• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of cooperative programs connecting with families and infant-nurseries to promote the improvement of the quality of family and institutional nurturing.

Research Project

Project/Area Number 20K02643
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionKobe Shoin Women's University

Principal Investigator

Terami Yoko  神戸松蔭女子学院大学, 神戸松蔭こころのケア・センター, 客員所員 (20163925)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 北野 幸子  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (90309667)
林 悠子  神戸松蔭女子学院大学, 教育学部, 准教授 (90584483)
小椋 たみ子  大阪総合保育大学, 児童保育学部, 教授 (60031720)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords0・1・2歳児保育の質 / 家庭養育の質 / 質の向上 / 保護者支援 / 保育者と保護者の連携 / 連携プログラムの開発 / 0・1・2歳児 / 保育の質の向上 / 養育の質の向上 / 保護者連携 / プログラムの開発 / 保育所・認定こども園・所為規模型保育所 / 0・1・2歳児の保育 / 保育の質 / 養育の質 / 言語の発達 / 社会情動的発達 / 家庭連携 / 保育者の質 / 乳児保育の実態 / 家庭連携の実態 / 乳児の保育の内容 / 家庭連携プログラム / 乳児保育の質 / 家庭養育 / 乳児保育 / 言語と非認知能力 / 養育・保育の質尺度 / 連携プログラム
Outline of Research at the Start

本研究は、①家庭養育・乳児保育の今日的課題と乳児保育における家庭との連携の現状と課題、②米・豪・中・台における乳児保育および家庭との連携の実情と保育の質・評価の現状の比較検討、③乳児の言葉の育ちと非認知能力の発達を促す家庭養育と乳児保育の質を捉える尺度の検討・作成、④日本における家庭養育と乳児保育の質向上を促す両者の連携の在り方、について明らかにしようとするものである。

Outline of Final Research Achievements

As a result of an online survey of 770 parents of 0, 1, and 2-year-old children and 288 childcare managers, parental support had an impact on the structure and process of childcare and the content of language of childcare, and parental support and relationships with childcare providers directly affected parenting ability, childcare stress, relationship with children, childcare structure, and children's social-emotional abilities. In addition, the structure and process of childcare and the social and emotional abilities of children were influenced by the content of verbal childcare. Based on these results, a program was developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日、保護者の育児不安とともに不適切な養育や虐待が社会的課題となっている。また、保育の場では、保護者の状況に応じた多様な保育が展開され、保育の質の確保と向上が課題となっている。保護者の育児不安は特に子どもが0・1・2歳の頃に高く、人間性の基盤ができるこの期の保護者支援は重要である。OECD(2015)は、保護者との連携は保育の質の向上に寄与することを指摘している。しかし、保護者との連携と保育の質の向上に関する研究は少なく、保護者支援が保育の質の向上につながる連携プログラムの開発は社会的課題の解決につながる意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 6 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] Challenges and Possibilities of Building Partnerships between Preschools and Families in the Care of Children with Diverse Cultural Backgrounds.2024

    • Author(s)
      林悠子
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学研究紀要

      Volume: 5 Pages: 83-95

    • DOI

      10.14946/0002000062

    • ISSN
      2435-290X
    • URL

      https://shoin.repo.nii.ac.jp/records/2000062

    • Year and Date
      2024-03-05
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Aid for Educational Engagement in the Homes of Pre-school Children with Diverse Cultural Backgrounds: A Case Study from Australia2022

    • Author(s)
      林悠子
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学研究紀要

      Volume: 3 Pages: 97-107

    • DOI

      10.14946/00002307

    • URL

      https://shoin.repo.nii.ac.jp/records/2360

    • Year and Date
      2022-03-05
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study of the Joint-attention and Interactions Between a Mother and an Infant in Japan: A Comparison of Mothers’ directed speech to Infant Born Between 2017-2018 and 1994-19952022

    • Author(s)
      寺見陽子
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学研究紀要

      Volume: 3 Pages: 125-136

    • DOI

      10.14946/00002309

    • URL

      https://shoin.repo.nii.ac.jp/records/2362

    • Year and Date
      2022-03-05
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「オーストラリアの保育指針にみる多文化保育における家庭との連携」2022

    • Author(s)
      林悠子
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学教職支援センター年報

      Volume: 7 Pages: 24-35

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「乳幼児の保育・教育における保育者と保護者のパートナーシップに関する考察:0・1・2歳児を考える」2022

    • Author(s)
      寺見陽子
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学教職支援センター年報

      Volume: 7 Pages: 11-23

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Issues in Cooperation between Early Childhood Educators and Families of Children with Diverse Cultural Backgrounds : Focusing on Children’s Language Development2021

    • Author(s)
      林悠子
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学研究紀要

      Volume: 2 Pages: 67-81

    • DOI

      10.14946/00002256

    • NAID

      120006979604

    • URL

      https://shoin.repo.nii.ac.jp/records/2309

    • Year and Date
      2021-03-05
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 乳児保育はどう語られてきたか2021

    • Author(s)
      寺見陽子
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学教職センター年報

      Volume: 第6号 Pages: 9-17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 園と保護者との連携における互恵性を考える-ベルギーのフランダースにおける家庭との連携の事例を中心にー2021

    • Author(s)
      ミシェル・ヴァンデッブロック/北野幸子
    • Journal Title

      チャイルド・サイエンス

      Volume: 22 Pages: 9-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 乳児保育における保育者と家庭・保護者との連携に関する今日的課題-保育の質の向上の観点から2020

    • Author(s)
      寺見陽子・林悠子
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学教職支援センター年報

      Volume: 第5号 Pages: 11-20

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国につながりのある子どもの保育における家庭との連携の課題2020

    • Author(s)
      林悠子
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学教職支援センター年報

      Volume: 第5号

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 社会情動的能力への言語発達,養育・教育環境の関与2024

    • Author(s)
      小椋たみ子・寺見陽子・土生川雄彦・北野幸子・林悠子
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 0・1・2歳児保育における保護者支援と保育者との関係が 親の養育性・育児ストレス・子どもとの関わりに与える影響2024

    • Author(s)
      寺見陽子・小椋たみ子・北野幸子・林悠子
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者支援が0・1・2歳児の保育の質に及ぼす影響について2024

    • Author(s)
      寺見陽子・小椋たみ子・北野幸子・林悠子
    • Organizer
      日本保育学会大77回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育における保護者支援が,保育の質・保育者のかかわり・保育の内容を介して,0・1・2歳児の社会・情動的能力に与える影響2024

    • Author(s)
      寺見陽子
    • Organizer
      日本教育心理学会第66回総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「今日の母・父親の乳児との共同注意と関わりに関する考察」2023

    • Author(s)
      寺見陽子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「子どもの発達を保証するためには何が必要か」2023

    • Author(s)
      榊原久直・寺見陽子・小椋たみ子・久津木あや
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi