• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of childcare worker training program and psychological education for young children to prevent and reduce developmental risks

Research Project

Project/Area Number 20K02649
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

SUNABAMI FUMIKO  千葉大学, 教育学部, 教授 (60333704)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福丸 由佳  白梅学園大学, 子ども学部, 教授 (10334567)
野坂 祐子  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 教授 (20379324)
實川 慎子  植草学園大学, 発達教育学部, 教授 (80619776)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords発達リスク / トラウマ / 保育 / 幼児教育 / 専門性 / 保育者研修 / 心理教育 / トラウマインフォームドケア / トラウマ・インフォームド・ケア / 幼児
Outline of Research at the Start

本研究では、TICの理解と実践に関する保育者の専門性向上のための研修プログラムの開発・検証、幼児を対象にした情動知能の向上を図る保育実践の実施・検証を行う。3年間で、【研究1:保育者対象のTICに基づく研修の開発・検証】と【研究2:幼児対象の情動知能向上のための心理教育の実施・検証】を行う。

Outline of Final Research Achievements

Child abuse and poverty are becoming more serious. For this reason, TIC (Trauma Informed Care)has become indispensable in practical settings such as education and welfare. The purpose of this study is to investigate the foundation of childcare practices rooted in TIC in order to prevent and reduce developmental risks. In this study, we conducted a questionnaire survey on trauma in childcare settings and an interview survey with local childcare supporters. As a result, we were able to gain knowledge about the actual situation of children who are concerned about the effects of trauma in childcare settings, as well as the practical knowledge of local child-rearing supporters.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、保育施設に対する質問紙調査から、保育現場におけるトラウマの影響が懸念される子どもとその対応等の実態を明らかにすることができた。また、地域子育て支援の支援者へのインタビュー調査から、気になる親子等に対する支援者の実践知を明らかにするとともに、TICの必要性を考察することができた。これらの成果は、必要性が高まっているTICに根差した保育実践を構想するための基盤となる知見を提供する点で、学術的、社会的意義を有する。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 地域子育て支援におけるトラウマインフォームドケアの必要性2024

    • Author(s)
      實川慎子・砂上史子
    • Journal Title

      植草学園大学研究紀要

      Volume: 16 Pages: 1-12

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ママ友関係は子どもが成長した後にどのように変化するのか~成人した子どもを持つ母親のママ友関係に注目して~2024

    • Author(s)
      實川慎子
    • Journal Title

      子育て研究

      Volume: 14 Pages: 27-38

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 母親・父親の描く理想と直面する現実、求める支援-“乳幼児の保護者のライフキャリアと子育てに関する調査”より2024

    • Author(s)
      福丸由佳
    • Journal Title

      これからの幼児教育

      Volume: 2024春 Pages: 16-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 編集委員のおすすめ書籍(書評) 「ケア」を謳わないケア2024

    • Author(s)
      砂上史子
    • Journal Title

      保育ナビ

      Volume: 第14巻第12号 Pages: 58-59

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員のためのトラウマインフォームドケア: 『危険な世界』から『安全な関係性』をつくる対話の姿勢2023

    • Author(s)
      野坂祐子
    • Journal Title

      教室ツーウェイNEXT

      Volume: 20 Pages: 148-151

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害の早期支援における乳幼児健診の役割―1歳6か月児健診調査票(問診部分) の改訂と健診の課題―2022

    • Author(s)
      黒澤礼子・太田律子・小島明子・齊藤順子・實川慎子・早山文悟・松川節理子
    • Journal Title

      神奈川大学心理相談センター紀要

      Volume: 12 Pages: 37-50

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育ジャーナル第227回  保育業務のICT化2022

    • Author(s)
      砂上史子
    • Journal Title

      保育の友

      Volume: 70(5) Pages: 29-29

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育ジャーナル第233回 こども家庭庁の創設2022

    • Author(s)
      砂上史子
    • Journal Title

      保育の友

      Volume: 70(12) Pages: 36-36

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 不確かな未来を生きる子どもに育みたい資質・能力2022

    • Author(s)
      砂上史子
    • Journal Title

      幼児教育じほう

      Volume: 第50巻,第1号 Pages: 13-19

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特集:子どもと保護者が抱えるリスクへの支援 1 現状理解【事例】保育現場で出会う気になる親子の姿,【解説】リスクを抱える子どもや保護者への対応や支援に苦慮する現場2021

    • Author(s)
      實川慎子・砂上史子
    • Journal Title

      保育ナビ

      Volume: 第12巻,第5号 Pages: 8-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特集:子どもと保護者が抱えるリスクへの支援 2 座談会【事例を考える】問題行動ばかりに注目せず、全体を見る。ストレング(強み)にも着目2021

