• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the political dynamics of educational support for minorities from a comparative perspective

Research Project

Project/Area Number 20K02564
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionBunkyo University

Principal Investigator

MIYACHI Satsuki  文教大学, 人間科学部, 講師 (00760282)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三浦 綾希子  中京大学, 教養教育研究院, 准教授 (90720615)
呉 永鎬  鳥取大学, 地域学部, 准教授 (00781163)
二羽 泰子  静岡県立大学, 国際関係学部, 講師 (20802507)
中川 理季  公益財団法人世界人権問題研究センター, その他部局等, 専任研究員 (00846214)
保坂 克洋  東海大学, 課程資格教育センター, 助教 (70846162)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsマイノリティ / 支援 / 領域横断 / 非対称性 / 地域性 / 公共性 / 葛藤 / 社会的構造 / 教育支援
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、マイノリティの子どもたちへの教育支援が制度として開始・継続・終了される一連の政治力学を、フィールド調査に基づき詳細に明らかにすることで、マジョリティとマイノリティの非対称的関係及びマイノリティ間の格差・平等を横断的に論じるための基盤形成を図ることである。そのことを通じ、教育社会学においてマイノリティ分断的に蓄積されてきた「マイノリティと教育」研究の閉塞性を打開し、マイノリティ横断的な研究領域を立ち上げていくための基盤形成を図る。

Outline of Final Research Achievements

We analyzed the minority issues in Japanese society from various perspectives from the perspectives of asymmetry, regionality, and public nature, and deepened discussions on cross-cutting issues.
As a result, the social structure as a majority problem that constantly creates and fixes minorities has been highlighted, even if minorities, regions, and times are different. In addition, many of the supporters build relationships with face-to-face relationships as intermediaries, and the search for diverse approaches leads to the institutionalization of support. On the other hand, it was also suggested that it might reinforce the existing structure of repression.
As a result of this research, in 2022,O Yongho and Kohei Tsubota published "Conflicts in Support for Minorities: Exploring on the social structure of division and oppression" (Akashi Shoten).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

マイノリティ支援の非対称性・地域性・公共性に着目し、開始・継続・終了の局面ごとに比較検討した。このような横断的な検証は、これまで閉塞的であったマイノリティ研究を開かれた研究としての視座を得たという点で学術的意義を有する。
さらに、歴史的に存在していたにもかかわらず、見えていなかった、見ようとしてこなかった、さらには見なくてもよかった人々の実態と関係を浮き彫りにすることにより、これまで「ヒトゴト」であったマイノリティ問題が、実はマジョリティにとって「ジブンゴト」であることを明らかにした。このことは、共生社会の構築を目指す日本社会にとって、足元を見直す社会的意義も有する。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 外国ルーツの児童生徒への教員のかかわり方の違いを探る―神奈川県A市の小中学校教員に対する質問紙調査から―2022

    • Author(s)
      清水睦美・根岸佐織・三浦綾希子
    • Journal Title

      日本女子大学教職教育開発センター年報

      Volume: 8号 Pages: 19-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本における人種差別――ヘイトスピーチから考える社会の問題2021

    • Author(s)
      呉永鎬
    • Journal Title

      歴史地理教育

      Volume: 920号 Pages: 24-29

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国人非集住地域におけるマイノリティ支援の制度化過程―秋田のボランティア団体の事例から―2020

    • Author(s)
      坪田光平
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 52号 Pages: 50-67

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Current Status and Tasks of Global Citizenship Education at Korean Schools in Japan2022

    • Author(s)
      Yongho O
    • Organizer
      CNU Department of Education International Forum "Rethinking global citizenship education for future"
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 農村における母子の生存保障―福島県旧白沢村を事例にして―2021

    • Author(s)
      宮地さつき・坪田光平
    • Organizer
      日本教育社会学会 第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外国につながりのある児童への教師のかかわりの違いを探る ―神奈川県A市の小学校教員に対する質問紙調査から―2021

    • Author(s)
      三浦綾希子・清水睦美・根岸佐織・柿本隆夫・篠原弘美
    • Organizer
      異文化間教育学会 第42回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 住民ニーズと〈隣保事業的実践〉/隣保事業―京都市T同和地区における市民団体の住民への支援に着目して2021

    • Author(s)
      中川理季
    • Organizer
      第37回 日本解放社会学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学童保育における「発達障害」概念の浸透とそれに伴う指導員の葛藤2021

    • Author(s)
      保坂克洋
    • Organizer
      日本教育社会学会 第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 同和地区における社会福祉事業をめぐる政治――京都市の隣保事業廃止に着目して2020

    • Author(s)
      中川理季
    • Organizer
      福祉社会学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] マイノリティ支援の葛藤:分断と抑圧の社会的構造を問う2022

    • Author(s)
      呉永鎬・坪田光平
    • Total Pages
      329
    • Publisher
      明石出版
    • ISBN
      9784750354866
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 日本社会の移民第二世代 : エスニシティ間比較でとらえる「ニューカマー」の子どもたちの今2021

    • Author(s)
      清水睦美・児島明・角替弘規・額賀美紗子・三浦綾希子・坪田光平
    • Total Pages
      695
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352282
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子ども白書20202020

    • Author(s)
      日本子どもを守る会
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      かもがわ出版
    • ISBN
      9784780311013
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi