• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Lean-Fare and Youth Education Policy in Denmark: Focusing on the Establishment of Pre-Basic Education

Research Project

Project/Area Number 20K02582
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionDaito Bunka University (2022)
Gunma University (2020-2021)

Principal Investigator

TOYOIZUMI Shuji  大東文化大学, 社会学部, 特任教授 (90188813)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsデンマーク / 学習福祉 / 青年教育政策 / 予備的基礎教育 / 社会的投資福祉国家 / アクティベーション / 生涯学習社会
Outline of Research at the Start

デンマークの青年教育施策は,学校からドロップアウトした若者(「学習弱者」)の教育的・社会的包摂をめざす多様な教育制度によって注目されてきた。「生産学校」や成人教育センターの予備教育コースでは,学校教育での「失敗」を取り戻すためのセカンドチャンスとして,伝統的な学校形式とは異なるオルタナティブな学習の機会が提供されてきた。それらの特色を表現する言葉として,米英型の「就労福祉」とは異なるデンマークの「学習福祉」がある。2019年に創設されたFGUは,デンマークにおける青年教育政策と学習福祉のいかなる展開であり,発展であるのか。本研究はその点を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

Focusing on the establishment of "Preparatory Basic Education (FGU)" (August 2018), I have researched the present development of "learn-fare" and youth education policies in Denmark since the 1990s, and explored the differences between Danish "learn-fare" and the "work-fare" based on Anglo-American neoliberalism. During this period, neo-liberal educational policies were also progressing in Japan, and young people who were in the process of transition from school to work were involved in disparities and divisions. In a book I published lately, I contrasted Danish youth education policies with the situations of young people in Japan, and discussed the differences “between Japan and Denmark”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年のデンマークはもっぱら「幸福の国」として語られるが,その「幸福」がどのようにもたらされたのか,新自由主義の道をたどった日本とどのように異なるのかについて,学術的に論じられることはあまりない。本研究の成果は,デンマークにおける「学習福祉」と青年教育政策の展開からその点を明らかにした点で,学術的に有意義であったと考える。「新自由主義からの脱去」が政治的にも唱えられるようになった昨今,本研究は,オルタナティブな政策モデルを具合的に提示した点で,社会的にも有意義であったと考える。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 学校経験の分断を超えて2022

    • Author(s)
      豊泉周治
    • Journal Title

      教育

      Volume: 918号 Pages: 13-20

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 生産学校から予備的礎教育の創設へ2022

    • Author(s)
      豊泉周治
    • Organizer
      唯物論研究協会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] デンマークにおける予備的基礎教育の創設について2021

    • Author(s)
      豊泉周治
    • Organizer
      社会文化学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 幸福のための社会学:日本とデンマークの間2021

    • Author(s)
      豊泉周治
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      はるか書房
    • ISBN
      9784434292644
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 幸福のための社会学──日本とデンマークの間 (仮題)2021

    • Author(s)
      豊泉周治
    • Publisher
      はるか書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi