Project/Area Number |
20K02649
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
福丸 由佳 白梅学園大学, 子ども学部, 教授 (10334567)
野坂 祐子 大阪大学, 大学院人間科学研究科, 教授 (20379324)
實川 慎子 植草学園大学, 発達教育学部, 教授 (80619776)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 発達リスク / トラウマ / 保育 / 幼児教育 / 専門性 / 保育者研修 / 心理教育 / トラウマインフォームドケア / トラウマ・インフォームド・ケア / 幼児 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、TICの理解と実践に関する保育者の専門性向上のための研修プログラムの開発・検証、幼児を対象にした情動知能の向上を図る保育実践の実施・検証を行う。3年間で、【研究1:保育者対象のTICに基づく研修の開発・検証】と【研究2:幼児対象の情動知能向上のための心理教育の実施・検証】を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
Child abuse and poverty are becoming more serious. For this reason, TIC (Trauma Informed Care)has become indispensable in practical settings such as education and welfare. The purpose of this study is to investigate the foundation of childcare practices rooted in TIC in order to prevent and reduce developmental risks. In this study, we conducted a questionnaire survey on trauma in childcare settings and an interview survey with local childcare supporters. As a result, we were able to gain knowledge about the actual situation of children who are concerned about the effects of trauma in childcare settings, as well as the practical knowledge of local child-rearing supporters.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、保育施設に対する質問紙調査から、保育現場におけるトラウマの影響が懸念される子どもとその対応等の実態を明らかにすることができた。また、地域子育て支援の支援者へのインタビュー調査から、気になる親子等に対する支援者の実践知を明らかにするとともに、TICの必要性を考察することができた。これらの成果は、必要性が高まっているTICに根差した保育実践を構想するための基盤となる知見を提供する点で、学術的、社会的意義を有する。
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