    • Author(s)
      砂上史子・實川慎子・野坂祐子・福丸由佳
    • Journal Title

      保育ナビ

      Volume: 第12巻,第5号 Pages: 10-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特集:子どもと保護者が抱えるリスクへの支援 3 心理臨床的アプローチ 方法と実践 トラウマをかかえる子どもに気付く視点~保育におけるトラウマインフォームドケア~2021

    • Author(s)
      野坂祐子
    • Journal Title

      保育ナビ

      Volume: 第12巻,第5号 Pages: 14-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特集:子どもと保護者が抱えるリスクへの支援 3 心理臨床的アプローチ 方法と実践 大人と子どもの健やかなコミュニケーション~CAREプログラムの視点から~2021

    • Author(s)
      福丸由佳
    • Journal Title

      保育ナビ

      Volume: 第12巻,第5号 Pages: 16-17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特集:子どもと保護者が抱えるリスクへの支援 4 提言 心理臨床的アプローチの実践と支援者のための健やかな組織づくりを2021

    • Author(s)
      砂上史子
    • Journal Title

      保育ナビ

      Volume: 第12巻,第5号 Pages: 18-19

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者養成校の実習指導における教員間連携への意識2021

    • Author(s)
      鈴木瑛貴・北田沙也加・広瀬由紀・小川晶・栗原ひとみ・實川慎子・髙木夏奈子
    • Journal Title

      植草学園大学・植草学園短期大学教職・公務員支援センター年報

      Volume: 第2号 Pages: 67-72

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育実習指導Ⅰ(保育所)における教員間連携-履修学生の意識調査の報告-2021

    • Author(s)
      北田沙也加・鈴木瑛貴・金子功一・實川慎子・小川晶・栗原ひとみ
    • Journal Title

      植草学園大学・植草学園短期大学教職・公務員支援センター年報

      Volume: 第2号 Pages: 73-77

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 親子のあたたかい関係を支えるためにーCAREプログラムを用いたコミュニケーションー 公開講座講演記録2021

    • Author(s)
      福丸由佳
    • Journal Title

      武庫川女子大学発達臨床心理学研究所紀要

      Volume: 第22号 Pages: 81-102

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児教育における「遊びの質」を考える2020

    • Author(s)
      砂上史子
    • Journal Title

      幼児教育じほう

      Volume: 48(2) Pages: 5-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どものメンタルヘルスとトラウマインフォームドケア:公 衆衛生の観点による援助2022

    • Author(s)
      野坂祐子
    • Organizer
      日本精神神経科診療所協会 webシンポ(web開催)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 大規模調査研究からみえる離婚前後の親子の状況2022

    • Author(s)
      福丸由佳
    • Organizer
      日本離婚・再婚家族と子ども研究学会第5回大会(オンライン)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保育実習Ⅰでの学生の学び:事後指導における自己評価シートの分析2022

    • Author(s)
      北田沙也 加・金子功一・實川慎子令和4年5月
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会 ポスター発表(聖徳大学)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの支援のためのトラウマインフォームドケア~子どもと支援者のための安全を高めるために~2021

    • Author(s)
      野坂祐子
    • Organizer
      千葉こどもの心教育医療研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「デートDV」「トラウマインフォームドケア」(諸富祥彦(監修),金山健一、佐々木掌子(編)『教師とSCのためのカウン セリング・テクニック2「気にしたい子」「困っている子」と関わるカウンセリング』)2022

    • Author(s)
      野坂祐子
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324110690
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] トラウマや逆境体験のある子どもの理解と対応(相澤仁 編集代表・上鹿野和宏・御園生直美 編『シリーズ みんなで育てる家庭養護⑥ 中途からの養育・支援の実際:子どもの行動の理解と対応』)2021

    • Author(s)
      野坂祐子
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      475035192X
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子育ての経験と親子・家族の関係(佐久間路子・福丸由佳編『新保育ライブラリ 子どもと家庭支援の心理学』)2021

    • Author(s)
      福丸由佳
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831539
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 特別な配慮を要する家庭:子ども虐待とトラウマインフォームドケア(佐久間路子・福丸由佳編『新保育ライブラリ 子どもと家庭支援の心理学』)2021

    • Author(s)
      野坂祐子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831539
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「入園説明会」「未就園児保護者」「トラブル(事故/けが/けんか)」「(保護者の)要望」(中坪史典・山下文一・松井剛太・伊藤嘉余子・立花直樹編『保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典』)2021

    • Author(s)
      實川慎子
    • Total Pages
      640
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090846
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「プライバシー」「同意(保護者の同意)」「説明責任」(中坪史典・山下文一・松井剛太・伊藤嘉余子・立花直樹編『保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典』)2021

    • Author(s)
      砂上史子
    • Total Pages
      640
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090846
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi