• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an interdisciplinary ESD program in a voluntary disaster prevention organization

Research Project

Project/Area Number 20K02510
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTokyo University of Agriculture and Technology

Principal Investigator

FURIHATA SHINICHI  東京農工大学, (連合)農学研究科(研究院), 教授 (00452946)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SINGER Jane  京都外国語大学, 国際貢献学部, 教授 (00570003)
秦 範子  都留文科大学, 教養学部, 非常勤講師 (20829783)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教職教育 / 自主防災組織 / 地域教育資源 / 中小企業経営者の参加 / ESD / 博物館 / DX時代 / アイヌ文化学習 / 食育 / 学社融合ESDプログラム / 中小企業経営者 / DX教育 / 単元指導計画 / 小学校 / 中学校 / 高等学校 / 学校地域連携
Outline of Research at the Start

本研究では、社会教育・生涯学習研究やESD・環境教育研究の蓄積をふまえ社会教育・生涯学習と学校教育との連携・協働のもとに自主防災組織が地域の防災教育を実践していくためのプログラムを開発する。とりわけ大学と中学校との連携における学社融合ESDプログラムを展開している東京都府中市に着目する。この地域では、2017年度より大学と中学校との連携における学社融合ESDプログラムとして防災教育が展開されてきたが、これまで自主防災組織の参加は十分に意識されてこなかった。そこで、本研究では、中学校区の自主防災組織への学習支援の成果と課題を検証した上でそれぞれのモデルプログラムを開発する。

Outline of Final Research Achievements

Considering voluntary disaster prevention organizations as learning organizations for residents, based on the accumulation of social education/lifelong learning research and ESD/environmental education research, voluntary disaster prevention organizations are formed under the cooperation and cooperation of social education/lifelong learning and school education. We have developed a program system for practicing disaster prevention education in the community.Due to the rapid development of DX-related infrastructure due to the corona disaster, we built a network for the practice of disaster prevention education using DX between residents and schools.

As a result, we were able to obtain the participation of local small and medium-sized business owners, and developed a system that serves as a foundation for developing disaster prevention education programs in collaboration with new social education/lifelong learning and school education. .

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自主防災組織には、担い手の不足、防災意識の不足、地域による活動の差、支援する側の人材の不足、ノウハウの不足などが課題として指摘されている。本研究では大学の教職課程が自主防災組織と地域の学校とのつなぎ役になることを念頭に住民・市民と教職履修学生とが協働で,地域の教育資源を活かした教育課程案を発信する仕組みを開発した。
とりわけ自主防災組織への実装を念頭においたコロナ禍後の中小企業経営者と教職履修学生との協働の取り組みでは,小学校から高等学校までの各学校現場のオンライン学習ツールの活用により,これまではアクセスが困難だった学校外のさまざまな人々や機関の参加による防災教育の新たな可能性を明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (13 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Texas Christian University(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 農村における持続可能な地域づくりに向けた住民の学習の課題-農村ツーリズムに着目して-」に向けた予備的考察1:インタープリテーションに関する既往研究について2023

    • Author(s)
      谷萩 真樹
    • Journal Title

      農学・環境系の教職実践研究

      Volume: 6(2) Pages: 51-54

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 農村における持続可能な地域づくりに向けた住民の学習の課題-農村ツーリズムに着目して-」に向けた予備的考察2: 教育学的視座からの地域づくり研究に関する既往研究について2023

    • Author(s)
      谷萩 真樹
    • Journal Title

      農学・環境系の教職実践研究

      Volume: 6(2) Pages: 55-58

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 農村における持続可能な地域づくりに向けた住民の学習の課題-農村ツーリズムに着目して-」に向けた予備的考察3:地域づくり研究の到達点を踏まえた調査地の選定と有機農業へ2023

    • Author(s)
      谷萩 真樹
    • Journal Title

      農学・環境系の教職実践研究

      Volume: 6(2) Pages: 59-62

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 山形県西川町立大井沢自然博物館と地元中学校/高等学校との連携活動の可能性について2023

    • Author(s)
      山本理・降旗信一
    • Journal Title

      農学・環境系の教職実践研究

      Volume: 6(2) Pages: 65-69

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校おける森林ESDアクティビティの可能性2022

    • Author(s)
      板倉浩幸
    • Journal Title

      共生社会システム研究

      Volume: 16 Pages: 232-252

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における森林ESD研究の方法論的考察2022

    • Author(s)
      板倉浩幸
    • Journal Title

      農と環境の教職実践研究

      Volume: 6(2) Pages: 3-14

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校における教育課程史としての森林ESDの課題―北海道上川総合振興局下川町を事例に―2022

    • Author(s)
      板倉浩幸
    • Journal Title

      農と環境の教職実践研究

      Volume: 6(2) Pages: 15-28

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 住民の「小学校における教育課程」学習としての森林ESDの課題―北海道上川総合振興局下川町のNPO実践を事例に―2022

    • Author(s)
      板倉浩幸
    • Journal Title

      農と環境の教職実践研究

      Volume: 6(2) Pages: 29-41

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校における森林ESDの可能性―北海道下川町を事例に―2022

    • Author(s)
      板倉浩幸
    • Journal Title

      日本環境教育学会関東支部報

      Volume: 16 Pages: 1-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Role of Place-Based Education in Strengthening Community Resilience against Climate Change2021

    • Author(s)
      Noriko Hata, Junko Kondo, David Allen, Jane Singer, Shinichi Furihata
    • Journal Title

      Japanese Journal of Environmental Education

      Volume: 31 Issue: 2 Pages: 2_14-24

    • DOI

      10.5647/jsoee.31.2_14

    • NAID

      130008129612

    • ISSN
      0917-2866, 2185-5625
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校の「総合的な学習の時間」における「研究」授業の可能性2021

    • Author(s)
      降旗信一・菊池稔・板倉浩幸・山﨑 仁博・佐藤育義・八幡幸司・三浦巧也・朝岡幸彦
    • Journal Title

      農学・環境系の教職実践研究

      Volume: 4巻2号 Pages: 24-32

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] SDGs時代のキャリア教育の課題2020

    • Author(s)
      降旗信一・菊池稔
    • Journal Title

      農学・環境系の教職実践研究

      Volume: 4巻1号 Pages: 8-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職授業「教育課程論」における「社会にひらかれた教育課程」学習の到達点-SDGsのための防災教育の視点から―2020

    • Author(s)
      菊池稔・降旗信一
    • Journal Title

      農学・環境系の教職実践研究

      Volume: 4巻1号 Pages: 12-17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 有機米の学校給食使用における教育的意義‐生物多様性を核とした地域教育計画の可能性‐2023

    • Author(s)
      谷萩 真樹
    • Organizer
      日本環境教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 復興教育を教育課程に位置づける意義と可能性2023

    • Author(s)
      高橋彬
    • Organizer
      日本環境教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校支援教育における自然体験学習の課題2023

    • Author(s)
      佐藤健治
    • Organizer
      日本環境教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] SDGs時代の「地域づくり教育」の拠点としての博物館の可能性について2023

    • Author(s)
      山本理
    • Organizer
      日本環境教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期のESDとしての自然保育の可能性2023

    • Author(s)
      田中住幸
    • Organizer
      日本環境教育学会北海道支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] アイヌ文化学習としての自然教育の課題2023

    • Author(s)
      岡 健吾
    • Organizer
      日本環境教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育と自然科学系博物館との連携に関する研究 〜山形県 西川町立自然博物館の事例2022

    • Author(s)
      山本理
    • Organizer
      日本社会教育学会第69回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育と自然科学系博物館との連携に関する研究 〜山形県 西川町立自然博物館の事例2022

    • Author(s)
      山本理
    • Organizer
      日本環境教育学会第33回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 自然保育の現状と展望2022

    • Author(s)
      田中住幸
    • Organizer
      日本環境教育学会第33回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 農村における持続可能な地域づくりに向けた住民の学習-農村ツーリズムに着目して―2022

    • Author(s)
      谷萩 真樹
    • Organizer
      日本環境教育学会第33回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] SDGs時代のアイヌ文化学習の可能性―「アイヌ民族博物館」の成立と展開を主眼に―2022

    • Author(s)
      岡 健吾
    • Organizer
      日本社会教育学会第69回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ESD としてのアイヌ文化学習の可能性 ―北海道白老町におけるアイヌ民族博物館の成立と展開―2022

    • Author(s)
      岡 健吾
    • Organizer
      日本環境教育学会第33回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学術会議問題と学会声明から、学会と学問のあり方を考える―学術と社会との連携について―2020

    • Author(s)
      降旗信一
    • Organizer
      総合人間学会懇話会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] DX時代の人づくりと学び2022

    • Author(s)
      降旗信一・金馬国晴・加納寛子・佐々木豊志
    • Total Pages
      153
    • Publisher
      人言洞
    • ISBN
      9784910917016
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 総合的な学習/探求の時間-持続可能な未来の創造と探求-2021

    • Author(s)
      降旗信一(小玉敏也・金馬国晴・岩本泰編)
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030109
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 総合的な学習/探求の時間2020

    • Author(s)
      小玉敏也・降旗信一他
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030109
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] SDGs11地域教育資源調査

    • URL

      http://tuatkyoshoku.jp/ice/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi