• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The conccept of language instruction connecting pre-school and primary education in Froebel

Research Project

Project/Area Number 20K02554
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionYamaguchi Gakugei College

Principal Investigator

Matsumura Naoko  山口学芸大学, 教育学部, 教授 (50341136)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsフレーベル / 教授 / 言語 / 対話 / 手紙 / 書き / 読み / 書簡 / 媒介学校 / 読むこと / 書くこと / 就学前教育 / 教育遊具 / 母の歌と愛撫の歌 / 図像 / 自己教育の立方体 / 初等教育
Outline of Research at the Start

本研究は、幼稚園から初等学校を経て上級学校へという学校構想を含む「人間の発達」を企図、実践に携わった教育者のひとりとしてフレーベル(1782-1852)を捉え、学習者の内的変化のプロセスと教育者の関与に寄与する原理として彼の言語教授に関する議論を検討する。フレーベルの教授論においては、言語は事物の直観の一要素としてばかりでなく、事物の諸要素をひとつの認識に結び付けるもの、概念と行為とを内包する領域として捉えていた。その論理的枠組を解明するために19世紀後半以降の編集版に加え、2000年以降に編集された原典批判を伴う資料・手稿を採用し、言語教授の就学前教育から初等教育への架橋モデルを提示する。

Outline of Final Research Achievements

The dialogue between the educator and the child is a key element in Froebel's language instruction. It assumes that at the stage of instruction in reading and writing, the instruction in writing precedes the instruction in reading, that the activity of writing is line-drawing, and that line-drawing is carried out simultaneously with the development of premonitions and intuitions about things. The activities of line-drawing and letter-writing lead to the activity of letter-writing with the child's hands through the activity of making shapes by playing with sticks. In Froebel, the child's language learning activities are inspired by the call of close adults, such as family members. In the instruction of writing and reading, this is triggered by the child being addressed by his or her own name in a letter. The letter also serves as a model for further language instruction of writing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

20世紀後半以降に編集された資料及び未刊行資料を基に、乳幼児期から学校期の教育までを射程に入れていたフレーベルの言語教授の展開においては、就学前教育と学校教育とが断絶するものではないことが確認された。またこの2領域の教育が架橋するにあたり繰り返し練習する頻度の高い「書く」「読む」の教授において、子どもに宛てた手紙を教材として採用することにより一人ひとりに応じた学びの基底となること、その子どもの生活世界を広げる契機となることは、現在「個別最適な学び」にも通ずる点がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Fr.フレーベルにおける読み書き教授の諸相2024

    • Author(s)
      松村納央子
    • Journal Title

      人間教育の探究

      Volume: 36

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シンポジウム 幼保小の円滑な接続と連携を目指して 趣旨説明2023

    • Author(s)
      松村納央子
    • Journal Title

      人間教育の探究

      Volume: 35 Pages: 1-4

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 小笠原道雄著『原典資料の解読によるフリードリヒ・フレーベルの研究 -国際化の視点からみるフレーベルの思想・制度・実践に関する考察』2021

    • Author(s)
      松村納央子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 124 Pages: 248-253

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Fr.フレーベルの言語観に関する考察 : 遊戯教育学と学校教育学との接続を踏まえて2021

    • Author(s)
      松村納央子
    • Journal Title

      山口学芸研究

      Volume: 12 Pages: 33-38

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Fr.フレーベル「読み」・「書き」教授の諸相2023

    • Author(s)
      松村納央子
    • Organizer
      日本ペスタロッチー・フレーベル学会第40回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウム 幼保小の円滑な接続と連携を目指して 趣旨説明2022

    • Author(s)
      松村 納央子
    • Organizer
      日本ペスタロッチー・フレーベル学会第39回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] The Bloomsbury Handbook to Friedrich Froebel2023

    • Author(s)
      Bruce, T., Nishida, Y., Powell, S., Wasmuth, H., Whinnett, J. (Ed.)
    • Total Pages
      504
    • Publisher
      Bloomsbury Publishing
    • ISBN
      9781350323209
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi