• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials and teaching methods to foster programming thinking based on the connection between primary and secondary education

Research Project

Project/Area Number 20K02528
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTezukayama Gakuin University

Principal Investigator

KIYAMURA Susumu  帝塚山学院大学, リベラルアーツ学部, 教授 (50309366)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西野 和典  太成学院大学, 経営学部, 教授 (70330157)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsプログラミング教育 / プログラミング指導法 / 情報科教育 / プログラミング教材開発 / micro:bit / 情報科指導法 / プログラミング研修 / 教材開発 / 教材研修
Outline of Research at the Start

近年、学習指導要領の改訂、大学入試共通テストの変更、そして、教職課程のコアカリキュラムの提示があり、これらは、将来に向けての人材育成につながる大きな改革である。このような状況の中で、新学習指導要領において示される「プログラミング的思考」「論理的思考力」などを育成するための教育を行うためには、小学校、中学校、高校のそれぞれの校種において、教材開発や効果的な指導法を検討することである。

Outline of Final Research Achievements

In this research, programming materials were developed to facilitate continuity from primary to secondary school and on to upper secondary school using an educational one-board computer (micro:bit). As much as possible, teaching materials were developed for each topic and adapted to the respective school type. In programming education, there are often differences in progress within the same class, but by preparing teaching materials at multiple levels, learners can progress according to their own level. In the future, we hope to develop individually optimized teaching materials for programming education using generative AI.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新学習指導要領において求められている「プログラミング的思考」「論理的思考力」などを育成するための教育では、どのような教材や指導法が求められているのか、その1つの考察結果として、本教材開発の学術的意義は大きい。また、ワンボードコンピュータを用いた教材はIoT時代の今日において、その価値は高いものであると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] micro:bitを用いた状態遷移システムの教材開発およびプログラムの実装2022

    • Author(s)
      喜家村 奨、高橋 参吉、稲川 孝司、西野 和典
    • Journal Title

      日本情報科教育学科学会誌

      Volume: 1 Pages: 37-45

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校から高等学校へのプログラミング教育の接続性 ~Scratch 実習の教材作成と指導法~2021

    • Author(s)
      喜家村 奨、高橋 参吉、稲川 孝司、三輪 吉和、西野 和典
    • Journal Title

      日本情報科教育学会 第14 回全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 54-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校情報科教員を対象とする授業設計支援システムの構築2021

    • Author(s)
      西野和典、鈴木計哉、山口真之介
    • Journal Title

      日本情報科教育学会 第18回 研究会報告書

      Volume: - Pages: 34-39

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校から高等学校へのプログラミング教育の接続性~micro:bit での教材作成と指導法~2021

    • Author(s)
      高橋 参吉、喜家村 奨、稲川 孝司、三輪 吉和、西野 和典
    • Journal Title

      日本情報科教育学会 第14 回全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 52-53

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 初等・中等教育におけるプログラミングのための教材開発2020

    • Author(s)
      喜家村 奨、西野 和典、高橋 参吉、稲川 孝司
    • Journal Title

      日本情報科教育学会 第13回全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 48-49

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ChatGPT を活用したプログラミング実習の試み2023

    • Author(s)
      喜家村奨、稲川孝司、西野和典、高橋参吉
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 状態遷移図で表現したシステムの分割を題材にした情報Ⅱ「情報システムとプログラミング」の教材の提案2023

    • Author(s)
      喜家村奨
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校「情報Ⅰ」における整列アルゴリズムの可視化プログラミング2022

    • Author(s)
      稲川孝司
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校「情報Ⅰ」におけるマイコンボードを用いたプログラミング教育の実施に向けたブロック型プログラム2022

    • Author(s)
      井手広康
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 初等・中等教育におけるプログラミング言語の傾向とイベント処理プログラミングについて2022

    • Author(s)
      喜家村奨
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 初等・中等教育におけるプログラミングのための教材開発2020

    • Author(s)
      喜家村 奨
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 情報科教育法2022

    • Author(s)
      鹿野利春、高橋参吉、西野和典、鷹岡 亮、西端律子、森本康彦、稲川孝司、大石智広、齋藤 実、佐藤万寿美
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      実教出版
    • ISBN
      9784407355215
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 帝塚山学院大学-喜家村科研

    • URL

      https://www.u-manabi.net/microbit/kaken/

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi