• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Professional Development Opportunities Aligned with the Growth Process of Childcare Workers

Research Project

Project/Area Number 20K02657
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionOtsuma Women's University

Principal Investigator

SAKATA Tetsuhito  大妻女子大学, 家政学部, 准教授 (70571884)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村井 尚子  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (90411454)
井上 眞理子  洗足こども短期大学, 幼児教育保育科, 教授 (40739182)
高橋 優子  洗足こども短期大学, 幼児教育保育科, 講師 (10729031)
岩井 真澄  東京未来大学, こども心理学部, 講師 (10896608)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords専門職の専門性開発 / 人材開発 / リフレクション / 組織開発 / 人材育成 / 保育者の専門性開発 / マネジメント / 保育者の専門性 / 専門性開発 / 育成 / 園内研修 / 学びの機会 / 園外研修 / 経験学習
Outline of Research at the Start

本研究は、保育者の専門性開発(発達)の段階、およびそれを区分けする要因を詳しく特定すると共に、保育者に学びの機会を具体的に明らかにし、園組織で実践可能な具体的な手立てを明らかにすることを目指した研究である。
以前に実施した調査では、キャリア初期においては、保育者間の関係性において専門性を獲得する(育てられる)ことが多く、経験が豊かになると自身の実践経験や外部の研修などを通じて新しい知見を獲得しながら学ぶ傾向に変化していくことがわかっている。
この経過についてより詳細に明らかにするべく、本研究では先行研究を整理し組み合わせつつ、保育現場を数多く訪問し実践者の証言を多く収集しつつモデル化を図る。

Outline of Final Research Achievements

This study focuses on the reflection model, which emphasizes the growth of childcare workers through changes in awareness and the acquisition of practical knowledge while reflecting on their practices. Group interviews and questionnaire surveys were conducted alongside continuous observations at preschools that agreed to participate in the research. The main findings from these investigations revealed that, while there are many commonalities in the process of reflection, learning, and growth among childcare workers, significant differences were observed in the evaluation of outcomes. Specifically, the aspects of the qualities and abilities of childcare workers that were evaluated varied greatly depending on the type of human resources required by each preschool.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、保育者が働きがいや成長をどのように感じられるかという点をワークモチベーションの観点から明らかにしつつ、さらには保育者の成長プロセスをリフレクションモデルに基づいて検証し、保育者が意識の変容と実践知の獲得を通じて成長する過程を実証的に明らかにしたものである。これにより、リフレクションの方法論としての意義と役割が確認された。また、保育者の専門性開発をめぐる状況が判明し、各園における学びの共通点と評価の違いを明示した。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 保育者のリフレクションに対する考え方と取り組みの傾向と分析2024

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Journal Title

      こども臨床研究

      Volume: 11 Pages: 13-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育者の成長・動機づけ要因に着目した職務満足度に関する研究(2)2024

    • Author(s)
      坂田哲人・井上眞理子
    • Journal Title

      大妻女子大学家政系研究紀要

      Volume: 60 Pages: 39-46

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児教育の政策動向と教員養成(保育者養成)の課題2022

    • Author(s)
      坂田哲人
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 31 Pages: 64-74

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者のリフレクション特性の傾向と分析2023

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第33回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児教育と小学校教育を区別するのは何かーオランダにおける教育制度を参考にー2023

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育のリフレクションの継続的な取り組みがもたらす 保育者の変容を見出す試み2022

    • Author(s)
      坂田哲人,村井尚子,落合陽子,松野敬,中西淳也
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 8つの窓を使ったリフレクションは 保育者にどのような気づきを もたらすか2021

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子・落合陽子・松野敬・今井豊彦
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育実践への協同的な省察の効果の実証的研究(2)2020

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子・落合陽子・松野敬・今井豊彦
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi