• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Peace education in conflict-affected societies: analysis of global trends and issues through program mapping and case studies

Research Project

Project/Area Number 20K02594
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

小松 太郎  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (20363343)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2024: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords平和教育 / 平和構築 / ノンフォーマル教育 / 教員研修 / 紛争 / ボスニア・ヘェルツェゴビナ / 平和
Outline of Research at the Start

今日、武力紛争は場所を選ばずに起きている。国連サミットで採択された持続可能な開発目標(SDGs)は、持続的な平和構築に教育が果たす役割に期待している。本研究では、武力紛争に影響を受ける社会で実施されている平和教育の思想背景、カリキュラム構造、実践とその効果を整理・分析することで、持続的な多文化共生を促す教育についての政策的示唆を導き出す。具体的には、体系的なデスクレビューおよび多様な地域・コンテクストを踏まえて選んだ複数の事例研究を行う。研究対象は、平和教育の主たる場であり、創造的実践が可能でかつ地域社会に根差したノンフォーマル教育とする。

Outline of Annual Research Achievements

今年度は、ボスニア・ヘェルツェゴビナ国にて3週間現地調査を行った。対象は、平和教育を学校で実践するためのノンフォーマル教員研修プログラムである。非政府組織や国際機関によるノンフォーマルな実践では、非民主的な政治の制約やしがらみにとらわれない、創造的な取り組みがある。非国家アクターによる実践の分析から得られる知見は、公教育の在り方にも示唆を与えうる。

現地調査では、参加者への聞き取りを行い、ノンフォーマル教員研修の実践と課題、学校教育へのインパクトを明らかにした。計11名の研修参加者および1名のトレーナーに対して対面かオンラインで個別面接を行い、データを得た。面接対象者への質問内容は、先行研究レビューと事業運営者および関係者への聞き取りを基に策定した。本研修は、現地の市民団体によって実施されている。紛争で対立した異民族間の融和を促すために、研修はLipman(2003)が提唱する教育の4要素(批判的思考、創造性、協働、共感)を重視している。本研究では、Lipmanの探索的学びとそれを支える4つの要素がボスニアの平和構築に不可欠であるとの認識から、収集したデータをLipmanのフレームワークを使用して分析した。

調査結果の分析により、以下の3つのことが明らかになった。第一に、公教育の現場では稀なインターアクティブな指導法を学んでいること、第二に、NFPEが、公教育の場では接点が無い異民族・異宗教の教員同士の交流の場となっていること、第三に、NFPEは平和教育の実践に前向きな教員の後押しをする役割を果たしていることがわかった。特に前者の二つは、批判的思考や多文化環境での協働・共感を生むことにつながっていると考えられる。一方で、創造性がどれだけ研修で扱われているかは不明であり、持続的な研修のフォローが計画されていないことも課題として明らかになった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

コロナ禍を経て修正を行った研究計画に沿い、2023年度の予備調査を経て、24年度は現地で本調査を行うことが出来た。

Strategy for Future Research Activity

研究最終年度では、23年度の調査を基に論文執筆を進め、国内外の学会で研究発表を行う。また研究初年度からの研究活動で得たデータも活用して執筆・発刊した英語の書籍(単著)の発信を学会のブックトーク等で行う。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「今、改めて考える国際理解教育と平和」2024

    • Author(s)
      小松太郎
    • Journal Title

      『国際理解教育』特集号「平和と国際理解教育」

      Volume: 30

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「多文化共生のためのESD ― 高等教育機関における試行事例の検証―」2022

    • Author(s)
      小松太郎・ 松倉紗野香
    • Journal Title

      『ESD研究』

      Volume: 5 Pages: 19-29

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Institutionalist perspectives on the dynamics of post-conflict education reforms in Bosnia and Herzegovina2021

    • Author(s)
      Komatsu Taro
    • Journal Title

      Comparative Education

      Volume: 57 Issue: 4 Pages: 519-537

    • DOI

      10.1080/03050068.2021.1982554

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「高等教育機関における ESD の評価デザイン: プログラム評価手法の適用」2021

    • Author(s)
      小松太郎
    • Journal Title

      上智大学教育学論集

      Volume: 55 Pages: 29-42

    • NAID

      120007006952

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「長期化・複雑化する危機下の難民教育支援-人間の安全保障フレームワークを用いた分析・考察」2024年2月13日2024

    • Author(s)
      小松太郎
    • Organizer
      緊急人道支援学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Collaborative Online International Learning (COIL): A case study of collaboration between universities in disaster-affected contexts2023

    • Author(s)
      Taro Komatsu
    • Organizer
      Comparative Education Society of Asia (CESA)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ブック・トーク発表「グローバルな学びへの挑戦-国際協働オンライン学習(COIL)の可能性」2023

    • Author(s)
      小松太郎
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 「難民の教育-人間の安全保障の観点からの検討」2023

    • Author(s)
      小松太郎
    • Organizer
      日本国際開発学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Norms, motives and interactions that shape education governance: Institutionalist analysis of educational reforms in Bosnia and Herzegovina,2022

    • Author(s)
      Komatsu Taro
    • Organizer
      World Council of Comparative Education Societies (WCCES)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「新制度論による紛争後社会の教育改革分析」2022

    • Author(s)
      小松太郎
    • Organizer
      国際開発学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「高等教育機関における多文化共生ESDの概念・実践・評価」2022

    • Author(s)
      小松太郎
    • Organizer
      ESD学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] “The development of global citizenship through collaborative and equitable international online learning: A case study from Japan”2021

    • Author(s)
      Komatsu Taro
    • Organizer
      World Council of Comparative Education Societies (WCCES)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「複合緊急事態下における教育の継続-オンライン教育の可能性と課題」2021

    • Author(s)
      小松太郎・岩間緑・松崎紗代
    • Organizer
      日本比較教育学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] “Creativity and critical thinking in a social science class" Roundtable: socio-cultural contexts in critical thinking and creativity2021

    • Author(s)
      Komatsu Taro
    • Organizer
      Japan Society of Comparative Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「教育の継続性と人間の安全保障―難民の教育アクセスと質をどう保証するか―」2020

    • Author(s)
      小松太郎
    • Organizer
      国際開発学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Education and Social Cohesion in a Post-conflict and Divided Nation2024

    • Author(s)
      Taro Komatsu
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789819965182
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Collaborative Online International Learning (COIL) During the Pandemic: The Momentum for Developing Global Competency Through Equitable, Partnership-based Intercultural Learning2023

    • Author(s)
      Taro Komatsu
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      Emerald
    • ISBN
      9781837535613
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] グローバル教育を実践する―多様な領域からのアプローチ2023

    • Author(s)
      杉浦未希子・水谷裕佳/共編 小松太郎他著
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      上智大学出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Community participation in school governance in a post-conflict society: The case of school boards in Brcko in Bosnia and Herzegovina. In M. Nishimura (Ed.), Community participation with schools in developing countries: Towards equitable and inclusive basic education for all2020

    • Author(s)
      Komatsu, T.
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi