題解決力を育てる教育方法―2021

    • Author(s)
      加藤 明
    • Journal Title

      教育実践方法学研究

      Volume: 5(1) Pages: 1-6

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] [巻頭言]卒啄動機と開示後入からの授業づくりの構築ー「開く」授業による授業改革ー2020

    • Author(s)
      加藤 明
    • Journal Title

      教育実践方法学研究 On Line Journal

      Volume: 1 Pages: 1-8

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 火炎鉄2024

    • Author(s)
      阿部 守
    • Organizer
      『阿部 守展』(いりや画廊、東京都台東区北上野2-30-2)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フランス人幼児教育(学)者A・シャルノーは近年レッジョ・アプローチをいかに解釈・把握したか2023

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第33回大会(名古屋市立大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国幼児教育(学)者C・W・トッパルにみる1990年代レッジョ・エミーリア・アプローチ受容ー幼児は「木の端材」の活動から「組み立てること(アッサンブラージュ)」へ挑戦するー2022

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Organizer
      美術科教育学会第44回大会(2022.3.6)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 『ものを結びつける』活動から子ども達の探究活動へ2021

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会発表(2021.12.4))
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 材料を探求する幼児の表現活動-米国レッジョ・エミーリア受容に学ぶ様々な材料を手掛かりに行われる活動ー2023

    • Author(s)
      キャシー・ワイズマン・トッパル,鈴木幹雄,三木健郎
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      9784865551082
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
  • [Book] 20世紀ドイツにおける造形表現研究と発想法教育学―シュトゥットガルト、バウハウス、イッテンの系譜―2020

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      4759923276
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 敗戦期ゲッティンゲン大学学位取得者にみる現代教育学・教育方法学の形成動態について(Ⅳ)

    • URL

      https://kusw.repo.nii.ac.jp/records/2000041

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi