• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Case Study of the Contemporary Japanese Educational Policy Making Process in School System Reform

Research Project

Project/Area Number 20K02565
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionChuogakuin University

Principal Investigator

Taniguchi Satoshi  中央学院大学, 商学部, 准教授 (40636247)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords教育政策決定過程 / 教育の自律性 / 教育行政の独立性 / 「教育DX」政策 / 官邸主導 / 中央教育行政 / 分担管理原則 / 教育DX / 学習指導要領 / 個別最適化された学び / 個人の要求を基礎にした学び / 教育条件整備 / 学校制度の多様化 / 学校教育の情報化政策 / データの標準化 / 文科省固有の役割 / 教育課程の特例 / 能力に応じた教育
Outline of Research at the Start

2000年代以降の教育政策の決定過程については、政治(内閣)主導のトップダウン型と評されてきたが、第2次安倍政権以降、自民党文教族の復権、内閣府の影響力の低下など、従来とは異なる特徴が見られるようになる。本研究の目的は、2000年代前半と2010年代の学校制度改革の実行体制及びその展開過程を比較することにより、現代の日本における教育政策決定過程の変容とその構造を明らかにすることにある。

Outline of Final Research Achievements

This study clarified that while the policy-making process in the early 2000s was a “Confrontational” structure between the Prime Minister's Office, Cabinet Office, Ministry of Finance, and Ministries, that since the late 2010s has been transformed into a “Collaborative” structure, or a “Subordinate” structure.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、2000年代までの分析にとどまっていた既存の教育政策過程研究に対し、新たな特徴を有する2010年代のそれを明らかにした点である。学校制度改革、特に急進的な学校制度の再編・解体を志向する「教育DX」政策の形成過程を分析することによって、2010年代以降の政策決定過程の構造変容を実証した本研究は、先行研究にはない独自性を有する。加えて、実証研究によって明らかになった政策構造のもと、中央教育行政はいかに規律されるべきかという理論的な課題を提起したことは、今後の教育行政学・教育法学の発展において重要な意義を持つ。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 「データ駆動型の教育」と子どもの学ぶ権利2024

    • Author(s)
      谷口聡
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 220 Pages: 86-89

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校教育の「法化」を問う2023

    • Author(s)
      谷口聡
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 218 Pages: 6-13

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現代の教育目的と教育政策2023

    • Author(s)
      谷口聡
    • Journal Title

      まなぶ

      Volume: 808 Pages: 30-33

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 成長戦略下における学校教育の情報化政策ー「個別最適な学び」「データ駆動型教育」構想を中心に2021

    • Author(s)
      谷口聡
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 47号 Pages: 84-101

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校制度改革における義務教育学校の位置2021

    • Author(s)
      谷口聡
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 28 Pages: 232-233

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領にみる教育課程政策の現代的特徴2021

    • Author(s)
      谷口聡
    • Journal Title

      教育人権保障の到達点と課題(日本教育法学会年報)

      Volume: 第50号 Pages: 69-79

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育政策と中央教育行政の変容をどう捉えるか2023

    • Author(s)
      谷口聡
    • Organizer
      日本教育行政学会第58回大会課題研究I 「教育行政の専門性・固有性の解体と変容―官邸主導改革と教育行政―」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校制度改革における義務教育学校の位置2020

    • Author(s)
      谷口聡
    • Organizer
      日本教育制度学2020年課題別セッション「教育制度としての『義務教育学校』の検証」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 子どものからだと心白書 20232023

    • Author(s)
      子どものからだと心・連絡会議
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ブックハウス・エイチディ
    • ISBN
      4909011536
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教育DXは何をもたらすか 「個別最適化」社会のゆくえ2023

    • Author(s)
      中西新太郎、谷口聡、世取山洋介、福祉国家構想研究会
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      4272412671
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 国連子どもの権利条約と日本の子ども期 ー第4・5回最終所見を読み解くー2020

    • Author(s)
      子どもの権利条約市民・NGOの会(分担執筆:谷口聡)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      本の泉社
    • ISBN
      9784780719703
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi