Project/Area Number |
20K02574
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Nagoya Women's University (2022) Chubu Gakuin University (2020-2021) |
Principal Investigator |
KASUYA EMIKO 名古屋女子大学, 健康科学部, 教授 (20522775)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
飯盛 茂子 名古屋女子大学, 健康科学部, 教授 (90310599)
柴 裕子 中部学院大学, 看護リハビリテーション学部, 講師 (20597950)
林 久美子 中部学院大学, 看護リハビリテーション学部, 講師 (30795745)
堀口 久子 椙山女学園大学, 看護学部, 助手 (00829963)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | 介護支援専門員 / 看取り / 実務研修 / 連携 / 終末期 / 医療者 / 在宅 / 看取り期の時期 / 看取り期の観察 / 実務経験 |
Outline of Research at the Start |
在宅での看取りを行う上で,訪問看護師と介護支援専門員(以下:CM)が患者に関わり医療面,介護面を連携し支援していくことが必要である。CMが役割を遂行するためには、死と向き合い終焉の段階を知るなど、看取りの経験知が必要であり、現場における実務研修が実施されることが必要である。そこで、CMの看取りの実態、どのようなケアプランを作成しているのか、医療職と連携を図るうえで何を見直していけばよいかなどを調査し、実務研修教育プログラムを作成する。本研究は、在宅看護・介護に求められる看取りへの援助にCMとしての役割意識の向上と、CMが看取りの経験知を得る機会となりCMとしての専門性を見いだすことに貢献する。
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Outline of Final Research Achievements |
Home care recipients are often provided with a service plan by certified care manager (CM).Currently, the number of home care recipients is increasing due to the terminal stage of cancer.Our 2019 survey results have clarified cooperation issues of End-of-Life care between medical personnel and certified CM.The problem was that it was difficult to grasp the physical changes of the subject and it was not possible to properly provide home care services during the stage of the disease.Therefore, we considered a proposal for practical training for CM (Visiting home care recipients with medical personnel)Requests for training content included “progress during the disease stage”, “response to sudden changes”,” consideration for family members”, and “exchange of opinions with doctors”.Summarizing the results so far, we drafted a program for practical training with home-visiting nurses.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
介護支援専門員(以下CM)の医療職との連携を踏まえたCMの看取りの実務研修教育プログラムの立案は、地域包括ケアシステムを遂行していく課程で、対象者が可能な限り住み慣れた地域で生活を継続することができるよう医療と介護の連携,医療と介護の提供体制を一体的に整備するため、CMが、在宅医療と、介護保険を利用している利用者へのケアプラン作成には、患者の状態を収集し家族との関係や、思いも含めアセスメントしていく能力が育成され、CMとして医療面ではなく、介護面での支援ができるようになる実務研修プログラムの立案は在宅における看取りに意義がある。
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