• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The formal/informal role of female teachers in the development of collegiality in Australian and remote schools.

Research Project

Project/Area Number 20K02612
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2022-2023)
Fuji Women's University (2020-2021)

Principal Investigator

II YOSHIHITO  大阪公立大学, 大学院文学研究科, 教授 (10326605)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords女性教員 / 学校組織 / ライフイベント / キャリア形成 / 公正 / 職場環境 / オーストラリア / 北海道 / へき地
Outline of Research at the Start

近年、教員の職場環境の悪化が多くの研究や報道を通して顕在化している。本研究は、教員の中でもへき地校で勤務する女性教員に焦点を当てて、その職場内での女性教員が同僚性構築などに果たす役割を明らかにする。特に豪州遠隔地校を調査対象とするが、そこでは現地での勤務経験が長い女性教員が管理職など、学校運営の中核的な役割を担っている事例もある。それらの事例から得られる知見を日本での女性教員の職場改善に役立つ示唆として提供したい。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to identify the formal/informal roles played by female teachers in remote schools from a collegiality building perspective. Australia, like Japan, is confronted with the challenge of early retirement, especially for teachers in remote areas. In order to make a comparison with Australia, a survey was also conducted with female teachers who had worked in remote schools in Japan. Interviews with initial teachers revealed differences in the way they interacted with their schools and communities, depending on the work environment and local characteristics. On the other hand, they found it difficult to continue working in remote areas for a long time, regardless of the quality of the local adaptation process. Interviews with former teachers who had worked in remote schools until the 1990s also revealed difficulties in building collegiality for broadly the same reasons as today.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、遠隔地域における教員、特に女性教員の同僚性構築に向けた取り組みを豪州に加え、日本の動向も含めて考察してきた。豪州では、社会正義の視点を取り入れた教員養成コースの設置など、遠隔地学校にも質の高い教員を配置する取り組みが見られた。日本では学校のみならず地域にも適応できるかが、遠隔地学校での勤務に対する満足に影響を及ぼすことが明らかになった。このことからも、教員志願者に対する社会正義の意識向上だけではなく、遠隔地域への適応を促す包括的なプログラムの大学での開設などが、遠隔地学校における教員の同僚性構築に向けた第一歩であることを明らかにすることができた。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) Presentation (4 results) Book (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] モナッシュ大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師教育と社会正義 ―オーストラリアの動向を中心に―2023

    • Author(s)
      伊井義人
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 29 Pages: 37-48

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] オーストラリアにおけるコロナ禍による教員の変容2023

    • Author(s)
      伊井義人
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 66 Pages: 42-60

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 昭和期を生き抜いた「ある女性教員」による語り ―社会への怒りを視点としてー2023

    • Author(s)
      伊井義人、坂本建一郎、秋山鈴美
    • Organizer
      大阪公立大学教育学会第2回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校における教員の役割・しごとを問い直すーコロナ禍での経験を通して見えてきたこと(オーストラリアを事例として)2022

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教員配置における「距離の暴虐」を 克服する政策への道筋: オーストラリア遠隔地の教員不足問題を事例として2022

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリア国家教育指針の継続性と断絶性 ― メルボルン宣言からアリススプリングス宣言への移行―2020

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      オセアニア教育学会第24回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 多様な教職ルートの国際比較:教員不足問題を交えて2024

    • Author(s)
      日本教師教育学会第11期課題研究Ⅲ部、佐藤仁 編
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      学術研究出版
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] オセアニア諸国の高等教育への接続と社会的公正2023

    • Author(s)
      澤田敬人・奥田久春 編著
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929145
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 教師教育の動向と社会的公正に関する連続セミナー2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi