• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

New Developments in Psychoanalytic Pedagogy: Examining the Possibility of Connection to Teacher and Nursery Teacher Education

Research Project

Project/Area Number 20K02524
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionChuo University (2021-2022)
Nihon University (2020)

Principal Investigator

Geshi Akira  中央大学, 文学部, 教授 (00401787)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 須川 公央  白梅学園大学, 子ども学部, 准教授 (80581561)
波多野 名奈  千葉経済大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (80574201)
関根 宏朗  明治大学, 文学部, 専任准教授 (50624384)
野見 収  沖縄国際大学, 法学部, 教授 (00511164)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育学 / 精神分析 / フロイト / 保育学 / 教育哲学 / 教育人間学 / 教師教育 / 保育者教育 / 教育思想 / 保育者養成
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、精神分析と教育の関係の新展開を示すことである。具体的には以下の4点をあきらかにする。ただし下記の研究計画は、新型コロナウィルスへの対応を含んでいない。場合によっては海外調査を見直すこともある。
①オーストリアやドイツで展開している精神分析的教育学の新動向とは何か。
②黎明期の精神分析的教育学の実態について、米国議会図書館に残されている資料によって、いかなる知見を加えることができるのか。
③カナダでは、精神分析は大学での教師教育にどのように応用されているのか。
④イギリスでは精神分析と幼児教育・保育・福祉はどのように関連しているか。

Outline of Final Research Achievements

Psychoanalysis, founded by Freud, has had a profound influence on education since the 20th century. This study examined some methods of applying the findings of psychoanalysis in education, especially since the 2000s. In particular, the study focused on the work of Dr. Deborah P. Britzman (York University, Toronto), examining her theory and practice. Dr. Britzman notes the pedagogical challenges that are inherent in the psychoanalytic theory. Her work has new implications for teacher education at the university level and elsewhere, and specifically in elementary and secondary school teachers’ and in-service teachers’ training. Further, this study examined trends in nursery teachers’ training carried out in England,, and also the relationship between Althusser's thought and psychoanalysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

精神分析は一般に、精神医学や臨床心理学の領域で受容されてきた。しかし、精神分析が20世紀以降の教育に大きな影響も与えてきた点は、十分に研究されているとは言いがたい。特に、日本国内では、ほぼ研究がなされていないといってよい。それに対して本研究では、精神分析と教育の新たな関係を問い直した。この点は大きな学術的意義を有すると考えられる。また、社会的意義としては、教員養成や保育者養成に、新たな視点をもたらすと考えられる。しかしそれは、教育に新たなマニュアルをもたらすということではない。教育を転移-逆転移関係から読み解くことで、教育者に新たな自己省察をもたらすものである。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (17 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (2 results) Book (6 results)

  • [Int'l Joint Research] ヨーク大学(トロント)(カナダ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ヨーク大学(カナダ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] フロイトの糸巻遊びと死の欲動 : 自我発達論としての再構成とその破綻2023

    • Author(s)
      波多野名奈
    • Journal Title

      千葉経済大学短期大学部研究紀要

      Volume: 19 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 道徳教育において「生命」を問うこと2022

    • Author(s)
      関根宏朗
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 44 Pages: 29-38

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外傷原則の彼岸―― フロイト「事後性」論の教育学的転回2021

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 123 Pages: 23-35

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フロイト思想と学びの他者性への転回2021

    • Author(s)
      ブリッツマン デボラ・P, 須川 公央(訳)
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 123 Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 研究討議 精神分析と教育 教育理論としてのフロイト思想 研究討議に関する総括的報告2021

    • Author(s)
      須川公央, 白銀 夏樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 123 Pages: 36-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「神即自然」にふれること―アルチュセールにおけるスピノザ―2021

    • Author(s)
      野見収
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 124 Pages: 96-113

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Beyond the Trauma Principle in Education: Does Freud’s Concept of “Nachtralichkeit” imply Possibility of“Retroactive Education”?2021

    • Author(s)
      Akira Geshi
    • Journal Title

      E-journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan,

      Volume: 6 Pages: 56-75

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Summary Report of the Symposium on “Psychoanalysis and Education: Freudian Thought as an Educational Theory2021

    • Author(s)
      Kimihiro Sukawa, Natsuki Shirokane
    • Journal Title

      Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: 6 Pages: 19-26

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 断絶としての教育―L.アルチュセール思想の再検討―2021

    • Author(s)
      野見収
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科 博士論文

      Volume: 1 Pages: 1-320

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ルイ・アルチュセールにおける重層的決定論の再考―「鎖の両端」の観点から―2021

    • Author(s)
      野見収
    • Journal Title

      社会文化研究(社会文化学会)

      Volume: 23 Pages: 95-114

    • NAID

      40022623718

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 課題研究「精神分析と教育」研究討議に関する包括的報告2021

    • Author(s)
      白銀夏樹・須川公央
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 123 Pages: 36-42

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自我形成における皮膚の経験と機能--E.ビックの皮膚の理論を中心に2021

    • Author(s)
      波多野名奈
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 123 Pages: 43-60

    • NAID

      40022603752

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Beyond the Trauma Principle in Education: Does Freud’s Concept of “Nachtralichkeit” imply Possibility of“Retroactive Education”?2021

    • Author(s)
      Akira GESHI
    • Journal Title

      E-journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: 6 Pages: 0-0

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Summary Report on the Symposium“Psychoanalysis and Education: Freudian Thought as an Educational Theory”2021

    • Author(s)
      Natsuki SHIROKANE / Kimihiro SUKAWA
    • Journal Title

      E-journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: 6 Pages: 0-0

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育学のフロイト受容を問いなおす―宮澤康人氏の仕事を中心に2020

    • Author(s)
      下司 晶・須川公央・安道健太郎・宮澤康人・櫻井 歓・後藤悠帆
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 139-146

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 他者性の教育理論としてのフロイト思想2020

    • Author(s)
      デボラ・P・ブリッツマン(翻訳:須川公央)
    • Journal Title

      教育哲学会 第63回大会 発表原稿集録

      Volume: 63 Pages: 196-205

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 外傷原則の彼岸― フロイトの「事後性(Nachtraglichkeit)」と教育の(不)可能性 ―2020

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      教育哲学会 第63回大会 発表原稿集録

      Volume: 63 Pages: 214-219

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「政治的なもの」と「教育的なもの」の交差――政治思想における教育/人間形成論の含意を再考する2022

    • Author(s)
      岸本智典・関根宏朗・小玉重夫・田中智輝
    • Organizer
      教育哲学会 第65回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 精神分析と教育― 教育理論としてのフロイト思想 ―2020

    • Author(s)
      Deborah P. Britzman、西見奈子、下司 晶、西平 直、白銀夏樹、須川公央
    • Organizer
      教育哲学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 断絶としての教育2023

    • Author(s)
      野見 収
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130160451
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 道徳教育2023

    • Author(s)
      下司 晶(編)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      476202841X
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] フロイトと教育2022

    • Author(s)
      デボラ・P・ブリッツマン、下司 晶・須川公央(監訳)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      4326299355
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 人権20212022

    • Author(s)
      沖縄国際大学公開講座委員会(編)
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      編集工房 東洋企画
    • ISBN
      9784909647399
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 人権2021(沖縄国際大学公開講座31)2022

    • Author(s)
      野見収
    • Total Pages
      305
    • Publisher
      編集工房 東洋企画
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 井ノ口淳三編『道徳教育 改訂二版』2020

    • Author(s)
      下司 晶
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030031
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi