• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

School Governance in Globalization: on the recent school leadership in England

Research Project

Project/Area Number 20K02593
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionJissen Women's University

Principal Investigator

Seida Natsuyo  実践女子大学, 生活科学部, 教授 (70444940)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 一哉  実践女子大学, その他部局等, 特任教授 (60877075)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学校ガバナンス / 学校リーダーシップ / 教師の専門性 / グローバル化 / 英国 / 新自由主義 / 教職の専門性 / エグゼクティブ・ヘッドティーチャー / 学校管理職養成
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,グローバル化が学校ガバナンス及びそのアクターとしての学校リーダーシップに与えた影響を明らかにすること,また学校リーダーに期待される資質・能力,専門性が必ずしも教師としての専門性に基づくものではなくなっていることを,英国の近年の学校リーダーシップ像の変容を通じて明らかにすることである。研究対象の時期としてはブレア政権による改革以降,現在に至るまでを研究対象の時期とし,具体的な学校リーダーシップ改革政策の展開やその理念,また近年台頭している起業家型の学校リーダーシップ像の実態を明らかにし,学校教育におけるリーダーシップの意味を問い直す。

Outline of Final Research Achievements

This research attempted to identify the impact that globalisation and neo-liberal reforms had done for school governance and school leaderships. The researches were implemented through the governmental documents, monographs or books. In England, the education system was also changed under the ‘principle of competition’, where each school was and is forced to produce strategies to survive the competition for acquiring students and parents as ‘customers’. In this process, seemingly, schools have got more autonomy. However, I have exposed that is not true. Actually, the control was taken in the hands of non-professionals of education outside of schools. School leaders have been required abilities and skills for business management rather than experiments and knowledge for educational management.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果としては,公教育統制のあり方の変容とその本質を明らかにしたことがあげられる。また,本研究は英国の教育制度改革を対象とするものではあるが,日本も同様の変化に直面しているといえる。英国と日本では具体的な状況は異なっているが,上記の統括部局が設定するスタンダードによって教育内容と実践を統制していく手法としては共通している。本研究は,教育実践の場で蓄積されてきた専門的な知見を蔑ろにするような改革で,学校教育をグローバル市場のなかに置こうとすることに異議を申し立てるものである。その意味で,学校リーダーや学校運営についての微視的な研究にとどまらない社会的意義を有する研究であるといえる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「個性重視」の教育理念をめぐる原理的一考察-新自由主義と進歩主義-2023

    • Author(s)
      清田夏代
    • Journal Title

      日本教育制度学会紀要特別号(30周年記念出版 教育制度学研究の成果と展望)

      Volume: 特別号 Pages: 22-39

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国における白人労働者階級児童・生徒の学業不振問題に関する一考察ー新たな「マイノリティ」問題としての視点からー2023

    • Author(s)
      清田夏代
    • Journal Title

      実践女子大学教職センター年報

      Volume: 第6号 Pages: 43-51

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国における”学校分権型教員人事”の生成過程と今日的展開ー広域教員人事による集権的問題解決との相違を念頭にー2023

    • Author(s)
      山下晃一・清田夏代・高野和子・勝野正章
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 第16巻 Pages: 41-55

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] グローバル化時代における公教育の課題2021

    • Author(s)
      清田夏代
    • Journal Title

      実践女子大学教職センター年報

      Volume: 第4巻 Pages: 17-26

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「個性重視」の教育理念をめぐる原理的一考察-新自由主義と進歩主義-2023

    • Author(s)
      清田夏代
    • Organizer
      日本教育制度学会創立30周年記念シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 白人労働者階級児童・生徒の教育上のディスアドバンテージ問題への取り組みに関する一考察2022

    • Author(s)
      清田夏代
    • Organizer
      日英教育学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 英米における分権型教員人事の概況と作用-分権型教員人事の存立要件に関する比較研究-2021

    • Author(s)
      山下晃一,高野和子,勝野正章,清田夏代,篠原岳司,高橋哲,藤村祐子,榎景子
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『カリキュラム・学校・統治の理論』2021

    • Author(s)
      広瀬裕子編著
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860169
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi