• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on education of foreign children in Thailand

Research Project

Project/Area Number 20K02591
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

NOTSU TAKASHI  兵庫県立大学, 国際商経学部, 非常勤講師 (40218334)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 馬場 智子  岩手大学, 教育学部, 准教授 (60700391)
S Kampeeraparb  名古屋大学, 国際開発研究科, 准教授 (90362219)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsタイ教育 / 移民教育 / 外国人児童 / 不就学問題 / NGOとの連携 / 外国人児童教育 / 教育格差 / ミャンマー家族 / 山地民族 / コロナ禍 / ミャンマー移民 / NGO / タイ / 移民 / 移民家族 / 移民児童支援 / ミャンマー児童 / 教育支援NGO
Outline of Research at the Start

タイで急増する外国人児童(ミャンマー、カンボジア、ラオスから入国)の教育課題について<就学先接続の課題><教育内容・進路><外部機関との連携>の3側面から総合的に調査研究する。
1.<就学先接続の課題>異なる就学先同士の接続の課題や親の選択要因を調査する。
2.<教育内容・進路>教育内容(カリキュラム開発、言語指導、特別学級、教員の配置など)を先進事例から探る。小学校入学後の経路(中途退学数、卒業後の進路など)も調査研究する。
3.<外部機関との連携>学校と外部アクター(NGO、企業)の連携が喫緊の課題である。先進地域の事例を集積し、連携を可能とする条件、連携のパターンを分析する。

Outline of Final Research Achievements

1. The policy for foreign children has been gradually progressing since the Cabinet's decision in 2004. In particular, analysis of Ministry of Education's “Registration Manual” clarified the procedures for registering and reporting to the Ministry of Education.2. Analyzing the statistical data of the Ministry of Education, we found that the number of foreign children enrolled in school has been increasing year by year. It was confirmed that the government's acceptance policy is becoming more effective.3. A questionnaire survey was conducted on Myanmarese families and Thammasat University nursing students to clarify the disparity in child rearing between the two groups.4. investigated the case of collaboration between the NGO and the Department of Non-Formal Education in Bangkok's Bambong District. We confirmed that a “Memorandum of Understanding” was signed, “formality” was guaranteed, “close communication” existed, and “trust” between the two parties was fostered.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

過去10年にわたりタイの外国人児童の教育課題を調査することで、詳細な実態の解明が進んだ。特に「不就学問題」が最も大きな課題である。就学のための登録手続きの煩雑さ、統一した受け入れ体制の不在で各学校の裁量に任されていること、タイ語の能力判定の基準もないことなどにより就学を拒否されている児童が多数いる。就学後の教育内容、進路指導などに大きな課題が取り残されている。外国人児童の教育保障のためには外部アクターとして、NGOや民間企業の役割が欠かせないが、学校との連携の成功事例は少ない。外国人児童のますますの増加傾向が全国で生じており、こうした問題が全国に拡大しているの現状であると結論づけられる。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「まちづくり」の主体を育む小中高一貫カリキュラムのグランドデザイン -「岩手町」をモデルとして-2023

    • Author(s)
      坂本有希,田代高章,馬場智子,芦澤信吾,小野靖子,小林美奈子,志和孝洋,鈴木直樹, 関 要,髙橋真弓,髙橋瑞輝,千葉孝成,円井哲志,登坂皐月,馬場識子,渡邊圭美
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 7号 Pages: 31-45

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] タイの高等教育における国際化の方針と海外分校の位置づけ2023

    • Author(s)
      馬場智子
    • Journal Title

      アジア教育研究報告

      Volume: 16号

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 岩手県紫波東部地区の教育課題に応じた小中一貫モデルカリキュラム(その2):特別活動および国語について2022

    • Author(s)
      馬場 智子、坂本有希,菅原裕子,佐々木啓太,昆陽依,古谷京香,黒渕大介,及川総司,近藤開人,本宮大千
    • Journal Title

      『岩手大学大学院教育学研究科研究年報』

      Volume: 6 Pages: 15-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] タイのノンフォーマル教育機関の認可と教職員の身分保障における課題2021

    • Author(s)
      馬場 智子
    • Journal Title

      『年報タイ研究』(日本タイ学会),

      Volume: 21号 Pages: 1-15

    • NAID

      40022674366

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] タイの教育格差に関する基礎的分析2021

    • Author(s)
      野津隆志、ヨットモーン・ピムプラパー
    • Journal Title

      兵庫県立大学 商大論集

      Volume: 72 Pages: 43-56

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国にルーツを持つ児童生徒の教育を担う資質育成に向けた教員養成課程-学生の価値観からみるレディネスと課題2021

    • Author(s)
      馬場智子
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践・学校安全学研究開発センター研究紀要

      Volume: 1 Pages: 105-116

    • NAID

      120007034075

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Educational Experiences of Foreign and Stateless Children in Chiang Rai Province, Thailand : Challenges amid the COVID-19 Pandemic2023

    • Author(s)
      Sunate KAMPEERAPARB and Thidawan UNKONG
    • Organizer
      The 67th Annual Meeting of the Comparative and International Education Society, Grand Hyatt, Washington D.C., USA
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Educational Choices of Children in Migrant Learning Centres, Tak Province Thailand2022

    • Author(s)
      Satoko BABA
    • Organizer
      14th International Conference on Thai Studies (ICTS14)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タイにおける移民児童の教育問題:ミャンマー家族への調査報告2022

    • Author(s)
      野津隆志, 馬場智子
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のトランス・サイエンス問題に対する意識分析―ソーシャル・ディスタンスの功罪に対する調査結果報告―An Analysis of University Students’ Awareness of Trans-Scientific Issues: Report on the Results of the Survey on Benefits and Tradeoffs of Social Distancing2022

    • Author(s)
      馬場智子
    • Organizer
      日本教育方法学会 第58回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍が日本の外国人留学生の生活実態に及ぼす影響の類型化―予備的調査を踏まえて―2022

    • Author(s)
      カンピラパーブ スネート・岸田 由美・鈴木 康郎
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会,東北大学
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Case Studies on the Learning Environment of Migrant Children during the COVID-19 Pandemic : From the Field Study in Three Schools in Chiang Rai, Thailand2022

    • Author(s)
      Thidawan UNKONG and Sunate KAMPEERAPARB
    • Organizer
      国際教育研究フォーラム2022年第2回例会,京都テルサ
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員養成課程学生の多文化共生に対する価値規範:多様な背景をもつ子どもの理解に必要な資質の分析2021

    • Author(s)
      馬場 智子
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The impact of COVID-19 on Children and Teachers in Migrant Learning Centres in Thailand,2021

    • Author(s)
      馬場 智子
    • Organizer
      CESA (Conference of the Comparative Education Society of Asia )2021 conference(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ノンフォーマル教育機関の教職員と政府との関係2020

    • Author(s)
      馬場智子・スネート カンピラパーブ・野津隆志
    • Organizer
      日本タイ学会2020年度研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習以外のノンフォーマル教育機関の役割─岐阜県可児市とタイ(ターク) の事例から─2020

    • Author(s)
      田中真奈美・馬場智子
    • Organizer
      第19回多文化関係学会年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Citizenship Education in Thailand: From Persistence of Traditional Citizenship to the Next Step2023

    • Author(s)
      Sunate KAMPEERAPARB, Koro SUZUKI, Chantana CHANBANCHONG, Sumlee THONGTHEW, Sumontip BOONSOMBUTI, and Waraiporn SANGNAPABOWORN
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ノンフォーマル教育から公教育への多文化共生に向けた提言 ―日本、アメリカ、タイの事例から2021

    • Author(s)
      田中真奈美、馬場智子
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      外為印刷
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi