• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Logic and Strategies for Fair Access and Widening Participation in Admission Reform in the UK and Japan

Research Project

Project/Area Number 20K02572
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Oki Kiyotake  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (70267433)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords公正なアクセス / 多様な学生の確保 / GCE Aレベル試験 / 社会的背景に基づく選抜 / イギリス / 入学者選抜 / 公正な入学機会 / 多様な背景を有する学生 / 資格試験改革 / 苦情申し立て / 公正・公平 / UCAS / 公正性 / 機会の平等 / 機会の公平 / 入試の公平性 / 高等教育の機会拡大 / 入試の公正性 / 成人学生 / 民間試験制度 / Aレベル試験 / 機会の拡大 / 英国 / 日本
Outline of Research at the Start

イギリスの大学入試改革の鍵概念である公正なアクセス(fair access)と機会の拡大(widening participation)の論理と実践の検討を通じて、社会経済的背景の違いによる進学率の格差をどのように改善していくのかを検討する。具体的には、(1)両概念が普及した歴史的経緯、(2)2010年代以降の政策における両概念への言及状況と課題、および(3)個別高等教育機関における対応状況(方策)を明らかにし、こうした基礎データを整理して、(4)二つの鍵概念が社会的に受け入れられる形で成立するための条件を、それらの日本への適用可能性を意識しつつ考察する。

Outline of Final Research Achievements

This study examines the reforms related to fair access and the widening participation of people from diverse backgrounds in higher education that have been promoted in the UK university entrance examination system since the 2010s. So, it was revealed that: (i) examination system reforms aimed at expanding access are being proposed and considered at the national level, (ii) "contextual admissions" is introduced according to the policies of individual universities, and (iii) on the other hand, troubles that raise doubts about fairness have also emerged. And the data revealed that while improvements in progression rates due to socioeconomic disparities have not advanced sufficiently, there has been an increase in adult students aged 30 and above, indicating progress in diversifying the demographic composition of entrants in this regard.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義としては、①2020年代のイギリス入学者選抜制度の改革状況や今後の展望を明らかにしたこと、特にPQAをめぐる議論を整理したこと、②一方で公正性や参加の多様化を確認する指標では十分な改善が図れていないことを指摘できたことが挙げられる。一方社会的意義については、①イギリスの入学者選抜において公正性を担保するための諸原則について日本に紹介し、日本での今後の議論の参考資料を提供できたこと、また②公開シンポジウムの開催を通じて、関連する諸知見を他領域の研究者や一般社会に対して提供できたことが挙げられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] イギリスにおける学生の苦情申し立て: COVID-19下での独立裁定局(OIA)の活動2024

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Journal Title

      早稲田大学大学院文学研究科紀要

      Volume: 69 Pages: 151-165

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 【第30回大会報告】趣旨説明/シュワルツ報告後の大学入学者選抜をめぐる議論2022

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Journal Title

      Bulletins of Japan-UK Education Forum

      Volume: 26 Issue: 0 Pages: 23

    • DOI

      10.19021/juef.26.0_23

    • ISSN
      1343-1102, 2189-678X
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] COVID-19の影響下における イギリスの公正な大学入学者選抜改革2022

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Journal Title

      早稲田大学大学院文学研究科紀要

      Volume: 67 Pages: 91-100

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中教審高大接続特別部会における入学者選抜制度改革議論の「揺らぎ」 -入試の公正性と共通テスト導入をめぐる議論に基づいて-2021

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Journal Title

      早稲田大学大学院文学研究科紀要

      Volume: 66 Pages: 151-166

    • NAID

      120007007494

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] イギリスの大学における学生の苦情申し立て: COVID-19 下での独立裁定局(OIA)の役割2023

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] シュワルツ報告後の大学入学者選抜をめぐる議論2021

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Organizer
      日英教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 審議会資料による「隠れた」政策転換中央教育審議会高大接続特別部会を事例に2020

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi