• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of the Relationship Between Orientation Toward Coexistence or Division and School Educational Experiences in the Structure of Contemporary Japanese Social Consciousness

Research Project

Project/Area Number 20K02571
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Okamoto Tomochika  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (60318863)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords共生 / 分断 / 社会意識 / 社会調査 / 学校教育経験 / 社会科教育 / 共生社会 / 世代 / 社会認識 / 戦後 / 初期社会科 / 格差 / 学校知
Outline of Research at the Start

本研究は、社会意識調査を通して、現在の日本社会に「共生」および「分断」への志向性がどのように構造化しているのか、そこに学校教育での経験と得られた知識・認識がいかに関わるのかを探索するものである。学校教育は社会化の装置であるという点において社会の統合や凝集性を促すものであるが、他方で教育大衆化以降の日本の教育空間はより顕著な選別の場となり、人々の社会意識の懸隔を広める場ともなってきた。「共生」と「分断」への志向性の様態とその背景をみることによって、教育経験を通して伝達される社会統合の論理の社会的帰結を析出することが、本研究の目的である。

Outline of Final Research Achievements


This study explores how the orientation toward "coexistence" or "division" is structured in contemporary Japanese society and how the experiences, knowledge, and awareness acquired in school education are related to this orientation through the analysis of social consciousness. To this end, the researcher conducted two social consciousness surveys, one in January 2021 and the other in February 2023, among adults throughout Japan.
During the study period, analyses of Japanese social consciousness were compiled and published in three collections of articles. In addition to the fact that the perception of the term "kyosei shakai (society of coexistence)" was influenced by the amount of educational experience, the tendency to emphasize intellectual curiosity and inquiry in studies and experiences during high school was significantly associated with a higher awareness of "society of coexistence."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校教育は社会化の装置であるという点において社会の統合や凝集性を促すものであるが、他方で教育大衆化以降の日本の教育空間はより顕著な選別の場となり、人びとの社会意識の隔たりを広げる場ともなってきた。「共生」と「分断」への志向性の様態とその背景をみることによって、教育経験を通して伝達される社会統合の論理の社会的帰結を析出することが、本研究の目的である。
戦後社会の変動に伴って変遷をみせてきた中等教育段階の社会科教育内容の特徴を指標とし、それを学習者の世代や生活経験と照応させた分析を行うことで、「社会的凝集性の知識社会学的背景」を解明した点に、本研究の意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 11 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results) Remarks (7 results)

  • [Journal Article] 「共生社会」の社会的認知の様態と背景、およびその経年変化2024

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      共生学研究

      Volume: 1

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 共生学会第1回大会の企図――大会運営から考える共生の課題2024

    • Author(s)
      岡本智周・丹治恭子・坂口真康
    • Journal Title

      共生学研究

      Volume: 1

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] パネルディスカッション「共生とは?――共生学会の活動を展望する」2024

    • Author(s)
      岡本智周ほか
    • Journal Title

      共生学研究

      Volume: 1

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育社会学者・馬場四郎における初期社会科終了の経験――「戦後」の途絶の経緯に関する考察2024

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      社会学年誌

      Volume: 65 Pages: 95-110

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育社会学者・馬場四郎の社会科教育構想における基礎的社会観――初期社会科論争が見失った社会科学のもう一つの科学性2024

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      早稲田大学大学院文学研究科紀要

      Volume: 69 Pages: 109-125

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2023年調査の概要と、過去の調査結果との比較――共生社会意識の経年変化を概観する2024

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      共生と教育の社会意識――2023年調査報告

      Pages: 11-27

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 歴史学習を介した社会科教育と社会科学教育の接続の可能性2023

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      日本における高大接続の課題――「セグメント化」している現状を踏まえて

      Pages: 49-51

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 渡邉 雅子 著『「論理的思考」の社会的構築 フランスの思考表現スタイルと言葉の教育』2022

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 89 Issue: 2 Pages: 315-316

    • DOI

      10.11555/kyoiku.89.2_315

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 歴史教育の高大接続の現状と課題――社会科教育と社会科学教育の接続として考える2022

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 10 Pages: 1-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 2021年調査の概要と、世代ごとの「共生社会」認識2022

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      コロナ禍のなかの社会意識――2021年調査報告

      Pages: 10-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 若年層における「ソーシャルディスタンス」の実践の背景2022

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      コロナ禍のなかの社会意識――2021年調査報告

      Pages: 48-59

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書評『国境は誰のためにある?――境界地域サハリン・樺太』2021

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      移民研究年報

      Volume: 27 Pages: 73-73

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 共生の教育とは何か2021

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      教育と社会(未来の教育を創る教職教養指針4)

      Pages: 163-179

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「共生社会」という言葉の認知について――調査の概要と経年変化2020

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      共生と分断の社会意識――2019年調査報告

      Pages: 10-21

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 知識習得の社会的意義――分配原理の選好をめぐって2020

    • Author(s)
      酒井宏明・岡本智周
    • Journal Title

      共生と分断の社会意識――2019年調査報告

      Pages: 57-64

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 支持政党の有無と社会認識の様態との関連の現状2020

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      共生と分断の社会意識――2019年調査報告

      Pages: 74-79

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 世代ごとの歴史知識・歴史認識の特徴2020

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      共生と分断の社会意識――2019年調査報告

      Pages: 116-123

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「共生社会」の社会的認知の様態とその経年変化――「コロナ禍」による背景の変容に着目して2023

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      第2回共生学会大会・自由論題報告第Ⅰ部会(於・福山市立大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 馬場四郎と初期社会科――「戦後」の取り組みとそれを阻んだもの2022

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      第74回日本教育社会学会大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 人文・社会科学を学ぶこと、それ自体について2022

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      早稲田大学オープンキャンパス
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 共生とは?:共生学会の活動を展望する2022

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      共生学会設立大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史教育の高大接続の現状と課題――社会科教育と社会科学教育の接続として考える2022

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      日本学術会議 高大接続を考える分科会 第2回会合
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラム政策の変遷と、教育政策を捉える基本的座標軸2020

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      立憲民主党自治体議員ネットワーク オンラインミーティング「特別企画――コロナ対策と学校再開」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 共生と教育の社会意識――2023年調査報告2024

    • Author(s)
      岡本智周編
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      早稲田大学共生教育社会学研究室
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] コロナ禍のなかの社会意識――2021年調査報告2022

    • Author(s)
      岡本智周・酒井宏明編
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      早稲田大学共生教育社会学研究室
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 共生と分断の社会意識――2019年調査報告2020

    • Author(s)
      岡本智周編
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      早稲田大学共生教育社会学研究室
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 「戦後」――じつは不変でも普遍でもない時代

    • URL

      https://www.editus.jp/archives/12256

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 「社会とは何か」を問いながら 格差や分断の問題を多角的に追及/専門演習紹介

    • URL

      https://www.waseda.jp/nyusi/ebro/ug/admissions_jp_2023/index.html#page=123

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 初期社会科の時代――テストは、教える側・学ぶ側双方の評価のために行われる

    • URL

      https://www.editus.jp/archives/11032

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 私たちは「時代ガチャ」に外れた? 若者が屈託なく「親ガチャ」を使う危うさを社会学者が指摘

    • URL

      https://news.allabout.co.jp/articles/o/51693/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 歴史修正主義――わがままな自画像

    • URL

      https://www.editus.jp/archives/8991

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 学校の社会的機能――知識は他人と共有するからこそ意味がある

    • URL

      https://www.editus.jp/archives/6679

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 「科学」と「技術」――大事なのはゴールか、プロセスか

    • URL

      https://www.editus.jp/archives/1441

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi