• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Parental Mediation of Internet Use by Elementary and Junior High School Students in Japan

Research Project

Project/Area Number 20K02613
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionSeigakuin University

Principal Investigator

Nishimura Youichi  聖学院大学, 心理福祉学部, 教授 (70406809)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords保護者の介入行動 / 小中学生 / インターネット利用 / parental mediation / 介入行動 / 小中学生のインターネット利用
Outline of Research at the Start

本研究は,小中学生のインターネット利用に及ぼす対人的要因を明らかにすることを目的としている。青少年のインターネット利用にはリスクの存在が指摘されており,その介入のあり方について議論がなされてきた。その一方で,青少年のインターネット利用に対する保護者の介入行動についての研究知見は少ない現状がある。そこで本研究では,保護者の介入行動の実態について詳細に検討を行う。実証的なデータを踏まえ,小中学生のインターネット利用に対する保護者の介入のあり方ついて議論するための土台となる知見を提供する。

Outline of Final Research Achievements

The first objective of this study was to create a scale to measure parents' intervention behavior toward their children's Internet use in Japan. The second objective was to understand the actual state of parental mediation in Japan. Three surveys were conducted to achieve these objectives. As a result, a measurement scale for Japanese parental mediation with demonstrated reliability and validity was developed. The developed scale showed expected associations with variables such as parenting attitudes, self-efficacy for Internet use and intervention efficacy, and children's attitudes toward Internet use. There were no differences in intervention behavior based on parents' educational background or household income. Thus, there were no significant differences in parental mediation based on parents' attributes or family situation in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

欧米等の諸外国では,子どものインターネット利用への保護者の介入行動の実態の把握,およびその効果としての子どものインターネット利用の実態についての検討が複数重ねられている。日本においてはそのような検討は少ない状況である。実態を把握するためには,先行研究との比較可能な測定尺度の作成が重要であり,その作成をなすことができたことは本研究の成果として一定の意義がある。実態の把握については限られた検討となっており,十分な実態把握までは届かなかった。しかし,保護者の介入行動が子どものインターネット利用へどのように影響するかを検討するための足掛かりが得られたと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 子どものインターネット利用に対する保護者の介入行動測定尺度の作成2023

    • Author(s)
      西村洋一
    • Journal Title

      聖学院大学論叢

      Volume: 35 Pages: 105-120

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Research directions in parental mediation regarding children’s Internet use in Japan2022

    • Author(s)
      西村洋一
    • Journal Title

      聖学院大学論叢 = The Journal of Seigakuin University

      Volume: 第34巻 Issue: 第2号 Pages: 151-163

    • DOI

      10.15052/00003933

    • ISSN
      0915-2539
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1477/00003933/

    • Year and Date
      2022-03-15
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 子どものインターネット利用に対する介入行動の測定2022

    • Author(s)
      西村洋一
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どものインターネット利用に対する保護者の介入行動についての探索的検討2021

    • Author(s)
      西村洋一
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi