• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Analysis on the U.S. Model of Teacher Working Hour Management through Collective Bargaining

Research Project

Project/Area Number 20K02507
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOsaka University (2023)
Saitama University (2020-2022)

Principal Investigator

TAKAHASHI SATOSHI  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 准教授 (10511884)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教員の働き方 / 専門的付加価値業務 / 労使関係法 / 団体交渉協約 / 教員組合 / 給特法 / 職務の特殊性 / 公務員公正雇用法 / 団体交渉 / 自主研修 / ニューヨーク市 / 公正労働基準法 / 労働基準法 / 教員超勤訴訟 / 司法による教育政策形成 / 労働基本権 / 労働基準法上の労働時間 / テイラー法 / 一年単位の変形労働時間制 / 労働時間概念 / 勤務時間 / 労働法 / 教育財政
Outline of Research at the Start

本研究は、日本の公立学校教員の「多忙化」問題を解消するために求められるあるべき勤務時間管理の方式を追究することを目的としている。すなわち、米国の団体交渉モデルによる勤務時間管理の方式を検討することにより、①教員の長時間労働を是正する法的措置の在り方、また、②教員の職務にふさわしい勤務時間管理の在り方を検討する。

Outline of Final Research Achievements

First, the reporter inquired into the collective bargaining agreements that govern the salaries, work hours, and other working conditions of U.S. public teachers, as well as the labor relations laws that regulate the collective bargaining process. Second, the reporter analyzed the revised Special Act for Public School Teacher Compensation in 2019 and found that the various measures introduced are problematic in circumventing working hour regulations under the Labor Standards Act. Finally, the reporter took part in the lawsuit of teacher overtime case in Saitama Prefecture, submitting an expert opinion to the Saitama District Court (September 2020) and appearing as an expert witness (March 2021), attempting to apply research results in practical cases. The outcomes of this research were published as a single-volume book in 2022.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題の目的は、教員の長時間労働を抑制する法的措置の在り方を、米国の団体交渉方式による教員の勤務時間管理をモデルとして検討することにあった。その結果、教員の専門性に応じた勤務時間管理の重要性を「専門的付加価値業務」という概念のもと提示することができた。また、教員の勤務時間管理の在り方をめぐり、労働当事者である教員、ならびに、その代表組織である教員組合による当事者参加の重要性を提示することができた。これらの研究成果により、日本において教員の労働条件の決定にあたり、当事者である教員や教員組合を排斥した意思決定プロセスが採られることの問題と異常性を日米比較の観点から提示することができた。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (14 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (8 results) Remarks (7 results)

  • [Int'l Joint Research] Columbia University/George Mason University(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Columbia University/George Maison University(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Columbia University/George Mason University(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員の労働条件決定過程に関する日米比較―「自ら学ぶ教師」像から、「もの言う教師」像へ―2023

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Journal Title

      日本教教師教育学会年報

      Volume: 32 Pages: 97-109

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員多忙化問題の本質 ―「給特法」廃止論に対する問題提起―2023

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Journal Title

      図書

      Volume: 889 Pages: 34-37

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員組合の日米比較―その法的地位と役割に焦点をあてて―2023

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 117 Pages: 46-53

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育労働法の理論―教育労働の特殊性を追究した青木宗也の労働法学 ―2022

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 213213 Pages: 96-100

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 公立学校教員の労働時間概念―労働基準法を潜脱する改正給特法の問題―2021

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      日本労働研究雑誌

      Volume: 730 Pages: 14-25

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育政策決定におけるアクター/セクター間連携に関する日米比較―コロナ禍において教育行政は誰と協業したのか―2021

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 28 Pages: 38-54

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「聖職」神話への挑戦―埼玉教員超勤訴訟10.1判決の意義と課題―2021

    • Author(s)
      高橋哲
    • Journal Title

      世界

      Volume: 951 Pages: 27-30

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 公立学校教員の労働時間概念―労働基準法を潜脱する改正給特法の問題―2021

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 730 Pages: 14-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 公立学校教員の超勤問題再考―意見書:「超勤4項目」外業務の「労働基準法上の労働時間」該当性について―2021

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Journal Title

      季刊労働者の権利

      Volume: 339 Pages: 88-101

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 全貌をみせた一年単位変形労働時間制―改正給特法の法的特徴と教育運動の課題―2020

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Journal Title

      教育

      Volume: 899 Pages: 63-69

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 公立学校教員の労働環境をめぐる法的諸問題―2019年改正給特法を中心に―2020

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Journal Title

      季刊労働者の権利

      Volume: 335 Pages: 56-68

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職員の「働き方改革」をめぐる法的争点―教員勤務時間管理法制の日米比較研究―2020

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 49 Pages: 86-95

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス臨時休業措置の教育法的検討(二)―学校再開後の子どもの「学びの保障」をめぐって―2020

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 206 Pages: 12-19

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス臨時休業措置の教育法的検討(一)―問題の起源としての首相「要請」―2020

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 205 Pages: 4-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] A Case of the "First Grader Problem" in Three Early Childhood Classrooms in Japan2022

    • Author(s)
      Daniel E. Ferguson & Satoshi Takahashi
    • Organizer
      American Educational Research Association 2022 Annual Meeting
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 論争なき教育行政学における「命題」と「継承」問題―教育行政研究における「学説」の位置―2022

    • Author(s)
      髙橋哲
    • Organizer
      日本教育行政学会第57回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教員免許更新制廃止後の研修体系をめぐる諸問題―教員の研修権、働き方改革の視点から―2022

    • Author(s)
      高橋哲
    • Organizer
      東北教育学会第78回大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 聖職と労働のあいだ―「教員の働き方改革」への法理論―2022

    • Author(s)
      髙橋 哲
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      4000615386
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育の地図を描く―理論・制度・歴史から方法・実践まで―2022

    • Author(s)
      岸本智典ほか
    • Total Pages
      356
    • Publisher
      教育評論社
    • ISBN
      4866240687
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] コロナ禍に世界の学校はどう向き合ったのか―子ども・保護者・学校・教育行政に迫る―2022

    • Author(s)
      園山大祐、辻野けんま、ほか
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      449104760X
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] コンメンタール教育基本法2021

    • Author(s)
      日本教育法学会
    • Total Pages
      532
    • Publisher
      学陽書房
    • ISBN
      4313644415
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 世界のテスト・ガバナンス2021

    • Author(s)
      佐藤仁、北野秋男編
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798916765
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教職員の多忙化と教育行政2020

    • Author(s)
      日本教育行政学会研究推進委員会
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      4571101902
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日本型公教育の再検討2020

    • Author(s)
      大桃敏行、背戸博史編
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      4000614126
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 国連子どもの権利条約と日本の子ども期 ー第4・5回最終所見を読み解くー2020

    • Author(s)
      子どもの権利条約市民・NGOの会
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      本の泉社
    • ISBN
      4780719704
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] コロンビア大学スタッフ紹介

    • URL

      https://cee.tc.columbia.edu/about-us/our-team/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 大阪大学研究者総覧

    • URL

      https://cee.tc.columbia.edu/about-us/our-team/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] リサーチマップ

    • URL

      https://researchmap.jp/education-law

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 大阪大学研究者総覧

    • URL

      http://rd.iai.osaka-u.ac.jp/ja/6412015c69304a01.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] Research Map

    • URL

      https://researchmap.jp/education-law

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 埼玉大学研究者総覧

    • URL

      http://s-read.saitama-u.ac.jp/researchers/pages/researcher/TKBNFxBx

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] Reseachmap

    • URL

      https://researchmap.jp/education-law/books_etc

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi