• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How do elementary school students recognize class standards?

Research Project

Project/Area Number 20K02536
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Akagi Kazushige  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (70402675)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 下木 なつみ  神戸大学, 附属学校部, 特別支援学校教諭 (60901361)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords授業スタンダード / インクルーシブ教育 / 小学生 / 教師 / スタンダード / 個人の権利意識 / 個人の権利の発達
Outline of Research at the Start

本研究では「小学生が,授業スタンダードをどのように認識しているのか」を発達心理学の視点から明らかにすることを目的とする。具体的には,(1)同調性,個人の権利という児童の認知発達との関連,(2)発達障害のある児童による授業スタンダードの認識,(3)担任教師の授業スタンダードに対する態度が,子どものスタンダードへの認識にどう影響しているのかについて検討を行う。具体的には,小学生児童を対象にした質問紙や個別面接を通して検討を行う。

Outline of Final Research Achievements

The results of this research can be summarized into three parts. First, we clarified elementary school students' perceptions of lesson standards. Specifically, we found that children in higher grades express negative perceptions of class standards depending on the situation, and that this is related to the development of children's sense of rights. Second, we also clarified how teachers perceive the acceptance or rejection of lesson standards based on the results of elementary school students. Specifically, it was revealed that teachers basically showed an attitude in favor of class standards.
Based on the above, we discussed the promotion of inclusive education with a focus on regular classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義は,以下の2つにまとめられる。1つは,現在,注目されている授業スタンダードについて批判的視点も含めて多角的な議論を行う知見を提供したということである。2つは,インクルーシブ教育,とくに通常学級の教育改革を進めるうえでの視座を提供するところにある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 2 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 2 results) Book (8 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] Three Years of Pottery Practice at a High School Section of Special Needs School: Creating Lessons from Teacher-Centered to Student-Centered2024

    • Author(s)
      下木なつみ, 江上弘晃, 赤木和重
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 17 Issue: 2 Pages: 13-24

    • DOI

      10.24546/0100487731

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Possibility of Inclusive Education Through the Established Process of Yenaplan Public Education School: An Analysis of the Parliamentary and Educational Committee Proceedings and Meeting Records Surrounding the Establishment of “Fukuyama City's Tsuneishi Tomoni Gakuen”2024

    • Author(s)
      石谷宏行, 長尾悠里, 赤木和重
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 17 Issue: 2 Pages: 25-38

    • DOI

      10.24546/0100487732

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of a Whole Body Exercise Intervention for Junior High School Students With Intellectual Disabilities Who Were Clumsy: Changes in Coordination2024

    • Author(s)
      石井正幸, 赤木和重
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 61 Issue: 4 Pages: 213-224

    • DOI

      10.6033/tokkyou.22P045

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Year and Date
      2024-02-29
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インクルーシブ教育における「通常学級の改革」の課題と展望:規範の弛緩および多様性を前提とした授業づくり2023

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 29 Pages: 59-74

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学級規範の「脱臼」としてのインクルーシブ教育:規範に拠る/規範で遊ぶ2023

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 33 Pages: 33-40

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知的障害青年の大学教育プログラムはなにをもたらしたか? : 教育専門職養成大学における3 年間の実践を通して2023

    • Author(s)
      赤木 和重, 川地 亜弥子, 津田 英二, 河南 勝, 佐藤 知子, 殿垣 亮子, 柴田 真砂代, 黒川 陽司
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 16(2) Pages: 87-95

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症教育における支援プログラムとの「ほどよい」つきあいかた2022

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 676 Pages: 15-17

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校教員を対象とした協調運動の困難な知的障害児の理解と支援に関する意識調査 : 教員個人の専門性・校内連携・外部連携に注目して2022

    • Author(s)
      石井 正幸, 赤木 和重
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 28 Pages: 148-161

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評 内藤千尋著『発達障害等を有する非行少年と発達支援の研究』2022

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 28 Pages: 162-166

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校教師は授業スタンダードを採用したいのか : 自校児童の授業スタンダードに対する調査結果を踏まえた検討2022

    • Author(s)
      前岡 良汰, 赤木 和重
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 43 Pages: 106-115

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How do Elementary School Students Understand Lesson Standards?: From the Perspective of Awareness of Individual Rights2021

    • Author(s)
      前岡 良汰、赤木 和重
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE

      Volume: 42 Issue: 1 Pages: 1-13

    • DOI

      10.20789/jraps.42.1_1

    • NAID

      130008071314

    • ISSN
      0388-3299, 2423-883X
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 障害のある子どもと即興的表現活動 : 教育的ユーモアとしての「よじれたノリ」2021

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 49 Pages: 178-185

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 軽度知的障害のある青年の障害受容:「ふつう」にこだわっていた青年は,なぜ「ふつう」にこだわらなくなったのか2021

    • Author(s)
      生田邦紘, 赤木和重
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 42 Pages: 97-118

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生は授業スタンダードをどのように捉えるのか:個人の権利意識の発達の観点から2021

    • Author(s)
      前岡良汰・赤木和重
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130008071314

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達障害のある子どもの安楽さを大事に:学童保育だからこそ2020

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      日本の学童ほいく

      Volume: 542 Pages: 28-33

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 今、日本の特別支援教育で何が起こっているのか?(Ⅲ):イタリアの「フル・インクルーシブ教育」の現状を通して見えてくること2024

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校高等部における3年間の陶工実践:教師主体から生徒主体に変容した授業づくり2023

    • Author(s)
      下木なつみ , 江上弘晃 , 赤木和重
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育を進めるための通常学級の改革:授業実践と子どもの発達の視点から2023

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 今、日本の特別支援教育で何が起こっているか?:国連の障害者権利委員会による日本の「障害児を分離している現状の特別支援教育」への要請から考える(話題提供)2023

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教師と子どもから見た授業スタンダード:定量的研究の知見から(企画・司会)2022

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある子どもたちによる 即興的表現と創造的知性2022

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      パフォーマンスアプローチ心理学研究会第12回
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブな場と障害児の学習権:特別支援学級・学校の在籍率の視点から(課題研究2 話題提供)2022

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      教育目標・評価学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「多様性の教育学」構築に向けた対話と研究のインクルージョン:特別支援教育の視点2022

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      異文化間教育学会研修会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] “Let’s talk about our practice of developmental support: The cultural comparison of humour in Britain and Japan”2022

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会・プレワークショップ
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別支援学校の教師は、軽度知的障害のある青年の「障害受容」をどのように捉えているか?2021

    • Author(s)
      生田邦紘, 赤木和重
    • Organizer
      日本質的心理学会第18回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における 履修証明制度を活用した 知的障害青年の学び(自主シンポ:大学における知的障害青年の学びと課題)2021

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 第3の実践としての逆SST(自主シンポ/逆SSTの可能性:新しい支援のための対話的当事者理解の試み/指定討論)2021

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生は授業スタンダードをどのように捉えるのか:個人の権利意識の発達の観点から2020

    • Author(s)
      前岡良汰, 赤木和重
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第26回研究大会(Web大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 友だちのこまったがわかる絵本 みんなちがってみんないい2022

    • Author(s)
      WILLこども知育研究所
    • Total Pages
      48
    • Publisher
      金の星社
    • ISBN
      4323075138
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 応用心理学ハンドブック2022

    • Author(s)
      日本応用心理学会、応用心理学ハンドブック編集委員会、藤田 主一、古屋 健、角山 剛、谷口 泰富、深澤 伸幸
    • Total Pages
      858
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571200878
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] DVD付特別版アメリカの教室に入ってみた2021

    • Author(s)
      赤木和重、DVD監督/富田直樹
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      4894642786
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 地域と協働する学校2021

    • Author(s)
      時岡晴美、大久保智生、岡田涼、平田俊治
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      4571101937
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育評価重要用語事典2021

    • Author(s)
      西岡加名恵,石井英真
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 流行に踊る日本の教育2021

    • Author(s)
      石井英真(分担執筆:赤木和重)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      4491041598
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 子育てのノロイをほぐしましょう2021

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      日本評論社
    • ISBN
      4535563977
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 中学・高校教師になるための教育心理学〔第4版〕2020

    • Author(s)
      心理科学研究会(分担執筆:赤木和重)
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      4641281483
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 赤木和重研究室HP

    • URL

      https://akagikazushige-1.jimdosite.com/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 赤木和重研究室

    • URL

      https://akagikazushige-1.jimdosite.com/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 発達障害心理学(赤木和重)研究室

    • URL

      https://akagikazushige-1.jimdosite.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi