• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Study on the School Attendance Status of Taiwanese Children in Colonial Taiwan -based on the School Documents-

Research Project

Project/Area Number 20K02550
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHeian Jogakuin(St.Agnes')University

Principal Investigator

Chen Hungwen  平安女学院大学, 国際観光学部, 教授 (60534849)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白柳 弘幸  玉川大学, 教育学部, 研究員 (20424327)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords植民地教育 / 教育史 / 公学校 / 学校文書 / 学籍簿 / 台湾 / 学校史 / 植民地 / 公学校教育 / 就学状況 / 日本統治
Outline of Research at the Start

本研究「日本統治下台湾における公学校児童の就学状況に関する研究―学校文書の調査―」は、日本統治下の台湾人児童が公学校入学後、卒業もしくは中途退学等の「就学状況」を、学籍簿記録などを通して明らかにする研究である。台湾人児童が通った公学校の設置は多くは地元の協力によったが、開校後児童の就学状況が安定するまで時間がかかった。特に農村部では児童を労働力と見做しているために中退が多く、卒業まで在籍する者は大変少なかった。当時の公学校の教育事情を把握するためには、児童の就学状況をより具体的に捉えることを含め、児童が就学し卒業が定着するに至る社会的・歴史的背景等を明らかにするのが本研究の目的である。

Outline of Final Research Achievements

This study presented a detailed analysis of the "school attendance status" of Taiwanese children in colonial Taiwan, based on the school documents of Ryuto Public Elementary School, Nanryo Public Elementary School, and Masobyo Public Elementary School. These documents included the school register and school historical records. By making a close analysis of these documents, this study clarified the graduation, dropout, and failure status of the children. Through these school documents, it was elucidated how the social structure, such as the resident composition, the environment, the culture and the industrial structure of local communities affected the school management and attendance status. This research has uncovered many important new documents for the study of the history of public elementary schools in colonial Taiwan and will also make a significant contribution to future research on the history of public elementary schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は新史料を用いて、植民地期の台湾人児童が通う公学校はどのように地域社会との葛藤と協力の中で建設され、台湾人児童がどのように植民地の教育を受け入れていったかについての解明を試みた。近年東アジア情勢が流動化し、台湾問題を含む様々な議題が注目されている。現在の台湾の「親日」的要素について知るためには、まずは植民地統治期の歴史を知ることである。特に台湾で施された植民地教育は重要な部分であり、当時の学校現場に即した教育実態の解明が不可欠である。新たな研究成果に基づくより正確な歴史的知識こそが、台湾と日本との関係をより正確に理解することにつながることとなろう。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 4 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 大正期植民地台湾における公学校の設置と就学状況―台南の媽祖廟公学校を中心に―2024

    • Author(s)
      陳虹ブン
    • Journal Title

      植民地教育史研究年報

      Volume: 26 Pages: 56-79

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本植民地統治下台湾における修身教育の成立と展開、その受容2024

    • Author(s)
      白柳弘幸
    • Journal Title

      日本植民地教育史研究年報

      Volume: 26 Pages: 32-54

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学務官僚遭難之碑―子どもたちと教師の芝山岩―2024

    • Author(s)
      白柳弘幸
    • Journal Title

      日本植民地教育史研究年報

      Volume: 26 Pages: 132-138

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学籍簿から見る日本統治下台湾の子どもたち(その2)―新竹州南寮国民学校20期生の場合-2023

    • Author(s)
      陳虹ブン
    • Journal Title

      平安女学院大学研究年報

      Volume: 23 Pages: 1-11

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 植民地台湾の「公学校用国語読本(第一種)」(第四期)をもう一度読む―編修課の作り手たちに関する考察を中心に2023

    • Author(s)
      陳虹ブン
    • Journal Title

      植民地教育史研究年報

      Volume: 25 Pages: 17-25

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学籍簿から見る日本統治下台湾の子どもたちー高雄州龍肚国民学校の20期生を事例に2022

    • Author(s)
      陳虹ブン
    • Journal Title

      平安女学院大学研究年報

      Volume: 22 Pages: 15-26

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 台湾教育会編雑誌『文教』:解説と目次集2021

    • Author(s)
      陳虹ブン
    • Journal Title

      植民地教育史研究年報

      Volume: 23 Pages: 157-164

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 槻木瑞生氏寄贈「満洲教科書」・「満洲の教科書」について2021

    • Author(s)
      白柳弘幸
    • Journal Title

      玉川大学教育博物館紀要

      Volume: 18 Pages: 9-26

    • NAID

      40022552402

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本植民地期台湾における仮名遣い問題-公学校用『国語』教科書の 仮名遣いをめぐって-2021

    • Author(s)
      合津美穂
    • Journal Title

      ことばの研究

      Volume: 13 Pages: 27-44

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教科書にみる植民地台湾の疫病、衛生、医療と近代化2020

    • Author(s)
      陳虹ブン
    • Journal Title

      日本の植民地教育を問う

      Volume: 0 Pages: 244-266

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本統治下における台湾南部の日本人教員に関する研究(その2)-公学校校長六山定英の教育観と学校経営2020

    • Author(s)
      陳虹ブン
    • Journal Title

      平安女学院大学研究年報

      Volume: 第21号I Pages: 15-28

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 公学校国語教科書による台湾人の『日本人化』-教材の『内地化』と 『台湾化』に着目して-2020

    • Author(s)
      合津美穂
    • Journal Title

      日本の植民地教育を問う

      Volume: 0 Pages: 22-43

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 地方農村地域における台湾公学校児童の学習状況―学籍簿を資料として―2024

    • Author(s)
      合津美穂
    • Organizer
      日本植民地教育史研究会第27回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 明治大正期台湾台南における公学校の設置と児童の就学状況について2022

    • Author(s)
      陳虹ブン
    • Organizer
      日本植民地教育史研究会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi