Project/Area Number |
20K02563
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Tohoku Gakuin University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
崔 玉芬 関東学園大学, 経済学部, 准教授 (10739155)
松本 秀明 東北学院大学, 人間情報学研究所, 名誉研究員 (30173909)
渡邉 剛央 岡山理科大学, 獣医学部, 准教授 (30739173)
平吹 喜彦 東北学院大学, 教養学部, 教授 (50143045)
柳澤 英明 東北学院大学, 教養学部, 准教授 (70635995)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | Eco-DRR / 学校防災・減災 / 避難訓練 / 学校施設設備 / 大川小判決 / 教員の情報収集義務 / 自然災害 / 学校防災要録 / 学校管理職向け研修会プログラム開発 / 地方気象台との連携 / 大川小学校判決の分析 / 義務教育の学校防災意識尺度の開発 / 避難行動 / 大川小学校判決 / 防災意識 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,東日本大震災において大きな被害を受けた大川小学校の高裁判決・最高裁判決の分析を行い,自然災害に対して教育委員会・学校・教員の果たさなければならない法的な責務を明確にする。その上で,学校防災・減災のために,Eco-DRR(健全な生態系が有する防災・減災機能を積極的に活用して災害リスクを低減させるという考え方)の視点から学校防災・減災体制を見直し,自然の理にかなった新たな避難行動の方策の開発・試行,自然災害に強い学校立地環境の条件を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
Analyzing the court case of Okawa Elementary School caused by the Great East Japan Earthquake, we classified the duties of teachers into three categories according to chronological order: before disaster, after disaster, and after disaster is complete. Aerial drone photography of evacuation drills to protect children from natural disasters was used to organize issues related to evacuation methods. The requirements for school facilities and equipment from the viewpoint of Eco-DRR were clarified by analyzing the guidelines for school facilities and equipment. The study revealed that past damage assumptions for natural disasters are not sufficient, and that preparation from the viewpoint of disaster mitigation or disaster reduction is necessary to cope with disasters of unexpected magnitude.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的な意義は,健全な生態系が有する防災・減災機能を積極的に活用して災害リスクを低減させるという考え方Eco-DRRを導入した学校防災体制を開発・試行することを通して、地震災害・津波災害,あるいは多発する豪雨災害などの自然災害から,様々な領域の研究者(法律学・自然地理学・生態学など)が学際的に協力して課題を解決する方策を示すことができた点にある。社会的な意義は,少子化の進展で学校規模の適正化が大きな社会問題となっている現状の下で学校統廃合の基準に,施設の新旧などに加えてEco-DRRの視点から自然災害に強いという観点での学校規模的成果を提案するための基礎的資料を提供できた点にある。
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