• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the reconstruction of critical theory of self-formation

Research Project

Project/Area Number 20K02511
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

FUJII Kayo  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (50454153)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育学 / 人間形成論 / ハーバーマス / ストヤノフ / ホネット / 批判理論 / ドイツ / コミュニケーション / 人間形成 / 教育実践 / 教育改革
Outline of Research at the Start

本研究は、ドイツにおける批判理論と教育改革についての教育思想史研究の視点から、教育哲学者ストヤノフの人間形成論の検討を通して、批判的人間形成論を教育実践の文脈で再解釈し直し、シティズンシップ教育と結びつく批判的教育学の更新に関わる研究である。

Outline of Final Research Achievements

I proposed the concept of social criticism and self-formation as a perspective from which to reconstruct critical theory of self-formation, mainly through analysis of materials and interaction with researchers. This perspective not only founds critical theory of self- formation, but is also extracted from Habermas's thought, allowing for a broader rethinking of the communicative communities and educational practices discussed by former critical pedagogies. This direction is to create an educational theory oriented towards making society more just and fostering a democratic communication culture.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

冷却期間であった批判理論と教育学との関係を、今日的議論を通して、その更新を可能にする理論的視点を明らかにしたことは学術的な意義がある。このことにより、それまで断片的であり周辺に位置づけられていた教育実践や理論に光をあてることが可能になる。また、民主的なコミュニケーション文化の育成が人間形成にとって重要であることを論じ、人間形成と社会形成はそれぞれが別々に進んでいるのではなく、その重なるところに教育が現れるという根本的な提案は、教育空間や環境を構想する際の意義となりうる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 道徳問題への取り組み方を学ぶーリベラリズム道徳をひらく授業ー2023

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Journal Title

      道徳教育論叢

      Volume: 1 Pages: 91-100

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 批判理論と教育/教育学の思想ー激動の時代とその後ー2023

    • Author(s)
      藤井佳世・井関正久・白銀夏樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 32 Pages: 127-133

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 対話的な学びとコミュニティ形成ー討議倫理とP4Cの視点からの事例検討ー2022

    • Author(s)
      福井駿,藤井佳世,田中伸,田端健人
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告=人文科学

      Volume: 71 Pages: 75-85

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 未来社会に向けた複合型教育理論2022

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 126 Pages: 44-46

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Philosophy of Minna and moral education: Manabi that encompasses everyone2022

    • Author(s)
      Ueno Masamichi、Fujii Kayo、Kashiwagi Yasunori
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: - Issue: 2 Pages: 1-9

    • DOI

      10.1080/00131857.2022.2094243

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初期ハーバーマスの思想における大学論――1960年代の二つの論文に着目して2022

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要 I 教育科学

      Volume: 5 Pages: 198-210

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育哲学と社会批判の(不)可能性2020

    • Author(s)
      生澤繁樹,室井麗子,藤井佳世
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 121 Pages: 179-185

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育(学)と政治(学)ー「翻訳」から捉える交差と懸隔ー2020

    • Author(s)
      室井麗子,高宮正貴,E.デュフルモン, 生澤繁樹,藤井佳世
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 131-138

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーションと教育ーーハーバーマスにおける社会批判と主体形成の思想に着目して2023

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Manabi and Minna as Japanese Educational Anthropology:How Can We Learn to Live Together in Schools?2023

    • Author(s)
      Kayo Fujii. Yasunori Kashiwagi, Masamichi Ueno
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Australasia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 討議倫理学と未来の市民ー言説的エージェンシーの形成へ2022

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教育改革の実践における批判的教育科学2022

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Organizer
      教育思想史学会第32回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 実践とつながり変容する教育哲学研究ーー教育学研究、大学教育、教育実践の重なりから2022

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Organizer
      関東教育学会第70回大会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育実践における討議倫理と子ども哲学を接続する試み2021

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育哲学事典2023

    • Author(s)
      教育哲学会編
    • Total Pages
      666
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 批判的社会理論の今日的可能性2022

    • Author(s)
      永井彰、日暮雅夫、舟場保之編著
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771036154
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 教育にこだわるということ――学校と社会をつなぎ直す2021

    • Author(s)
      ガート・ビースタ(著)上野正道(監訳)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi