• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Light and Shadow of Teacher's License Renewal System from the Teachers' Point of View

Research Project

Project/Area Number 20K02609
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yamada Hiroyuki  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (60258324)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教員免許更新制 / 教員免許更新講習 / 教員 / 教員免許更新制の廃止 / 教育政策 / アンケート調査 / 教員調査 / 教員の職場環境
Outline of Research at the Start

本研究は教員免許更新制をめぐる教員の受講の実態や意識を検討し、その効果と課題を明らかにしようとするものである。本研究は次の4点により教員免許更新制をあらためて検証したい。1)先行研究、海外の事例などの検証、2)教員免許更新講習受講後に実施する受講実態に関するアンケート調査、3)教員を対象とした教員免許更新制に対する評価と意識に関するアンケート調査、4)アンケートを補完し、教員自身、また職場環境への影響を検証するインタビュー調査である。これらの研究により、教員免許更新制を客観的な視点から実証的に検証し、そのメリットとデメリットを明確にするとともに、効果的な教員免許更新制のあり方を提言したい。

Outline of Final Research Achievements

Teachers' attitudes toward the teacher license renewal system were examined through questionnaires and interviews. Since the abolition of the system was announced during the study period, we also examined teachers' attitudes toward the abolition of the system and their attitudes toward subsequent training programs. The results revealed that the majority of teachers were strongly opposed to the teacher license renewal system, and considered this system to be a major time and financial burden. It was also noted that after the abolition of the system, teachers would prefer training that is organized autonomously, and that passive training could be as burdensome as the renewal system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員免許更新制については、制度の制定時にメディア、あるいはアカデミズムからも数多くの批判がなされた。しかし、制度の成立後はまったく批判、検証がなされておらず、文部科学省からの報告される事後評価の結果をもって、制度が「成功」したものとされることもあった。
本研究は、このような制度をとくに当事者である教員の視点からあらためて検証し、教員の大多数が反対、または制度の修正が必要と考えていることを明らかにいした。また、この制度が教員にとっての時間的、経済的負担であることも指摘した。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教員免許更新制はなぜ廃止されたのか2023

    • Author(s)
      山田浩之
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 68 Pages: 49-54

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Teachers’ Attitudes to the End of the Teacher License Renewal System2021

    • Author(s)
      山田浩之
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 159-166

    • DOI

      10.15027/51624

    • NAID

      120007183745

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033111

    • Year and Date
      2021-12-23
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員免許更新制をめぐる政策過程2021

    • Author(s)
      山田浩之・周正
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 66 Pages: 447-452

    • NAID

      40022559408

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Conflicts between Academism and Professionalism:Social History of Secondary School Teaching in Prewar Japan2023

    • Author(s)
      YAMADA, Hiroyuki
    • Organizer
      第29回台湾教育社会学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教員免許更新制はなぜ廃止されたのか?2022

    • Author(s)
      山田浩之
    • Organizer
      中国四国教育学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] なぜ教員免許更新制は廃止されたのか?2022

    • Author(s)
      山田浩之
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The Limitations of Online Classes in Japan: The ICT Education in the Era of COVID-19 Pandemic2022

    • Author(s)
      YAMADA, Hiroyuki
    • Organizer
      International Environmental Humanities Workshop, National Chung Hsing University, Taiwan
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Recovering Teachers’ Professionalism: Why Was the Teacher License Renewal System Abolished in Japan?2022

    • Author(s)
      YAMADA, Hiroyuki
    • Organizer
      台湾教育哲学会第6回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教員免許更新制の終焉2021

    • Author(s)
      山田浩之
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Teaching of Difficulties: The Life History of a middle School Teacher in Japan2020

    • Author(s)
      YAMADA Hiroyuki
    • Organizer
      The 26th Taiwan Forum on Sociology of Education
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教員免許更新制をめぐる政策過程2020

    • Author(s)
      山田浩之・周正
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教職から離れる若者たち2024

    • Author(s)
      菊地栄治・紅林伸幸・腰越滋・佐藤隆之・山田浩之
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      教育文化総合研究所
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi